‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’

Verkeerskleuren 3/6

woensdag 19 december 2018 Meinard Noothoven van Goor 1 reactie 691x gelezen

Vaste bijrijders van ernstig kleurenblinde chauffeurs geven mondeling gedurende de rit gekleurde signalen langs en boven de weg door. Zulke privé-systemen voorkomen veel ellende omdat visuele verkeersinformatie niet altijd kleurenblind-proof  is uitgevoerd. De oplossing zonder bijrijder is: ’wegbeheerder pas de juiste kleurtinten toe in het verkeer’. In een vroeg stadium van ontwikkeling zijn de kosten hiervoor te verwaarlozen. Later aanpassen kan kostbaar zijn.

Zomer 2005 informeerde mijn bijrijder me over een matrix-kruis boven een Zwitserse snelweg. Dat bleek overbodig, daar ik het oranjerode Zwitserse kruis prachtig zag oplichten, zowel buiten als in tunnels. Terug in het vaderland belde ik direct de RWS-meldlijn (toets 1, gevaarlijke situatie !). Het duurde maanden en vergde vele emails voordat het bij RWS doordrong dat ik de Nederlandse  kruizen nooit zag oplichten. Oók niet in groen! “Het matrixbord is voor mij  zwart, het blijf zwart, en gaat nooit aan!”, schreef ik.

Eind 2005 nodigde toenmalig DG, de heer ir. L.H. Keijts mij uit in het Delftse RWS-testcentrum. Ik vroeg dr. Jan Walraven, dé TNO- kleurenspecialist, om mee te gaan voor wetenschappelijke ondersteuning. Er werd gesteld dat ik de enige zou zijn die de kruizen niet ziet. Ik reageerde: ”Ik ben mogelijk de enige die ‘zegt’ dat hij het niet ziet. Dat is héél wat anders.”

Vervolgens was de oplossing snel duidelijk: Rijkswaterstaat zou de Zwitserse oranjerode tint gebruiken. Deze is zowel voor kleurenblinden als voor kleurzienden duidelijker. Aansluitend bespraken we de verkeersborden; daarover in een volgend blog.

 
Na het productieve gesprek kabbelde de kwestie door met plannen om bestaande kruizen te modificeren: nieuwe kleur specificeren;  kruizen inventariseren (fabrikant, type, jaartal, TNO kleurmeeting overdag en donker); locaties; op basis van files- en ongevallen-historie prioriteiten stellen. Concreter werd het niet.

In 2015 reikte minister Schultz van Haegen via ‘De Telegraaf’ een nieuwe impuls aan: “Rijden onder rood kruis misdadig”. Mijn reactie: “Minister, ú bent misdadig, door rode kruizen te plaatsen die voor rood-blinden niet oplichten, waardoor zij een gevaar-op-de-weg zijn.  Als dít bericht in ‘De Telegraaf’ komt, zijn alle wegpiraten op slag kleurenblind!”.

Hierna werd ik opnieuw uitgenodigd, nu in Den Haag en heb Rijkswaterstaat, via TNO,  de Zwitserse kleurspecificatie bezorgd (Hoe ver moet een burger gaan?). Ditmaal sloeg het aan. Eind 2015 is de nieuwe tint getest – voor de opening – getest in de Ketheltunnel. TNO testte met metingen, ik deed het visueel. Beide met goed resultaat. Waarom dit 10 jaar moest duren, blijft een raadsel. In de periode 2005 tot 2015 is een kleine 100 miljoen euro besteed aan de  installatie van 15.000 kruizen, die voor rood-blinden niet of nauwelijks oplichten. 


RWS discrimineert
Van de 750.000 Nederlanders met een kleurzienstoornis (zie Verkeerskleuren 1/6)hebben 190.000 problemen met het rode pigment in de ogen, waardoor de kleur rood niet of slecht wordt waargenomen. In het verkeer is deze handicap te elimineren door oranjerood als functionele kleur rood toe te passen. Bij verkeerslichten is het bovenste licht in oranjerood uitgevoerd, opdat rood-blinden niet onbewust door ‘rood rijden !’ Met de rode matrix-kruizen discrimineert RWS deze gehandicapten en brengt hen en indirect medeweggebruikers in groot gevaar. 

Gaat RWS eindelijk kleur bekennen met een plan van aanpak om de bestaande kruizen te modificeren, of blijft het nu wachten op een fors ongeluk, waarbij bekend wordt dat kleurenblindheid de oorzaak was. Met daarop volgend een Kamerlid, dat zegt: “Het kan toch niet zo zijn, dat...”. 


Links:
Matrix—X zoals in Nederland tot 2015 wordt gebruikt
Midden: De rood-blinde perceptie van het Nederlandse X 
Rechts:
Het nieuwe oranjerode X, voor iedereen zichtbaar.

DRIPs
Ook bij CROW lijkt helaas een chronisch gebrek aan interesse voor kleurtinten, terwijl een juiste tint – zonder extra kosten – ook voor kleurzienden beter opvalt en daardoor een grote bijdrage kan leveren aan veiliger verkeer. In de CROW-richtlijn ‘Informatievoorziening op dynamische informatiepanelen’ (versie 2017) staat in 2.4  kleurgebruik letterlijk: ‘Veel panelen kunnen wit (of geel) en rood weergeven. Deze kleuren kunnen goed gebruikt worden’. Volgens mij mag je in een richtlijn duidelijke specificaties verwachten, die in  bestel-spec’s worden overgenomen, waardoor fabrikanten de juiste kleurtinten leveren. Met een omschrijving als ‘Doe mij maar rood’ is de kans hierop klein en kleurenblind-proof nog heel ver weg.”      


Serie
Dit is de derde blog in een serie van zes over kleuren in het verkeer. Deze serie beoogt het verkeer veiliger te maken door beter kleurgebruik. Kleurenblind-proof is duidelijker voor iedereen en voorkomt dat kleurenblinden een gevaar op de weg zijn. U vindt deze blog en links naar de eerdere blogs op www.verkeerskunde.nl/blog


Reacties

Reacties

Pim van de Wiel 18/03/2019 21:04

Goede dag,
Ik heb wat artikelen gelezen, super dat u zich hiervoor inzet. Is het ook niet verstandig om mensen er op te wijzen dat er kleurenfilters zijn waardoor men kleuren kan waarnemen? Het gaat dan om een bril met gekleurde glazen, waarin ook sterktes verwerkt kunnen worden (merk Xlens) of sinds kort met donkere glazen (merk enchroma, alleen buiten te gebruiken, zonder sterkte). Het mooie van deze oplossing is dat ca 80% van de mensen met kleurenblindheid geholpen kunnen worden (ervaren direct kleuren tijdens een test). Wellicht weet u dit al, maar ik vond dat ik het u in ieder geval moest vertellen. Vriendelijke groet, Pim

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 253

1 2 3 4 5 6

  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...
  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman
  • Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Onlangs bleek politiek draagvlak voor het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. Dit bracht bij mij een herinnering boven aan de integrale visie op... 28 februari Aad Wilmink, lid Commissie...
  • MaaS en fiets MaaS en fiets Mobility as a Service staat volop in de belangstelling, en terecht! Door je trip van A naar B te kunnen plannen, boeken, uitvoeren en betalen via dezelfde app wordt het... 28 februari Rik van der Graaf & Robin Kleine

Artikelen 1 tot 25 van 253

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.