Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit?

donderdag 21 december 2017 Janneke Zomervrucht, MENSenSTRAAT 0 reacties 435x gelezen

Voorjaar 2017 verscheen het Manifest Verkeersveiligheid. Najaar 2017 bleek dit in het regeerakkoord Rutte III richtinggevend. Een slimme en effectieve lobby onder leiding van de ANWB, knap werk!

Maar hoe pakt dit uit voor de gewone lopende mens? Al jarenlang werk ik ten behoeve van verkeersveiligheid van meer kwetsbare verkeersdeelnemers, voetgangers van jong tot oud met de bedoeling dat ook zij veilig en gezond naar buiten kunnen. Eens kijken wat daarover in het Manifest staat: “Campagnes en educatie dienen te zijn gericht op alle relevante doelgroepen en op alle weggebruikers. Eigen verantwoordelijkheid zoals zichtbaarheid van kwetsbare weggebruikers in het verkeer (bij donker en/of slecht weer) vormt daar onderdeel van.” En dat is alles, een reflecterend hesje dus.

Juist voor de meest kwetsbare verkeersdeelnemers ontbreekt aandacht voor veilige infrastructuur. Voor auto’s komen veilige wegen, voor fietsers veilige fietspaden, maar nergens lees ik dat er voor voetgangers veilige trottoirs komen.

In dit Manifest bestaan geen spelende kinderen op straat. Slechtzienden en mensen met een rollator steken in dit Manifest niet over. Fileschade bestaat wel in het Manifest Verkeersveiligheid, maar schade doordat mensen in isolement raken door voor voetgangers slecht begaanbare straten, wordt niet opgemerkt. Campagnes zijn natuurlijk ook prima, maar met name de kwetsbare helft van de samenleving heeft op straat allereerst belang bij een veilige infrastructuur als basis voor verkeersveiligheid.

Fusie
Hoe kan dit? Twee-en-dertig organisaties hebben hun best gedaan en voetgangers worden aan hun lot overgelaten. ‘Als je niet aan tafel zit, sta je op het menu.’ Deze uitdrukking is bijzonder van toepassing op dit Manifest.

Voetgangers, kinderen en ouderen zaten hier overduidelijk niet aan tafel en hun ruimte wordt opgesoupeerd door het overige verkeer. Ooit had Nederland twee kleine, maar deskundige en invloedrijke organisaties die zich inzetten voor de belangen van de meest kwetsbare verkeersdeelnemers: de Voetgangersvereniging en Stichting Kinderen Voorrang! In 1990 begon ik als vrijwilliger bij de Voetgangersverening. Later, ik was toen verkeersconsulent bij Kinderen Voorrang!, dwong het Rijk een fusie af van die twee met het veel grotere Veilig Verkeer Nederland (VVN). We waren bezorgd of dat goed zou gaan, maar er kwam een nieuwe naam (3VO) en in de nieuwe statuten werd veelbelovend in artikel 1 als doelstelling ‘duurzame verkeersveiligheid en verblijfskwaliteit van de openbare ruimte’ centraal gesteld. Voor de zekerheid gaf minister Netelenbos kort voor de fusie in een toespraak op de jaarvergadering van VVN aan dat de kleinere fusiepartners herkenbaar dienden te blijven in de fusieorganisatie 3VO.

Koerswijziging
De belangenbehartiging van voetgangers en kinderen op straat was dus een wezenlijk onderdeel van de boedel waarmee 3VO in 2000 begon. Aanvankelijk werd ook echt geprobeerd de verschillende benaderingen van de drie partners tot hun recht te laten komen, maar geleidelijk verdween de aandacht voor infrastructuur als basis om de veiligheid van voetgangers, kinderen en ouderen te waarborgen. Het werd weer de oude VVN (ook in naam) gericht op gedragsbeïnvloeding door middel van campagnes. Ik zag de Straatspeeldag verdwijnen, evenals de samenwerking met Wandelnet. Ik heb onophoudelijk gepleit voor een goede balans bij gedragsbeïnvloeding: die bereik je niet alleen via campagnes maar ook via aandacht voor infrastructuur (en andere vormen van engineering zoals ISA).

MENSenSTRAAT
Om te proberen toch iets aan de belangenbehartiging van mensen te voet te doen, werd in 2013 MENSenSTRAAT (http://www.mensenstraat.nl/) opgericht. Bescheiden begonnen en in korte tijd gegroeid tot een deskundig netwerk, aangesloten bij de International Federation of Pedestrians en binnenkort een officiële stichting. Wij laten ons sterk inspireren door de fusiestatuten en de oorspronkelijke focus van 3VO op de veilige ruimte voor kwetsbare mensen op straat. Wij richten ons op de ontwikkeling van een veilige en uitnodigende infrastructuur, met goede trottoirs en doordachte oversteekmogelijkheden en woonerven waar kinderen veilig kunnen spelen. Waardoor iedereen op een gezonde manier de deur uit kan en veilig en comfortabel buiten kan verblijven.

