‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’

Verkeerskleuren 3/6

woensdag 19 december 2018 Meinard Noothoven van Goor 1 reactie 560x gelezen

Vaste bijrijders van ernstig kleurenblinde chauffeurs geven mondeling gedurende de rit gekleurde signalen langs en boven de weg door. Zulke privé-systemen voorkomen veel ellende omdat visuele verkeersinformatie niet altijd kleurenblind-proof  is uitgevoerd. De oplossing zonder bijrijder is: ’wegbeheerder pas de juiste kleurtinten toe in het verkeer’. In een vroeg stadium van ontwikkeling zijn de kosten hiervoor te verwaarlozen. Later aanpassen kan kostbaar zijn.

Zomer 2005 informeerde mijn bijrijder me over een matrix-kruis boven een Zwitserse snelweg. Dat bleek overbodig, daar ik het oranjerode Zwitserse kruis prachtig zag oplichten, zowel buiten als in tunnels. Terug in het vaderland belde ik direct de RWS-meldlijn (toets 1, gevaarlijke situatie !). Het duurde maanden en vergde vele emails voordat het bij RWS doordrong dat ik de Nederlandse  kruizen nooit zag oplichten. Oók niet in groen! “Het matrixbord is voor mij  zwart, het blijf zwart, en gaat nooit aan!”, schreef ik.

Eind 2005 nodigde toenmalig DG, de heer ir. L.H. Keijts mij uit in het Delftse RWS-testcentrum. Ik vroeg dr. Jan Walraven, dé TNO- kleurenspecialist, om mee te gaan voor wetenschappelijke ondersteuning. Er werd gesteld dat ik de enige zou zijn die de kruizen niet ziet. Ik reageerde: ”Ik ben mogelijk de enige die ‘zegt’ dat hij het niet ziet. Dat is héél wat anders.”

Vervolgens was de oplossing snel duidelijk: Rijkswaterstaat zou de Zwitserse oranjerode tint gebruiken. Deze is zowel voor kleurenblinden als voor kleurzienden duidelijker. Aansluitend bespraken we de verkeersborden; daarover in een volgend blog.

 
Na het productieve gesprek kabbelde de kwestie door met plannen om bestaande kruizen te modificeren: nieuwe kleur specificeren;  kruizen inventariseren (fabrikant, type, jaartal, TNO kleurmeeting overdag en donker); locaties; op basis van files- en ongevallen-historie prioriteiten stellen. Concreter werd het niet.

In 2015 reikte minister Schultz van Haegen via ‘De Telegraaf’ een nieuwe impuls aan: “Rijden onder rood kruis misdadig”. Mijn reactie: “Minister, ú bent misdadig, door rode kruizen te plaatsen die voor rood-blinden niet oplichten, waardoor zij een gevaar-op-de-weg zijn.  Als dít bericht in ‘De Telegraaf’ komt, zijn alle wegpiraten op slag kleurenblind!”.

Hierna werd ik opnieuw uitgenodigd, nu in Den Haag en heb Rijkswaterstaat, via TNO,  de Zwitserse kleurspecificatie bezorgd (Hoe ver moet een burger gaan?). Ditmaal sloeg het aan. Eind 2015 is de nieuwe tint getest – voor de opening – getest in de Ketheltunnel. TNO testte met metingen, ik deed het visueel. Beide met goed resultaat. Waarom dit 10 jaar moest duren, blijft een raadsel. In de periode 2005 tot 2015 is een kleine 100 miljoen euro besteed aan de  installatie van 15.000 kruizen, die voor rood-blinden niet of nauwelijks oplichten. 


RWS discrimineert
Van de 750.000 Nederlanders met een kleurzienstoornis (zie Verkeerskleuren 1/6)hebben 190.000 problemen met het rode pigment in de ogen, waardoor de kleur rood niet of slecht wordt waargenomen. In het verkeer is deze handicap te elimineren door oranjerood als functionele kleur rood toe te passen. Bij verkeerslichten is het bovenste licht in oranjerood uitgevoerd, opdat rood-blinden niet onbewust door ‘rood rijden !’ Met de rode matrix-kruizen discrimineert RWS deze gehandicapten en brengt hen en indirect medeweggebruikers in groot gevaar. 

Gaat RWS eindelijk kleur bekennen met een plan van aanpak om de bestaande kruizen te modificeren, of blijft het nu wachten op een fors ongeluk, waarbij bekend wordt dat kleurenblindheid de oorzaak was. Met daarop volgend een Kamerlid, dat zegt: “Het kan toch niet zo zijn, dat...”. 


