Lokale VRI’s dragen autonoom bij aan het ‘wonder van de Velsertunnel’

vrijdag 21 oktober 2016 Reinier van Gent: projectmedewerker Verkeer en Vervoer, Omgevingsdienst IJmond 0 reacties 285x gelezen

‘Sinds 15 april 2016 is de Velsertunnel voor een periode van 9 maanden dicht gegaan voor renovatie. Als projectmedewerker Verkeer en Vervoer bij Omgevingsdienst IJmond heb ik dagelijks te maken met de diverse maatregelen die zijn getroffen, om de 1300 tot 1400 motorvoertuigen per uur soepel de omleidingsroute Beverwijk oost te laten benutten. Daarbij valt op dat ook lokale VRI’s via lokale scenario’s autonoom de omleidingspieken kunnen reguleren.

Reinier van Gent: projectmedewerker Verkeer en Vervoer, Omgevingsdienst IJmond

Reinier van Gent: projectmedewerker Verkeer en Vervoer, Omgevingsdienst IJmond

De cijfers
Grafieken in de webapplicatie H2gO/RealM2M, geven aan dat het fors drukker is geworden op de omleidingsroutes rond de Velsertunnel. Voor de renovatie van de Velsertunnel reden op het drukste moment 700-800 motorvoertuigen per uur vanaf de A9 afrit Beverwijk-Oost in. Maar in de eerste week na de sluiting van de Velsertunnel maakten op de drukste momenten 1500(!) motorvoertuigen per uur gebruik van deze afrit.

Regelscenario’s renovatie Velsertunnel
Eén van de maatregelen om het verkeer zo goed mogelijk door te laten stromen tijdens de tunnelrenovatie, is het opstellen van diverse regelscenario’s. Deze zijn door Rijkswaterstaat opgesteld samen met Provincie Noord-Holland, IJmond Bereikbaar, Gemeente Amsterdam, het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf en de aannemer. In deze scenario’s is bepaald in welke situaties en via welke wegen het verkeer wordt omgeleid, welke middelen hiervoor worden ingezet en wie daarover moet worden geïnformeerd.

Verkeerscentrales Rijkswaterstaat/provincie
In eerste instantie is gedacht aan het koppelen van de verkeerslichten in de gemeenten Beverwijk en Heemskerk aan de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat en/of Provincie via een ´DVM exchange´ koppeling (een standaard protocol om systemen te koppelen). De verkeerscentrales van Rijkswaterstaat/Provincie zouden dan een scenario activeren, waardoor ook de verkeerslichten in de gemeenten anders worden ingesteld. Gezien de korte voorbereidingstijd is gezamenlijk besloten om de lokale/gemeentelijke verkeerslichten niet te koppelen aan de verkeercentrale van Rijkswaterstaat en/of Provincie, maar om deze systeem zoveel mogelijk autonoom, maar wel op basis van speciale regelscenario’s te laten functioneren.

Multifunctionele gemeentelijke webapplicatie
Na deze beslissing zijn we als eerste gestart met de verkeerslichten op de omleidingsroutes in Beverwijk te koppelen aan de nieuwe verkeerscentrale van Heemskerk. De gemeente Heemskerk heeft namelijk onlangs alle verkeerslichten in de verkeerscentrale, gekoppeld met een multifunctionele webapplicatie (H2gO/RealM2M). Heemskerk gebruikte dit systeem van I-Real al voor het monitoren en aansturen van (afval)water- en andere verkeersobjecten. Vervolgens hebben we, naast de bestaande tellussen aan het begin van de omleidingsroutes, extra camera’s geplaatst. Deze registreren hoeveel verkeer de omleidingsroutes op komt rijden. Deze data wordt iedere minuut aan het Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW) doorgegeven. Vervolgens worden de gegevens weer uit het NDW gehaald en ingelezen in de verkeerscentrale.

Regelscenario’s per omleidingsroute
In H2gO/RealM2M hebben we voor ieder telpunt bepaald, wat de waarden zijn waarop het telpunt een regelscenario activeert en ook weer deactiveert. Om te voorkomen dat een scenario te snel achter elkaar wordt ge(de)activeert, is er in het systeem een aparte drempelwaarde geprogrammeerd. Daarnaast worden altijd meerdere waarden achter elkaar gemeten. Een enkele meting is dus niet voldoende om een scenario te activeren /deactiveren. De drempelwaarden hebben we in eerste instantie bepaald op basis van de verkeerssituatie vóór de renovatie van de Velsertunnel. Samen met mijn collega’s hebben we de verkeerssituatie in de eerste weken van de renovatie nauwgezet gemonitord en zijn de drempelwaarden waar nodig aangepast.

Autonoom
Het systeem werkt nu zo dat ieder telpunt twee deelscenario’s aanstuurt. Wanneer de drempelwaarde van een telpunt wordt overschreden, dan gebruiken de verkeerslichten op de omleidingsroutes automatisch de groentijden uit ons ‘spitsprogramma’. Wordt het nog drukker dan gebruikelijk in de spits, dan verlengt het systeem de groentijden op de omleidingsroute met nog eens 10 seconden. Ook worden de hiaattijden van de detectielussen op deze richtingen verhoogd, zodat de lichten ook op groen blijven staan als er grotere gaten in de verkeersstroom vallen. Hierdoor hebben we, volledig autonoom door het systeem, de doorstroming geoptimaliseerd voor de verkeersbelasting op dat moment.

