Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit?

donderdag 21 december 2017 Janneke Zomervrucht, MENSenSTRAAT 0 reacties 303x gelezen

Voorjaar 2017 verscheen het Manifest Verkeersveiligheid. Najaar 2017 bleek dit in het regeerakkoord Rutte III richtinggevend. Een slimme en effectieve lobby onder leiding van de ANWB, knap werk!

Maar hoe pakt dit uit voor de gewone lopende mens? Al jarenlang werk ik ten behoeve van verkeersveiligheid van meer kwetsbare verkeersdeelnemers, voetgangers van jong tot oud met de bedoeling dat ook zij veilig en gezond naar buiten kunnen. Eens kijken wat daarover in het Manifest staat: “Campagnes en educatie dienen te zijn gericht op alle relevante doelgroepen en op alle weggebruikers. Eigen verantwoordelijkheid zoals zichtbaarheid van kwetsbare weggebruikers in het verkeer (bij donker en/of slecht weer) vormt daar onderdeel van.” En dat is alles, een reflecterend hesje dus.

Juist voor de meest kwetsbare verkeersdeelnemers ontbreekt aandacht voor veilige infrastructuur. Voor auto’s komen veilige wegen, voor fietsers veilige fietspaden, maar nergens lees ik dat er voor voetgangers veilige trottoirs komen.

In dit Manifest bestaan geen spelende kinderen op straat. Slechtzienden en mensen met een rollator steken in dit Manifest niet over. Fileschade bestaat wel in het Manifest Verkeersveiligheid, maar schade doordat mensen in isolement raken door voor voetgangers slecht begaanbare straten, wordt niet opgemerkt. Campagnes zijn natuurlijk ook prima, maar met name de kwetsbare helft van de samenleving heeft op straat allereerst belang bij een veilige infrastructuur als basis voor verkeersveiligheid.

Fusie
Hoe kan dit? Twee-en-dertig organisaties hebben hun best gedaan en voetgangers worden aan hun lot overgelaten. ‘Als je niet aan tafel zit, sta je op het menu.’ Deze uitdrukking is bijzonder van toepassing op dit Manifest.

Voetgangers, kinderen en ouderen zaten hier overduidelijk niet aan tafel en hun ruimte wordt opgesoupeerd door het overige verkeer. Ooit had Nederland twee kleine, maar deskundige en invloedrijke organisaties die zich inzetten voor de belangen van de meest kwetsbare verkeersdeelnemers: de Voetgangersvereniging en Stichting Kinderen Voorrang! In 1990 begon ik als vrijwilliger bij de Voetgangersverening. Later, ik was toen verkeersconsulent bij Kinderen Voorrang!, dwong het Rijk een fusie af van die twee met het veel grotere Veilig Verkeer Nederland (VVN). We waren bezorgd of dat goed zou gaan, maar er kwam een nieuwe naam (3VO) en in de nieuwe statuten werd veelbelovend in artikel 1 als doelstelling ‘duurzame verkeersveiligheid en verblijfskwaliteit van de openbare ruimte’ centraal gesteld. Voor de zekerheid gaf minister Netelenbos kort voor de fusie in een toespraak op de jaarvergadering van VVN aan dat de kleinere fusiepartners herkenbaar dienden te blijven in de fusieorganisatie 3VO.

Koerswijziging
De belangenbehartiging van voetgangers en kinderen op straat was dus een wezenlijk onderdeel van de boedel waarmee 3VO in 2000 begon. Aanvankelijk werd ook echt geprobeerd de verschillende benaderingen van de drie partners tot hun recht te laten komen, maar geleidelijk verdween de aandacht voor infrastructuur als basis om de veiligheid van voetgangers, kinderen en ouderen te waarborgen. Het werd weer de oude VVN (ook in naam) gericht op gedragsbeïnvloeding door middel van campagnes. Ik zag de Straatspeeldag verdwijnen, evenals de samenwerking met Wandelnet. Ik heb onophoudelijk gepleit voor een goede balans bij gedragsbeïnvloeding: die bereik je niet alleen via campagnes maar ook via aandacht voor infrastructuur (en andere vormen van engineering zoals ISA).

MENSenSTRAAT
Om te proberen toch iets aan de belangenbehartiging van mensen te voet te doen, werd in 2013 MENSenSTRAAT (http://www.mensenstraat.nl/) opgericht. Bescheiden begonnen en in korte tijd gegroeid tot een deskundig netwerk, aangesloten bij de International Federation of Pedestrians en binnenkort een officiële stichting. Wij laten ons sterk inspireren door de fusiestatuten en de oorspronkelijke focus van 3VO op de veilige ruimte voor kwetsbare mensen op straat. Wij richten ons op de ontwikkeling van een veilige en uitnodigende infrastructuur, met goede trottoirs en doordachte oversteekmogelijkheden en woonerven waar kinderen veilig kunnen spelen. Waardoor iedereen op een gezonde manier de deur uit kan en veilig en comfortabel buiten kan verblijven.

