Lijntrekkers en de zelfrijdende auto

vrijdag 27 mei 2016 Ferry Smith, ANWB 0 reacties 249x gelezen

Een samenvatting van deze blog is verschenen in VK 3/2016
Ferry Smith, directeur Algemeen Ledenbelang, ANWB

Ferry Smith, directeur Algemeen Ledenbelang, ANWB

De kranten stonden er weer vol mee. Nederland moet hét testland worden voor de zelfrijdende auto. Een mooie ambitie, passend bij het Europese voorzitterschap. Dat geeft ons de mogelijkheid om Nederland eens goed op de kaart te zetten. Er is veel uit de kast getrokken om duidelijk te maken hoe serieus die ambitie is.

 

Een Europese Truck Platooning Challenge bijvoorbeeld. Een perfect georganiseerde demo die duidelijk maakte dat het inmiddels technisch heel goed mogelijk is om vrachtwagens in een treintje over een grote afstand aan elkaar gekoppeld te laten rijden. Dat bespaart brandstof en arbeidskosten; tenminste als de wetgeving op termijn gaat toestaan. Een wenkend perspectief. Maar er moet nog wel heel veel geregeld worden. Gelukkig zijn er veel partijen die daar met elkaar de schouders onder willen zetten. Het kan misschien nog even duren voordat we in groten getale trucks in platoons voorbij rijden op de snelweg, maar het begin is er en die ontwikkeling lijkt niet te stoppen.

 

Platoonen doen we overigens niet alleen met trucks. Recent was er ook een proef met een groter aantal voertuigen, uitgerust met Adaptive Cruise Control. Een voorziening die een deel van de rijtaak van de bestuurders over neemt. In sommige voertuigen is dit door de combinatie met Lane Keeping Control, al zo geavanceerd dat het ernstig op autonoom rijden begint te lijken. Voorlopig alleen bruikbaar op de snelweg, maar ook hier zie je dat de technologie rappe schreden voorwaarts maakt.

 

Nissan

Bij de opening van Intertraffic (2016) werd nog eens duidelijk hoe serieus fabrikanten de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen nemen. Nissan gaf aan dat technologische ontwikkeling zo belangrijk voor hen is, dat ze met volle vaart doorgaan met het ontwikkelen. Autonoom rijdende voertuigen kunnen zelfs rijden op ‘domme’ infrastructuur, dus er is ook geen reden om te wachten op het moment dat voertuigen met de weg en wegkantinstallaties kunnen communiceren. Waarvan akte.

 

Experimenteren met slimme infra

De vraag is echter of we dan ook van alle voordelen van Intelligente Transport Systemen kunnen profiteren. Dat de inzittenden verwend worden met het comfort van een zelfrijdend voertuig, zodat ze hun kostbare (reis-)tijd kunnen besteden aan belangrijker dingen, is natuurlijk prima. De vraag is of er dan ook nog sprake kan zijn van maatschappelijke voordelen. Pas als voertuigen praten met de infrastructuur en met elkaar, halen we optimale voordelen op het gebied van doorstroming en veiligheid. Connected zijn is vanuit maatschappelijk perspectief misschien nog wel belangrijker. Hulde aan de wegbeheerders die nu al experimenteren met slimme infra, want als je wacht tot de zelfrijdende auto er in groten getale is, ben je ingehaald door de werkelijkheid.

 

Maar vooralsnog zullen we het moeten doen met de ‘domme’ infrastructuur die we hebben. Overigens valt het nogal mee met die domheid. Dagelijks vervult die infrastructuur immers een belangrijke rol in het geleiden van ontelbare verkeersbewegingen. De weg staat vol met aanwijzingen en symbolen die soms zelfs op afstand in te stellen zijn. Weggebruikers lezen de weg en alles wat er langs staat, interpreteren de signalen en bereiken hun bestemming elke dag weer. Getuige het feit dat er bij al die verplaatsingen eigenlijk heel weinig mis gaat, is die infrastructuur zo dom dus nog niet.

 

Weeffoutjes

Alhoewel, er zijn uitzonderingen. Want ook goede systemen kennen verbeterpunten. Weeffoutjes die er in de loop der tijd ingeslopen zijn. Zoals de belijning van spitsstroken bijvoorbeeld. Bijna te onbenullig voor woorden. Maar de taal van de weg zegt dat je een doorgetrokken streep niet mag overschrijden. Dat zit in de gebruiker ingebakken. En dat zien we dus ook dagelijks op trajecten met spitsstroken. Verkeersdeelnemers die onnodig links van de spitsstrook blijven hangen, waardoor de beschikbare capaciteit onvoldoende wordt benut. Zonde. We krijgen er ook veel vragen en opmerkingen over van leden. Het wordt simpelweg niet begrepen. En gedogen dat je er toch overheen mag, devalueert de norm. Kijk maar wat er is gebeurd met het ‘te pas en te onpas’  toepassen van rode kruizen.