Aansturing verkeerslichten
Ieder scenario stuurt één of meerdere verkeerslichten aan. De meeste verkeerslichten worden aangestuurd door vier scenario’s. De omleidingsroutes lopen immers in beide richtingen en per telpunt zijn er twee deelscenario’s. Maar er zijn ook verkeerslichten die door meerdere scenario’s worden aangestuurd. In de verkeerscentrale kan ik nu op ieder moment van de dag zien, hoeveel verkeer de omleidingsroutes oprijdt en of een scenario is geactiveerd. Ook kan ik op ieder moment zien, welke scenario’s paraat staan, worden ingesteld en actief zijn. Mocht het nodig zijn, dan kunnen we de scenario’s handmatig activeren of deactiveren.

De effecten
Uit de data die door de verkeerscentrale gegenereerd wordt, blijkt dat de scenario’s meerdere keren per dag worden geactiveerd en daarmee snel inspelen op de actuele verkeerssituatie. Het verkeer op de omleidingsroutes kan prima verwerkt worden, ook al rijdt op sommige wegvakken op de drukste momenten twee keer zoveel verkeer dan voor de renovatie van de Velsertunnel. Nadat we de verkeerssituatie twee weken nauwgezet hebben gemonitord en de parameters in de verkeerscentrale zijn gefinetuned, is het niet meer nodig geweest om de verkeerslichten met de hand bij te regelen. Er zijn tot nu toe nagenoeg geen ongewenste situaties ontstaan, dankzij een goed projectteam en een betrouwbaar, autonoom werkend systeem. Om te weten te komen hoe de weggebruikers de veranderde situatie ervaren, monitort Rijkswaterstaat reacties op onder andere de website en Twitter. Daaruit zijn in de afgelopen periode slechts twee klachten over de verkeersafwikkeling in de gemeenten binnengekomen. Deze konden we door kleine aanpassingen in de verkeerscentrale snel oplossen.'

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

blog

Artikelen 1 tot 10 van 187

1 2 3 4 5 6

  • Maximaal 30 km/uur in de binnenstad, dat is pas duurzaam veilig Maximaal 30 km/uur in de binnenstad, dat is pas duurzaam veilig ‘Volgens mij moet de Duurzaam Veilig-theorie op de schop. De theorie wordt als het om ongevallen met fietsers en voetgangers gaat niet gesteund door dalende cijfers,... 24 augustus Berry den Brinker
  • Automatisch de toekomst in? Automatisch de toekomst in? Naar de maan…, naar Mars…, geen files…? Mijn opa zei altijd: ‘Op de maan komen ze nooit’. Hij heeft geen gelijk gekregen en helaas heeft hij het ook niet mogen meemaken.' 24 augustus Ed Graumans, bureau 'Met Graumans'
  • De sleutel voor effectief mobiliteitsbeleid De sleutel voor effectief mobiliteitsbeleid ‘Het is u vast niet ontgaan. De bereikbaarheid en leefbaarheid van ons kikkerlandje staan onder druk. De crisistijden zijn achter de rug en op steeds meer plekken loopt het vol.... 24 augustus Steven van Eijck
  • Sharing is niet altijd caring Sharing is niet altijd caring ‘Er is een opmars gaande van deelfietsen in Nederland en tegelijkertijd groeit de kritiek op deze ontwikkeling.Dit was de strekking van een recent artikel in de Volkskrant. In... 24 augustus Bas Schilder
  • Vormgeving 12 nieuwe verkeersborden kan beter Vormgeving 12 nieuwe verkeersborden kan beter Vanaf 1 juli 2017 zijn er  14 nieuwe verkeersborden  toegevoegd aan bijlage 1 van de RVV 1990. Maar geven die borden nu de gewenste duidelijkheid? En komt de vorm en... 15 augustus Peter Veringmeier, Veringmeier...
  • De ontwikkeling van MaaS: enkele vraagtekens voor de discussie De ontwikkeling van MaaS: enkele vraagtekens voor de discussie Het onderstaande artikel vormt een inbreng op de discussie over Mobility as a Service, in reactie op het artikel van Richard Hoving van het Amsterdam Economic Board,... 3 juli Jochem Floor, CarShareXL
  • Naar een slimme, veilige en comfortabele openbare ruimte Naar een slimme, veilige en comfortabele openbare ruimte " Door de handen ineen te slaan kan Nederland binnen een beperkt aantal jaren het modernste land ter wereld zijn op het gebied van bewegwijzering en verkeersveiligheid. De... 2 juni Jacques Goddijn, directeur HR Groep
  • Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto? Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto? "Na een drukke werkdag ga ik weer voldaan op weg naar huis. Bij Amsterdam springen de matrixborden aan en kom ik vroegtijdig tot stilstand. Minuten later ben ik slechts... 2 juni Robin Huizenga, PTV Group
  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet... 2 juni Cees Wildervanck, verkeerspsycholoog*
  • Verwachtingspatronen bij autodelen Verwachtingspatronen bij autodelen Deze blog is een reactie op de blog van Walther Ploos van Amstel: ‘ Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? ’ Lees hier het artikel dat gaat over de publicatie... 28 mei Jochem Floor, CarshareXL

Artikelen 1 tot 10 van 187

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.