‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’

Verkeerskleuren 3/6

woensdag 19 december 2018 Meinard Noothoven van Goor 1 reactie 691x gelezen

Vaste bijrijders van ernstig kleurenblinde chauffeurs geven mondeling gedurende de rit gekleurde signalen langs en boven de weg door. Zulke privé-systemen voorkomen veel ellende omdat visuele verkeersinformatie niet altijd kleurenblind-proof  is uitgevoerd. De oplossing zonder bijrijder is: ’wegbeheerder pas de juiste kleurtinten toe in het verkeer’. In een vroeg stadium van ontwikkeling zijn de kosten hiervoor te verwaarlozen. Later aanpassen kan kostbaar zijn.

Zomer 2005 informeerde mijn bijrijder me over een matrix-kruis boven een Zwitserse snelweg. Dat bleek overbodig, daar ik het oranjerode Zwitserse kruis prachtig zag oplichten, zowel buiten als in tunnels. Terug in het vaderland belde ik direct de RWS-meldlijn (toets 1, gevaarlijke situatie !). Het duurde maanden en vergde vele emails voordat het bij RWS doordrong dat ik de Nederlandse  kruizen nooit zag oplichten. Oók niet in groen! “Het matrixbord is voor mij  zwart, het blijf zwart, en gaat nooit aan!”, schreef ik.

Eind 2005 nodigde toenmalig DG, de heer ir. L.H. Keijts mij uit in het Delftse RWS-testcentrum. Ik vroeg dr. Jan Walraven, dé TNO- kleurenspecialist, om mee te gaan voor wetenschappelijke ondersteuning. Er werd gesteld dat ik de enige zou zijn die de kruizen niet ziet. Ik reageerde: ”Ik ben mogelijk de enige die ‘zegt’ dat hij het niet ziet. Dat is héél wat anders.”

Vervolgens was de oplossing snel duidelijk: Rijkswaterstaat zou de Zwitserse oranjerode tint gebruiken. Deze is zowel voor kleurenblinden als voor kleurzienden duidelijker. Aansluitend bespraken we de verkeersborden; daarover in een volgend blog.

 
Na het productieve gesprek kabbelde de kwestie door met plannen om bestaande kruizen te modificeren: nieuwe kleur specificeren;  kruizen inventariseren (fabrikant, type, jaartal, TNO kleurmeeting overdag en donker); locaties; op basis van files- en ongevallen-historie prioriteiten stellen. Concreter werd het niet.

In 2015 reikte minister Schultz van Haegen via ‘De Telegraaf’ een nieuwe impuls aan: “Rijden onder rood kruis misdadig”. Mijn reactie: “Minister, ú bent misdadig, door rode kruizen te plaatsen die voor rood-blinden niet oplichten, waardoor zij een gevaar-op-de-weg zijn.  Als dít bericht in ‘De Telegraaf’ komt, zijn alle wegpiraten op slag kleurenblind!”.

Hierna werd ik opnieuw uitgenodigd, nu in Den Haag en heb Rijkswaterstaat, via TNO,  de Zwitserse kleurspecificatie bezorgd (Hoe ver moet een burger gaan?). Ditmaal sloeg het aan. Eind 2015 is de nieuwe tint getest – voor de opening – getest in de Ketheltunnel. TNO testte met metingen, ik deed het visueel. Beide met goed resultaat. Waarom dit 10 jaar moest duren, blijft een raadsel. In de periode 2005 tot 2015 is een kleine 100 miljoen euro besteed aan de  installatie van 15.000 kruizen, die voor rood-blinden niet of nauwelijks oplichten. 


RWS discrimineert
Van de 750.000 Nederlanders met een kleurzienstoornis (zie Verkeerskleuren 1/6)hebben 190.000 problemen met het rode pigment in de ogen, waardoor de kleur rood niet of slecht wordt waargenomen. In het verkeer is deze handicap te elimineren door oranjerood als functionele kleur rood toe te passen. Bij verkeerslichten is het bovenste licht in oranjerood uitgevoerd, opdat rood-blinden niet onbewust door ‘rood rijden !’ Met de rode matrix-kruizen discrimineert RWS deze gehandicapten en brengt hen en indirect medeweggebruikers in groot gevaar. 

Gaat RWS eindelijk kleur bekennen met een plan van aanpak om de bestaande kruizen te modificeren, of blijft het nu wachten op een fors ongeluk, waarbij bekend wordt dat kleurenblindheid de oorzaak was. Met daarop volgend een Kamerlid, dat zegt: “Het kan toch niet zo zijn, dat...”. 


Links:
Matrix—X zoals in Nederland tot 2015 wordt gebruikt
Midden: De rood-blinde perceptie van het Nederlandse X 
Rechts:
Het nieuwe oranjerode X, voor iedereen zichtbaar.