 

Zelfs de intelligente zelfrijdende auto kan er niet mee uit de voeten. Want die is net als een zelfrijdende automobilist geconditioneerd. Doorgetrokken streep, niet overschrijden! En als een auto met rijstrookherkenning er tóch op terecht mocht komen, dan is de kans groot dat de hele smalle kantmarkering van de als rijstrook toegepaste vluchtstrook niet wordt herkend. Met alle mogelijke gevolgen van dien.

 

Rijkswaterstaat

Het spreekt voor zich dat we Rijkswaterstaat op dit verbeterpunt hebben gewezen. Enkele jaren geleden al overigens. Vanuit het belang van de weggebruiker. Zodat hij beter begrijpt wat er van hem wordt verlangd, dat hij de weg goed kan lezen. Maar ook als Nederland haar taak als testland serieus wil nemen is een dom lijntje van groot belang zodat de zelfrijdende auto of platoonende truck zijn weg kan vinden. Het zou toch te gek voor woorden zijn als een dergelijk detail roet in het eten van de vooruitgang zou gooien?

 

Flauwe grappen

Helaas is er nog steeds geen reactie op het verzoek eens naar die belijning te kijken, en met een passende oplossing te komen. Ondanks de vele reminders. Vaak worden er flauwe grappen gemaakt over ambtenaren. Ten onrechte naar mijn mening. Dagelijks zie ik dat er keihard wordt gewerkt, onder andere om Nederland mooier, beter bereikbaar, innovatiever en veiliger te maken. Maar mag ik voor één keer toch een beroep doen op een van de kwaliteiten die we behalve in die flauwe grappen gelukkig zelden zien? Die van lijntrekker, maar dan in letterlijke zin van de betekenis. In naam van de vooruitgang!

