Lokale VRI’s dragen autonoom bij aan het ‘wonder van de Velsertunnel’

vrijdag 21 oktober 2016 Reinier van Gent: projectmedewerker Verkeer en Vervoer, Omgevingsdienst IJmond 0 reacties 392x gelezen

‘Sinds 15 april 2016 is de Velsertunnel voor een periode van 9 maanden dicht gegaan voor renovatie. Als projectmedewerker Verkeer en Vervoer bij Omgevingsdienst IJmond heb ik dagelijks te maken met de diverse maatregelen die zijn getroffen, om de 1300 tot 1400 motorvoertuigen per uur soepel de omleidingsroute Beverwijk oost te laten benutten. Daarbij valt op dat ook lokale VRI’s via lokale scenario’s autonoom de omleidingspieken kunnen reguleren.

Reinier van Gent: projectmedewerker Verkeer en Vervoer, Omgevingsdienst IJmond

Reinier van Gent: projectmedewerker Verkeer en Vervoer, Omgevingsdienst IJmond

De cijfers
Grafieken in de webapplicatie H2gO/RealM2M, geven aan dat het fors drukker is geworden op de omleidingsroutes rond de Velsertunnel. Voor de renovatie van de Velsertunnel reden op het drukste moment 700-800 motorvoertuigen per uur vanaf de A9 afrit Beverwijk-Oost in. Maar in de eerste week na de sluiting van de Velsertunnel maakten op de drukste momenten 1500(!) motorvoertuigen per uur gebruik van deze afrit.

Regelscenario’s renovatie Velsertunnel
Eén van de maatregelen om het verkeer zo goed mogelijk door te laten stromen tijdens de tunnelrenovatie, is het opstellen van diverse regelscenario’s. Deze zijn door Rijkswaterstaat opgesteld samen met Provincie Noord-Holland, IJmond Bereikbaar, Gemeente Amsterdam, het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf en de aannemer. In deze scenario’s is bepaald in welke situaties en via welke wegen het verkeer wordt omgeleid, welke middelen hiervoor worden ingezet en wie daarover moet worden geïnformeerd.

Verkeerscentrales Rijkswaterstaat/provincie
In eerste instantie is gedacht aan het koppelen van de verkeerslichten in de gemeenten Beverwijk en Heemskerk aan de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat en/of Provincie via een ´DVM exchange´ koppeling (een standaard protocol om systemen te koppelen). De verkeerscentrales van Rijkswaterstaat/Provincie zouden dan een scenario activeren, waardoor ook de verkeerslichten in de gemeenten anders worden ingesteld. Gezien de korte voorbereidingstijd is gezamenlijk besloten om de lokale/gemeentelijke verkeerslichten niet te koppelen aan de verkeercentrale van Rijkswaterstaat en/of Provincie, maar om deze systeem zoveel mogelijk autonoom, maar wel op basis van speciale regelscenario’s te laten functioneren.

Multifunctionele gemeentelijke webapplicatie
Na deze beslissing zijn we als eerste gestart met de verkeerslichten op de omleidingsroutes in Beverwijk te koppelen aan de nieuwe verkeerscentrale van Heemskerk. De gemeente Heemskerk heeft namelijk onlangs alle verkeerslichten in de verkeerscentrale, gekoppeld met een multifunctionele webapplicatie (H2gO/RealM2M). Heemskerk gebruikte dit systeem van I-Real al voor het monitoren en aansturen van (afval)water- en andere verkeersobjecten. Vervolgens hebben we, naast de bestaande tellussen aan het begin van de omleidingsroutes, extra camera’s geplaatst. Deze registreren hoeveel verkeer de omleidingsroutes op komt rijden. Deze data wordt iedere minuut aan het Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW) doorgegeven. Vervolgens worden de gegevens weer uit het NDW gehaald en ingelezen in de verkeerscentrale.

Regelscenario’s per omleidingsroute
In H2gO/RealM2M hebben we voor ieder telpunt bepaald, wat de waarden zijn waarop het telpunt een regelscenario activeert en ook weer deactiveert. Om te voorkomen dat een scenario te snel achter elkaar wordt ge(de)activeert, is er in het systeem een aparte drempelwaarde geprogrammeerd. Daarnaast worden altijd meerdere waarden achter elkaar gemeten. Een enkele meting is dus niet voldoende om een scenario te activeren /deactiveren. De drempelwaarden hebben we in eerste instantie bepaald op basis van de verkeerssituatie vóór de renovatie van de Velsertunnel. Samen met mijn collega’s hebben we de verkeerssituatie in de eerste weken van de renovatie nauwgezet gemonitord en zijn de drempelwaarden waar nodig aangepast.

Autonoom
Het systeem werkt nu zo dat ieder telpunt twee deelscenario’s aanstuurt. Wanneer de drempelwaarde van een telpunt wordt overschreden, dan gebruiken de verkeerslichten op de omleidingsroutes automatisch de groentijden uit ons ‘spitsprogramma’. Wordt het nog drukker dan gebruikelijk in de spits, dan verlengt het systeem de groentijden op de omleidingsroute met nog eens 10 seconden. Ook worden de hiaattijden van de detectielussen op deze richtingen verhoogd, zodat de lichten ook op groen blijven staan als er grotere gaten in de verkeersstroom vallen. Hierdoor hebben we, volledig autonoom door het systeem, de doorstroming geoptimaliseerd voor de verkeersbelasting op dat moment.