Links:
Matrix—X zoals in Nederland tot 2015 wordt gebruikt
Midden: De rood-blinde perceptie van het Nederlandse X 
Rechts:
Het nieuwe oranjerode X, voor iedereen zichtbaar.

DRIPs
Ook bij CROW lijkt helaas een chronisch gebrek aan interesse voor kleurtinten, terwijl een juiste tint – zonder extra kosten – ook voor kleurzienden beter opvalt en daardoor een grote bijdrage kan leveren aan veiliger verkeer. In de CROW-richtlijn ‘Informatievoorziening op dynamische informatiepanelen’ (versie 2017) staat in 2.4  kleurgebruik letterlijk: ‘Veel panelen kunnen wit (of geel) en rood weergeven. Deze kleuren kunnen goed gebruikt worden’. Volgens mij mag je in een richtlijn duidelijke specificaties verwachten, die in  bestel-spec’s worden overgenomen, waardoor fabrikanten de juiste kleurtinten leveren. Met een omschrijving als ‘Doe mij maar rood’ is de kans hierop klein en kleurenblind-proof nog heel ver weg.”      


Serie
Dit is de derde blog in een serie van zes over kleuren in het verkeer. Deze serie beoogt het verkeer veiliger te maken door beter kleurgebruik. Kleurenblind-proof is duidelijker voor iedereen en voorkomt dat kleurenblinden een gevaar op de weg zijn. U vindt deze blog en links naar de eerdere blogs op www.verkeerskunde.nl/blog


Reacties

Reacties

Pim van de Wiel 18/03/2019 21:04

Goede dag,
Ik heb wat artikelen gelezen, super dat u zich hiervoor inzet. Is het ook niet verstandig om mensen er op te wijzen dat er kleurenfilters zijn waardoor men kleuren kan waarnemen? Het gaat dan om een bril met gekleurde glazen, waarin ook sterktes verwerkt kunnen worden (merk Xlens) of sinds kort met donkere glazen (merk enchroma, alleen buiten te gebruiken, zonder sterkte). Het mooie van deze oplossing is dat ca 80% van de mensen met kleurenblindheid geholpen kunnen worden (ervaren direct kleuren tijdens een test). Wellicht weet u dit al, maar ik vond dat ik het u in ieder geval moest vertellen. Vriendelijke groet, Pim