Charter for Walking
Een instrument dat we inzetten is het Charter for Walking. Aan dit Internationale Charter is wereldwijd al veel steun betuigd. MENSenSTRAAT heeft een Nederlandse vertaling van het Charter gemaakt, dat op 4 juli 2017 is gelanceerd op het eerste nationale voetgangerscongres Lopen loont. De Nederlandse vertaling bevat, als aanvulling op de internationale tekst, een aantal suggesties gericht op de Nederlandse praktijk, waarbij lopen en fietsen de smeerolie van de mobiliteit vormen. Het Charter is inmiddels ondertekend door de gemeenten Eindhoven en Tilburg en door Rijksbouwmeester Floris Alkemade.

Ik ben er trots op wat we zonder enige financiering in vier jaar hebben bereikt. We zien deze ondertekening als een erkenning van onze rol als belangenbehartiger en als belangrijke stap in een landelijke beweging om, met steun van het Rijk, gezonde mobiliteit weer beter te laten ‘lopen’. En, dat de voetganger niet alleen met een reflecterend hesje wordt afgescheept om het vege lijf te redden is een lakmoesproef voor het Rijk.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 26 tot 50 van 210

1 2 3 4 5 6

  • De sleutel voor effectief mobiliteitsbeleid De sleutel voor effectief mobiliteitsbeleid ‘Het is u vast niet ontgaan. De bereikbaarheid en leefbaarheid van ons kikkerlandje staan onder druk. De crisistijden zijn achter de rug en op steeds meer plekken loopt het vol.... 24 augustus Steven van Eijck
  • Sharing is niet altijd caring Sharing is niet altijd caring ‘Er is een opmars gaande van deelfietsen in Nederland en tegelijkertijd groeit de kritiek op deze ontwikkeling. Dit was de strekking van een recent artikel in de Volkskrant. In... 24 augustus Bas Schilder
  • Vormgeving 12 nieuwe verkeersborden kan beter Vormgeving 12 nieuwe verkeersborden kan beter Vanaf 1 juli 2017 zijn er  14 nieuwe verkeersborden  toegevoegd aan bijlage 1 van de RVV 1990. Maar geven die borden nu de gewenste duidelijkheid? En komt de vorm en... 15 augustus Peter Veringmeier, Veringmeier...
  • De ontwikkeling van MaaS: enkele vraagtekens voor de discussie De ontwikkeling van MaaS: enkele vraagtekens voor de discussie Het onderstaande artikel vormt een inbreng op de discussie over Mobility as a Service, in reactie op het artikel van Richard Hoving van het Amsterdam Economic Board,... 3 juli Jochem Floor, CarShareXL
  • Naar een slimme, veilige en comfortabele openbare ruimte Naar een slimme, veilige en comfortabele openbare ruimte " Door de handen ineen te slaan kan Nederland binnen een beperkt aantal jaren het modernste land ter wereld zijn op het gebied van bewegwijzering en verkeersveiligheid. De... 2 juni Jacques Goddijn, directeur HR Groep
  • Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto? Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto? "Na een drukke werkdag ga ik weer voldaan op weg naar huis. Bij Amsterdam springen de matrixborden aan en kom ik vroegtijdig tot stilstand. Minuten later ben ik slechts... 2 juni Robin Huizenga, PTV Group
  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet... 2 juni Cees Wildervanck, verkeerspsycholoog*
  • Verwachtingspatronen bij autodelen Verwachtingspatronen bij autodelen Deze blog is een reactie op de blog van Walther Ploos van Amstel: ‘ Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? ’ Lees hier het artikel dat gaat over de publicatie... 28 mei Jochem Floor, CarshareXL
  • Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? Afgelopen week kwam een bijzonder rapport uit bij  CROW over elektrische deelauto’s . De stap om te gaan autodelen is voor veel mensen best groot.  De stap naar een... 24 mei Walther Ploos van Amstel
  • Hoe ‘smart’ worden wij eigenlijk van Smart Mobility? Hoe ‘smart’ worden wij eigenlijk van Smart Mobility? Een aantal jaar geleden had iedereen het plots over ‘slim reizen.’ Het betekent reizigers stimuleren om slimmere keuzes te maken tussen auto, fiets, thuiswerken en ov. Mensen... 1 mei Gerard Tertoolen