Aansturing verkeerslichten
Ieder scenario stuurt één of meerdere verkeerslichten aan. De meeste verkeerslichten worden aangestuurd door vier scenario’s. De omleidingsroutes lopen immers in beide richtingen en per telpunt zijn er twee deelscenario’s. Maar er zijn ook verkeerslichten die door meerdere scenario’s worden aangestuurd. In de verkeerscentrale kan ik nu op ieder moment van de dag zien, hoeveel verkeer de omleidingsroutes oprijdt en of een scenario is geactiveerd. Ook kan ik op ieder moment zien, welke scenario’s paraat staan, worden ingesteld en actief zijn. Mocht het nodig zijn, dan kunnen we de scenario’s handmatig activeren of deactiveren.

De effecten
Uit de data die door de verkeerscentrale gegenereerd wordt, blijkt dat de scenario’s meerdere keren per dag worden geactiveerd en daarmee snel inspelen op de actuele verkeerssituatie. Het verkeer op de omleidingsroutes kan prima verwerkt worden, ook al rijdt op sommige wegvakken op de drukste momenten twee keer zoveel verkeer dan voor de renovatie van de Velsertunnel. Nadat we de verkeerssituatie twee weken nauwgezet hebben gemonitord en de parameters in de verkeerscentrale zijn gefinetuned, is het niet meer nodig geweest om de verkeerslichten met de hand bij te regelen. Er zijn tot nu toe nagenoeg geen ongewenste situaties ontstaan, dankzij een goed projectteam en een betrouwbaar, autonoom werkend systeem. Om te weten te komen hoe de weggebruikers de veranderde situatie ervaren, monitort Rijkswaterstaat reacties op onder andere de website en Twitter. Daaruit zijn in de afgelopen periode slechts twee klachten over de verkeersafwikkeling in de gemeenten binnengekomen. Deze konden we door kleine aanpassingen in de verkeerscentrale snel oplossen.'

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 266

1 2 3 4 5 6

  • Verkeersveiligheidsrisico’s op kruispunten ‘bekijken’ Verkeersveiligheidsrisico’s op kruispunten ‘bekijken’ Vanochtend, 14 november, zag ik bij het ontbijt bij RTL-nieuws dat de verkeersveiligheid op kruispunten onder druk staat! Het aantal verkeersdoden op kruispunten is de afgelopen... 15 november Erik WahleResource Manager team...
  • 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! Het advies van de Commissie-Remkes om snelheidslimieten rond natuurgebieden te verlagen vindt bijval onder verkeerskundigen en klimaatwetenschappers. Toch blijven... 16 oktober Martin Kroon
  • Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Wanneer rijdt de volledig zelfrijdende auto in Nederland rond? Welke veranderingen brengt de transitie van de huidige manier van autorijden naar de zelfrijdende auto ons? Hoe... 15 oktober Door Luuk de Vries, Adviseur Smart...
  • Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Van 7 tot 10 oktober vond in Rotterdam de twintigste editie plaats van het internationale voetgangerscongres Walk21. Zo’n zeshonderd deelnemers, waarvan een minderheid uit... 10 oktober Wim Bot
  • Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Elke verjaardag zie ik het weer gebeuren, elke gesprekpartner transformeert zich tot verkeerskundige. Natuurlijk wel logisch, immers vrijwel iedereen heeft ermee te maken, doet... 2 oktober Wim van der Hoeven, adviseur PTV Group
  • Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes drukken hun stempel op het maatschappelijk debat over mobiliteit. Deze taboe-onderwerpen komen dus niet aan de orde, maar hebben wél invloed. Ze leiden daarom tot... 2 oktober Arie Bleijenberg, Koios strategy
  • De speed pedelec: onterecht op het strafbankje De speed pedelec: onterecht op het strafbankje Er rijden er volgens recente CBS-cijfers ongeveer 17.000 van rond in Nederland: speed pedelecs. Voor wie het nog niet wist, fietsen met een elektrische ondersteuning tot 45... 2 oktober Martin de Vries
  • Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit In een - met name - technologisch turbulent veranderende wereld kan een visie op de toekomst, eventueel uitmondend in één stip of meerdere stippen op de horizon, een belangrijke... 2 oktober Mike Bérénos, voorzitter NMTM, op...
  • Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Heeft u ook zo genoeg van files? Elke dag wachten in de rij, ongelukken en pechgevallen? Met het aanbreken van de donkere dagen zal dit beeld de komende maanden alleen maar nog... 2 oktober Edward Neef
  • Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs “Bekijk Nederland als één grote, groene netwerkstad”, aldus CROW-directeur Pieter Litjens en zijn collega bij Platform31, Hamit Karakus. Niet gek, als je bedenkt dat 60% van de... 23 september Paul Steeneken
  • De zin en onzin van artikel 5a WvW De zin en onzin van artikel 5a WvW Op 18 juni heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel roekeloos rijgedrag aangenomen. Het voorstel moet nog door de Eerste Kamer, maar als het aangenomen wordt is opzettelijk... 20 september Herbert Korbee
  • Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Utrecht, draaischijf van Nederland. Loopt het bij Utrecht spaak, dan heeft een groot deel van Nederland daar last van. Dat geldt zowel voor de weg als voor het spoor. Ik zie... 2 september Rob Hulleman
  • Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet 20 september 2018 was een zwarte dag voor de verkeersveiligheid. Bij een botsing op een overweg in Oss kwamen vier kinderen om het leven en daarnaast raakten een kind en een... 26 augustus Wilbert Walta
  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht

Artikelen 1 tot 25 van 266

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.