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 220

1 2 3 4 5 6

  • Voorkom het Grote Vastlopen Voorkom het Grote Vastlopen Het verkeer in stedelijke regio’s loopt vast. De ringwegen raken vol, in de spits barst het openbaar vervoer uit zijn voegen en de fietsfiles vormen geen zijn uitzondering meer.... 17 oktober Friso de Zeeuw
  • Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten In mijn twee vorige blogs in Verkeerskunde 2 en Verkeerskunde 3 ontdekten we dat het ontwerpen van de openbare ruimte lijkt op koken. Als we de juiste combinatie van kleuren,... 14 september Miranda Thüsh
  • Betere kansen met MaaS door samen te werken Betere kansen met MaaS door samen te werken De verkeerskunde heeft van oudsher een focus op techniek, infrastructuur en het modelleren van mobiliteit. Binnen het vakgebied en daarbuiten ontstaat het besef dat deze... 14 september Mike Bérénos en Robert Scheerder
  • Stel, je ziet geen rood Stel, je ziet geen rood Dit is de eerste blog van een serie van zes over kleuren in het verkeer. Deze serie beoogt het verkeer veiliger te maken door beter kleurgebruik. Kleurenblind-proof is... 14 september Meinard Noothoven van Goor
  • Nog een lange weg te gaan Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de... 13 september Berry den Brinker
  • Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg We mogen wel zeggen dat het vakgebied dat zich bezig houdt met verkeer, vervoer, transport, mobiliteit anno 2018 al zo’n vijf jaar bezig is met de transitie. Immers het eerste... 15 juni Mike Bérénos
  • Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Veel Nederlandse steden gaan in 2025 op slot voor dieselvoertuigen. Elektrische voertuigen zijn dan het alternatief. Bijna de helft van de Nederlandse MKB-ondernemers denkt de... 8 juni Walther Ploos van Amstel, Martijn...
  • Inrichting van omgeving doet wat met de mens Inrichting van omgeving doet wat met de mens In de vorige Verkeerskunde liet ik zien dan het inrichten van een weg en wegomgeving erg lijkt op het werk van een kok. Het zijn aspecten als mondgevoel en... 8 juni Miranda Thüsh
  • Mobility as a Service als modekreet Mobility as a Service als modekreet Na een autoreis van meer dan zes uur ben ik aangekomen op mijn eindbestemming, een hotel voor vannacht. Vermoeid maar voldaan plof... 8 juni Robin Huizenga, PTV Group
  • Gouden greep: minor voor professional en student Gouden greep: minor voor professional en student Stenden NHL-docent Ruimte en Mobiliteit Frans Larmené zal de verkeerskundegeschiedenis ingaan als oprichter van de minor Traffic Psychology in het hbo-onderwijs. Een... 7 juni Nettie Bakker
  • Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Met GroenLinks als grootste partij in veel steden staat stadslogistiek hoog op de coalitieverlanglijstjes. Stadslogistiek moet minder openbare ruimte in beslag nemen, met schoon... 16 april Walther Ploos van Amstel, Hogeschool...
  • In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal Blog1/4. In een aantal blogs beweeg ik me langs de snijvlakken van de verkeerskunde en onderzoek hoe ruimtelijke maatregelen verkeersgedrag kunnen beïnvloeden. Ik laat zo zien... 6 april Guus Puylaert
  • Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld “Heb je wel eens goed gekeken naar hoe je woont? Kijk eens naar buiten. Wat zie je? Een tuin? Een balkon? Een straat?” Met deze woorden startte Vincent Wever, hoofdredacteur... 6 april Vincent Wever
  • Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Onlangs vroeg Peter van der Knaap, directeur/bestuurder van de SWOV, mij mee te werken aan de actualisatie van Duurzaam Veilig [1], de in Nederland toonaangevende visie op... 5 april Berry den Brinker
  • Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Steeds meer mensen trekken naar een stedelijke omgeving, ook naar die van de provincies Noord- en Zuid-Holland. Bereikbaarheid van voorzieningen is van vitaal belang voor de... 5 april Joseph Evers
  • Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Op 25 januari startte een nieuw campagnejaar voor onze verkeersveiligheidscampagne ‘Brabant gaat voor NUL verkeersdoden’. 2018 staat geheel in het teken van snelheid.... 23 februari Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Een belofte die levens kan redden Een belofte die levens kan redden Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) lanceerden in 2017 een bijzondere voorlichtingscampagne onder het motto: Beloofd. 23 februari Werner de Dobbeleer, woordvoerder...
  • Kansen voor kilometerprijs Kansen voor kilometerprijs Op de auto wordt wereldwijd belasting geheven, onder meer bij het tanken, meestal ten behoeve van onderhoud van de infrastructuur. Traditioneel gebeurt dit door een... 23 februari Jaap Ketel, gepensioneerd technisch...
  • Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Een Skype-vergadering in de auto, whatsappen op de fiets, facetimen terwijl je oversteekt: we multitasken er massaal op los in het verkeer. En dat blijkt de verkeersveiligheid... 30 januari Nathalie van Dijk, verkeerspsycholoog...
  • Het pretpark dat altijd open is Het pretpark dat altijd open is Er valt natuurlijk weer heel wat terug te kijken in deze laatste dagen van 2017. Hoogte- en dieptepunten waren er genoeg, zoals ieder jaar. Wat de verkeersveiligheid betreft was... 29 december Gerard Tertoolen
  • Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Voorjaar 2017 verscheen het Manifest Verkeersveiligheid. Najaar 2017 bleek dit in het regeerakkoord Rutte III richtinggevend. Een slimme en effectieve lobby onder leiding van de... 21 december Janneke Zomervrucht, MENSenSTRAAT
  • De file: wat is dat of wie zijn dat? De file: wat is dat of wie zijn dat? De economie groeit flink, de brandstofprijzen zijn stabiel en de ruimtelijke spreiding en de verplaatsingsafstanden nemen toe onder druk van de... 21 december Ed Graumans
  • Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Het aantal kilometers dat de Nederlander gemiddeld in de auto reist, daalt al meer dan tien jaar. Dit is een trendbreuk met de decennia voor 2005. Deze verandering lijkt niet... 11 december Arie Bleijenberg, Huib van Essen en...
  • Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden In grote steden blijft fietsparkeren een terugkerend punt van aandacht (en zorg). Een deel van de problematiek is de ongereguleerde praktijk van parkeren met de fiets. Terwijl... 20 november Bas Schilder, Trajan
  • Ogen op de weg op de A67! Ogen op de weg op de A67! 35 ongelukken per maand. Deze trieste uitschieter scoort de A67 bij Eindhoven. Hoe komt dat? Zijn de ogen van de weggebruikers daar te vaak niet op de weg gericht? Op deze weg... 9 november Christophe van der Maat, gedeputeerde...

Artikelen 1 tot 25 van 220

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.