DRIPs
Ook bij CROW lijkt helaas een chronisch gebrek aan interesse voor kleurtinten, terwijl een juiste tint – zonder extra kosten – ook voor kleurzienden beter opvalt en daardoor een grote bijdrage kan leveren aan veiliger verkeer. In de CROW-richtlijn ‘Informatievoorziening op dynamische informatiepanelen’ (versie 2017) staat in 2.4  kleurgebruik letterlijk: ‘Veel panelen kunnen wit (of geel) en rood weergeven. Deze kleuren kunnen goed gebruikt worden’. Volgens mij mag je in een richtlijn duidelijke specificaties verwachten, die in  bestel-spec’s worden overgenomen, waardoor fabrikanten de juiste kleurtinten leveren. Met een omschrijving als ‘Doe mij maar rood’ is de kans hierop klein en kleurenblind-proof nog heel ver weg.”      


Serie
Dit is de derde blog in een serie van zes over kleuren in het verkeer. Deze serie beoogt het verkeer veiliger te maken door beter kleurgebruik. Kleurenblind-proof is duidelijker voor iedereen en voorkomt dat kleurenblinden een gevaar op de weg zijn. U vindt deze blog en links naar de eerdere blogs op www.verkeerskunde.nl/blog


Reacties

Reacties

Pim van de Wiel 18/03/2019 21:04

Goede dag,
Ik heb wat artikelen gelezen, super dat u zich hiervoor inzet. Is het ook niet verstandig om mensen er op te wijzen dat er kleurenfilters zijn waardoor men kleuren kan waarnemen? Het gaat dan om een bril met gekleurde glazen, waarin ook sterktes verwerkt kunnen worden (merk Xlens) of sinds kort met donkere glazen (merk enchroma, alleen buiten te gebruiken, zonder sterkte). Het mooie van deze oplossing is dat ca 80% van de mensen met kleurenblindheid geholpen kunnen worden (ervaren direct kleuren tijdens een test). Wellicht weet u dit al, maar ik vond dat ik het u in ieder geval moest vertellen. Vriendelijke groet, Pim