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 26 tot 50 van 240

1 2 3 4 5 6

  • Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg We mogen wel zeggen dat het vakgebied dat zich bezig houdt met verkeer, vervoer, transport, mobiliteit anno 2018 al zo’n vijf jaar bezig is met de transitie. Immers het eerste... 15 juni Mike Bérénos
  • Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Veel Nederlandse steden gaan in 2025 op slot voor dieselvoertuigen. Elektrische voertuigen zijn dan het alternatief. Bijna de helft van de Nederlandse MKB-ondernemers denkt de... 8 juni Walther Ploos van Amstel, Martijn...
  • Inrichting van omgeving doet wat met de mens Inrichting van omgeving doet wat met de mens In de vorige Verkeerskunde liet ik zien dan het inrichten van een weg en wegomgeving erg lijkt op het werk van een kok. Het zijn aspecten als mondgevoel en... 8 juni Miranda Thüsh
  • Mobility as a Service als modekreet Mobility as a Service als modekreet Na een autoreis van meer dan zes uur ben ik aangekomen op mijn eindbestemming, een hotel voor vannacht. Vermoeid maar voldaan plof... 8 juni Robin Huizenga, PTV Group
  • Gouden greep: minor voor professional en student Gouden greep: minor voor professional en student Stenden NHL-docent Ruimte en Mobiliteit Frans Larmené zal de verkeerskundegeschiedenis ingaan als oprichter van de minor Traffic Psychology in het hbo-onderwijs. Een... 7 juni Nettie Bakker
  • Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Met GroenLinks als grootste partij in veel steden staat stadslogistiek hoog op de coalitieverlanglijstjes. Stadslogistiek moet minder openbare ruimte in beslag nemen, met schoon... 16 april Walther Ploos van Amstel, Hogeschool...
  • In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal Blog1/4. In een aantal blogs beweeg ik me langs de snijvlakken van de verkeerskunde en onderzoek hoe ruimtelijke maatregelen verkeersgedrag kunnen beïnvloeden. Ik laat zo zien... 6 april Guus Puylaert
  • Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld “Heb je wel eens goed gekeken naar hoe je woont? Kijk eens naar buiten. Wat zie je? Een tuin? Een balkon? Een straat?” Met deze woorden startte Vincent Wever, hoofdredacteur... 6 april Vincent Wever
  • Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Onlangs vroeg Peter van der Knaap, directeur/bestuurder van de SWOV, mij mee te werken aan de actualisatie van Duurzaam Veilig [1], de in Nederland toonaangevende visie op... 5 april Berry den Brinker
  • Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Steeds meer mensen trekken naar een stedelijke omgeving, ook naar die van de provincies Noord- en Zuid-Holland. Bereikbaarheid van voorzieningen is van vitaal belang voor de... 5 april Joseph Evers
  • Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Op 25 januari startte een nieuw campagnejaar voor onze verkeersveiligheidscampagne ‘Brabant gaat voor NUL verkeersdoden’. 2018 staat geheel in het teken van snelheid.... 23 februari Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Een belofte die levens kan redden Een belofte die levens kan redden Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) lanceerden in 2017 een bijzondere voorlichtingscampagne onder het motto: Beloofd. 23 februari Werner de Dobbeleer, woordvoerder...
  • Kansen voor kilometerprijs Kansen voor kilometerprijs Op de auto wordt wereldwijd belasting geheven, onder meer bij het tanken, meestal ten behoeve van onderhoud van de infrastructuur. Traditioneel gebeurt dit door een... 23 februari Jaap Ketel, gepensioneerd technisch...
  • Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Een Skype-vergadering in de auto, whatsappen op de fiets, facetimen terwijl je oversteekt: we multitasken er massaal op los in het verkeer. En dat blijkt de verkeersveiligheid... 30 januari Nathalie van Dijk, verkeerspsycholoog...
  • Het pretpark dat altijd open is Het pretpark dat altijd open is Er valt natuurlijk weer heel wat terug te kijken in deze laatste dagen van 2017. Hoogte- en dieptepunten waren er genoeg, zoals ieder jaar. Wat de verkeersveiligheid betreft was... 29 december Gerard Tertoolen
  • Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Voorjaar 2017 verscheen het Manifest Verkeersveiligheid. Najaar 2017 bleek dit in het regeerakkoord Rutte III richtinggevend. Een slimme en effectieve lobby onder leiding van de... 21 december Janneke Zomervrucht, MENSenSTRAAT
  • De file: wat is dat of wie zijn dat? De file: wat is dat of wie zijn dat? De economie groeit flink, de brandstofprijzen zijn stabiel en de ruimtelijke spreiding en de verplaatsingsafstanden nemen toe onder druk van de... 21 december Ed Graumans
  • Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Het aantal kilometers dat de Nederlander gemiddeld in de auto reist, daalt al meer dan tien jaar. Dit is een trendbreuk met de decennia voor 2005. Deze verandering lijkt niet... 11 december Arie Bleijenberg, Huib van Essen en...
  • Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden In grote steden blijft fietsparkeren een terugkerend punt van aandacht (en zorg). Een deel van de problematiek is de ongereguleerde praktijk van parkeren met de fiets. Terwijl... 20 november Bas Schilder, Trajan
  • Ogen op de weg op de A67! Ogen op de weg op de A67! 35 ongelukken per maand. Deze trieste uitschieter scoort de A67 bij Eindhoven. Hoe komt dat? Zijn de ogen van de weggebruikers daar te vaak niet op de weg gericht? Op deze weg... 9 november Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Goed ontwerp tegen terrorisme Goed ontwerp tegen terrorisme ‘Barcelona, 17 augustus. Een auto rijdt de Ramblas op en rijdt veertien voetgangers opzettelijk dood. Verschrikkelijk, maar helaas... 27 oktober Dick van Veen, Mobycon
  • Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Het begrip ‘subjectieve verkeersonveiligheid’ verwijst naar persoonlijke gevoelens die mensen hebben over de verkeersonveiligheid of, wat algemener, naar de zorg om... 27 oktober Adriaan Walraad, adviseur Antea Group
  • Maak fietsen kleurenblind-proof Maak fietsen kleurenblind-proof ‘Rekening houden met de 750.000 Nederlandse kleurenblinden in het verkeer leidt tot minder slachtoffers. Niet alleen onder fietsers, ook onder voetgangers en automobilisten. Het... 27 oktober Meinard Noothoven van Goor, Blind...
  • Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is Zittend achter mijn bureau dwalen mijn ogen af naar buiten. Starend naar de regen die tegen de ramen slaat, denk ik terug naar mijn... 27 oktober Robin Huizenga, PTV Group
  • Smart Mobility: kloof dreigt tussen nationaal en lokaal Smart Mobility: kloof dreigt tussen nationaal en lokaal ‘Een gesprek over Smart Mobility start vaak met discussie, want wat is Smart Mobility? We weten weliswaar steeds beter hoe de nationale overheid bezig is met Smart Mobility,... 24 oktober Lisanne de Wijs

Artikelen 26 tot 50 van 240

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.