  • Herbouw bruggen A27 in beton is een gemiste kans Herbouw bruggen A27 in beton is een gemiste kans De Merwedebrug, de Hagesteinsebrug en de Keizersveerbrug op de A27 worden helemaal vervangen. De ‘beste realisatiestrategie’ is volgens demissionair minister Schultz om in beton... 31 maart Rob van der Waal
  • Beste lezer, bent u klaar voor Mobility as a Service (MaaS)? Beste lezer, bent u klaar voor Mobility as a Service (MaaS)? ‘Wie is de grote winnaar van de verkiezingen? Is er een verassende winnaar? Als u dit artikel leest, kunt u antwoord geven op deze vragen, maar op moment van schrijven is de... 31 maart Robin Huizenga
  • Geestverruiming Geestverruiming ‘Ik zit noodgedwongen even thuis. Medisch gevalletje. Niets ernstigs, maar wel erg vervelend. Iets waar knappe koppen gelukkig wat aan konden doen. Ik kom er zo op terug. Het... 31 maart Dominik van Lankeren
  • To pay or not to pay To pay or not to pay Net voor de verkiezingen doemt het R² -woord weer op. De economie trekt weer fors aan. Dat is natuurlijk heel mooi. Maar aan het exponentiële verband tussen de groei van de... 31 maart Ed Graumans
  • Is de snorfiets wel de boosdoener? Is de snorfiets wel de boosdoener? Snorfietsen zijn populair. Je mag er zonder helm mee op het fietspad rijden, gratis parkeren op de stoep en bij aankomst op je bestemming ben je niet bezweet en je haar zit nog... 17 februari Berry den Brinker
  • Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren In een eerdere blog heb ik betoogd dat richtlijnen niet ‘heilig’ zijn. Je moet er zelfs van afwijken als dat tot betere situaties leidt, maar dat gebeurt zelden. 16 februari Herbert Korbee
  • Op weg naar 2017 Op weg naar 2017 De laatste week van het jaar staat traditiegetrouw in het teken van terugblikken. Wat heeft 2016 op het gebied van mobiliteit gebracht? Veel moois... 30 december Gerard Tertoolen
  • Treinreistijd: waardevolle tijd Treinreistijd: waardevolle tijd ‘In Nederland werd vorig jaar in totaal 220 miljoen uur met treinen van NS gereisd. Dit is inclusief de overstaptijd op het station. ‘Reistijd is verloren tijd’, wordt vaak... 23 december Pim Warffemius, onderzoeker bij KiM
  • Hoe maakt de stad goed gebruik van mobiliteitsinnovaties? Hoe maakt de stad goed gebruik van mobiliteitsinnovaties? ‘De komende jaren zullen veel gemeenten hun gemeentelijk verkeers- en vervoerplannen, GVVP’s, actualiseren. De gebruiksduur ervan is vaak langer dan we aanvankelijk dachten.... 23 december Johan Diepens, directeur Mobycon
  • Slimme ov-reisinformatie: de veiligheidsspeld van de 21 e eeuw? Slimme ov-reisinformatie: de veiligheidsspeld van de 21 e eeuw? Fons Savelberg van het KiM over innovaties waar mensen veel voordeel van genoten en genieten. Over innovaties waar niet erg hoge investeringskosten mee gemoeid zijn... 17 november Fons Savelberg, KiM
  • Geen verstoppertje spelen Geen verstoppertje spelen Deze blogsamenvatting  verscheen in VK 5/2016. Onderaan deze blog vindt u een link naar de integrale versie van deze blog van Mike Bérénos.  21 oktober Mike Bérénos
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,... 21 oktober Eddy Klynen
  • Ontmoeten? Verbinden! Ontmoeten? Verbinden! 'Het Nationaal Verkeerskunde Congres 2016 heeft als thema 'Verassende ontmoetingen'. Deze gaan vooraf aan nieuwe verbindingen. Wat is dat nu zoal, ontmoeten en... 21 oktober Lindy Molenkamp
  • Lokale VRI’s dragen autonoom bij aan het ‘wonder van de Velsertunnel’ Lokale VRI’s dragen autonoom bij aan het ‘wonder van de Velsertunnel’ ‘Sinds 15 april 2016 is de Velsertunnel voor een periode van 9 maanden dicht gegaan voor renovatie. Als projectmedewerker Verkeer en Vervoer bij Omgevingsdienst IJmond heb ik... 21 oktober Reinier van Gent: projectmedewerker...
  • Georganiseerd ongemak Georganiseerd ongemak Blog over 'georganiseerd ongemak in de openbare ruimte' in 6 delen 20 oktober Berry den Brinker

Artikelen 26 tot 50 van 210

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.