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 101 tot 125 van 253

2 3 4 5 6 7

  • Met de auto naar de sportschool Met de auto naar de sportschool Je woont er vlakbij, maar toch pak je de auto als je naar de sportschool gaat. Of de muziekschool ligt om de hoek, maar je haalt je kind met de auto op. Het blijkt dat er... 10 juni Eline Scheepers, Kennisinstuut voor...
  • Wegbeheerdersaansprakelijkheid: invulling gebrekscriterium Wegbeheerdersaansprakelijkheid: invulling gebrekscriterium Op 17 mei 2016 heeft het hof Den Haag een belangrijke uitspraak gedaan in een zaak, waarbij het ging om aansprakelijkheid van de wegbeheerder (ECLI:NL:GHDHA:2016:1350). Het... 10 juni Roeland De Korte
  • Lijntrekkers en de zelfrijdende auto Lijntrekkers en de zelfrijdende auto Een samenvatting van deze blog is verschenen in VK 3/2016 27 mei Ferry Smith, ANWB
  • De energie in Hal 9 De energie in Hal 9 Deze blog is verschenen in VK3/2016 27 mei
  • Truck platooning (r)evolutie van transport en werkgelegenheid Truck platooning (r)evolutie van transport en werkgelegenheid Zelfrijdende voertuigen gaan er komen en zeker in de wereld van transport. Daar is een enorme winst in kostenbesparing en veiligheidsverbetering te bereiken. Klik maar eens... 9 mei Joahn Janse
  • Lessen van Haaksbergen Lessen van Haaksbergen Welke lessen zijn te leren van twee uitspraken van de strafrechter van de rechtbank Overijssel in de zaak Haaksbergen van 15 april 2016? Deze strafzaken... 28 april Roeland De Korte
  • Schaalsprong Fiets: Droom of werkelijkheid? Schaalsprong Fiets: Droom of werkelijkheid? Een samenvatting van deze blog is verschenen in Verkeerskunde 1/2016 25 maart Hugo van der Steenhoven
  • De Simpele weg De Simpele weg Deze blog is ook verschenen in VK2/2016 25 maart Carlo van de Weijer
  • Van witkar naar witkar Van witkar naar witkar In het Amsterdam Museum is de witkar nog steeds een van de populairste attracties. Ik ben er een keer gaan kijken. De witkar stamt uit de jaren 1970 en wordt wel gezien als “het... 18 maart Jaco Berveling
  • Stikken van fijnstof is niet fijn Stikken van fijnstof is niet fijn Aanleiding: Minister van der Steur (VenJ) beantwoordt vragen van de Kamerleden Tanamal, Hoogland en Kerstens (allen PvdA) over het verloren gaan van 45.000 gezonde levensjaren... 17 maart Johan Janse
  • Blog 2 Vergevingsgezinde fietspad: Fietsen en fietsers hebben geen kreukelzone Blog 2 Vergevingsgezinde fietspad: Fietsen en fietsers hebben geen kreukelzone Op 31 maart is de eindbijeenkomst van het project Het Vergevingsgezinde Fietspad in het provinciehuis in Zwolle. U kunt zich hier nog voor aanmelden . Wat ging hieraan... 17 maart Peter Morsink
  • KiM neemt fiets serieus KiM neemt fiets serieus Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) van het ministerie Infrastructuur & Milieu begint de fiets eindelijk echt serieus te ontdekken. Na de waardevolle publicatie... 29 februari Wim Bot, lobbyist voor de Fietsersbond
  • Hoe vergevingsgezind is het fietspad? Omdenken! Hoe vergevingsgezind is het fietspad? Omdenken! Een ongeluk zit in een klein hoekje. Of in een lastig rafelig randje. Dat weet ik, omdat ik samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, enkele provincies, gemeenten... 16 februari Peter Morsink
  • Melanie, waar blijft je regie? Melanie, waar blijft je regie? De Tweede Kamer debatteerde 8 december 2015 over het zorgwekkend stijgende aantal ernstige verkeersgewonden. De aanleiding was de brief van 18 november van de minister van... 16 februari Berry den Brinker
  • De rol van en juiste plek voor mobiliteit in de samenleving De rol van en juiste plek voor mobiliteit in de samenleving Mobiliteit lijkt vanzelfsprekend, maar wat gebeurt er als mensen niet of heel slecht contact kunnen maken, of als gedachten en goederen kunnen uitwisselen en ontmoetingen... 16 februari Mike Bérénos
  • Ben jij straks smart, shared of social? Ben jij straks smart, shared of social? Ooit was het overzichtelijk. De verkeerskundige was een duidelijke specialist in het domein van de ruimtelijke infrastructuur. Maar het bleek niet voldoende. We moesten ons in... 16 februari Ron Bos
  • WEpods: vergeten we niet dat we koploper zijn? WEpods: vergeten we niet dat we koploper zijn? Automatisch rijden op de openbare weg is een forse uitdaging, waar diverse landen en diverse bedrijven nu volop mee bezig zijn. In Nederland is onlangs de eerste rit met een... 1 februari Johan Janse, JJ Advies
  • Een helm helpt niet om ongevallen te voorkomen Een helm helpt niet om ongevallen te voorkomen 'Zo af en toe laait de discussie weer op over het verplichten van een helm voor fietsers. En dat is ook goed omdat we altijd op zoek moeten blijven naar het beperken van... 18 december Ferry Smith
  • Administratieve perikelen rond alcoholslot met vergaande gevolgen Administratieve perikelen rond alcoholslot met vergaande gevolgen Een deelnemer aan het alcoholslotprogramma, krijgt begin september een brief van het CBR waarin staat dat bij een steekproef van de RDW is geconstateerd dat de verzegeling is... 18 december Mieke Eversteijn, advocaat bij...
  • RvS: Laantje van Alverna is een ongesloten spoorwegovergang RvS: Laantje van Alverna is een ongesloten spoorwegovergang Op 9 december 2015 heeft de Raad van State uitspraak gedaan in zaak van het Laantje van Alverna. In de kern gaat het hier om de vraag of de spoorwegovergang ter hoogte van het... 10 december Roeland de Korte
  • CROW-richtlijnen zijn niet imperatief, maar sterk indicatief CROW-richtlijnen zijn niet imperatief, maar sterk indicatief Wat is het rechtskarakter van CROW-normen? Een veel gestelde vraag vanuit de praktijk. Het antwoord op deze vraag wordt door de rechtbank Limburg gegeven. 10 december Roeland de Korte
  • Tijd dat toegankelijkheid een plek in regelgeving krijgt Tijd dat toegankelijkheid een plek in regelgeving krijgt In december 2014 reed een scooter even naast het fietspad in de Marnixstraat nabij het Leidseplein in Amsterdam. De bestuurder zag niet dat de naastliggende trambaan hoger lag... 27 oktober Berry den Brinker
  • Samen regenwater zorgzaam afvoeren Samen regenwater zorgzaam afvoeren Hoe dreigend de klimaatrisico’s ook zijn, hoe snel er interessante oplossingen worden ontwikkeld om de ondergrondse regenwatervoorzieningen op een mooie manier bovengronds te... 27 oktober Frank Kolderie
  • De duurzame binnenstad: ga uit van de reiziger zelf! De duurzame binnenstad: ga uit van de reiziger zelf! Een samenvatting van deze blog verscheen in VK 4/2015 onder de titel: Stedelijke verdichting? Maak de mobilist mobiel Auteurs: Sjoerd Stienstra en Chris Verweijen 28 augustus
  • Barst in Amsterdams voetgangersbeleid? Barst in Amsterdams voetgangersbeleid? In Amsterdam zijn oversteekplaatsen voor voetgangers traditioneel voorzien van zebramarkeringen van stoep tot stoep, inclusief alle geregelde oversteekplaatsen bij drukke... 17 augustus Berry den Brinker, Stichting SILVUR /...

Artikelen 101 tot 125 van 253

2 3 4 5 6 7

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.