Charter for Walking
Een instrument dat we inzetten is het Charter for Walking. Aan dit Internationale Charter is wereldwijd al veel steun betuigd. MENSenSTRAAT heeft een Nederlandse vertaling van het Charter gemaakt, dat op 4 juli 2017 is gelanceerd op het eerste nationale voetgangerscongres Lopen loont. De Nederlandse vertaling bevat, als aanvulling op de internationale tekst, een aantal suggesties gericht op de Nederlandse praktijk, waarbij lopen en fietsen de smeerolie van de mobiliteit vormen. Het Charter is inmiddels ondertekend door de gemeenten Eindhoven en Tilburg en door Rijksbouwmeester Floris Alkemade.

Ik ben er trots op wat we zonder enige financiering in vier jaar hebben bereikt. We zien deze ondertekening als een erkenning van onze rol als belangenbehartiger en als belangrijke stap in een landelijke beweging om, met steun van het Rijk, gezonde mobiliteit weer beter te laten ‘lopen’. En, dat de voetganger niet alleen met een reflecterend hesje wordt afgescheept om het vege lijf te redden is een lakmoesproef voor het Rijk.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 237

1 2 3 4 5 6

  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman
  • Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Onlangs bleek politiek draagvlak voor het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. Dit bracht bij mij een herinnering boven aan de integrale visie op... 28 februari Aad Wilmink, lid Commissie...
  • MaaS en fiets MaaS en fiets Mobility as a Service staat volop in de belangstelling, en terecht! Door je trip van A naar B te kunnen plannen, boeken, uitvoeren en betalen via dezelfde app wordt het... 28 februari Rik van der Graaf & Robin Kleine
  • Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het AD kopte de maandag voor de kerst: ‘Woonwijken onveiliger door rondscheurende pakketbezorgers’ . Meer pakketbezorgers maken de straten in woonwijken onveiliger,... 27 december Walther Ploos van Amstel
  • Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Kern van de bekende discussies over ‘grijze wegen’ en worstelingen ermee in de praktijk, is volgens mij: hoe ‘vertellen’ we de weggebruiker met de inrichting van wegen en... 19 december Max van Kelegom, verkeersvisioloog...
  • ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ Vaste bijrijders van ernstig kleurenblinde chauffeurs geven mondeling gedurende de rit gekleurde signalen langs en boven de weg door. Zulke privé-systemen voorkomen... 19 december Meinard Noothoven van Goor
  • Het addertje onder MaaS Het addertje onder MaaS Veel concepten voor gedeelde mobiliteit zijn op de markt gekomen en beconcurreren elkaar om onze aandacht. Betalende consumenten zijn immers nodig om hun businessmodel tot... 19 december Robin Huizenga, PTV Group
  • Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Rekeningrijden staat weer volop in de spotlights. Vorige week deed RAI Vereniging een pleidooi voor rekeningrijden en Zondag met Lubach besteedde er ook aandacht aan. Maar is... 22 november Bert van Wee, TU Delft
  • Integrale processen en communicatie centraal Integrale processen en communicatie centraal We zijn op de laatste etappe langs de snijvlakken van de verkeerskunde aangekomen. Zie mijn eerdere blogs in Verkeerskunde 2 , 3 en 4 van dit jaar. We ondervonden hoe... 26 oktober Miranda Thüsh
  • Grijze weg bestaat niet Grijze weg bestaat niet In de Visie Duurzaam Veilig Wegverkeer 2018-2030 (DV3) wordt nogmaals geconcludeerd dat de wegvakken en kruispunten in de verkeersruimte idealiter maar één verkeersfunctie voor... 25 oktober Jarno Brouwer]
  • Bijna onder de tram Bijna onder de tram In Nederland worden zowel rood-gele als rood-groene tweekleurige verkeerslichten gebruikt, met een heel verschillende boodschap. Levensgevaarlijk voor kleurenblinden.  Dit... 25 oktober Meinard Noothoven van Goor
  • Voorkom het Grote Vastlopen Voorkom het Grote Vastlopen Het verkeer in stedelijke regio’s loopt vast. De ringwegen raken vol, in de spits barst het openbaar vervoer uit zijn voegen en de fietsfiles vormen geen zijn uitzondering meer.... 17 oktober Friso de Zeeuw
  • Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten In mijn twee vorige blogs in Verkeerskunde 2 en Verkeerskunde 3 ontdekten we dat het ontwerpen van de openbare ruimte lijkt op koken. Als we de juiste combinatie van kleuren,... 14 september Miranda Thüsh
  • Betere kansen met MaaS door samen te werken Betere kansen met MaaS door samen te werken De verkeerskunde heeft van oudsher een focus op techniek, infrastructuur en het modelleren van mobiliteit. Binnen het vakgebied en daarbuiten ontstaat het besef dat deze... 14 september Mike Bérénos en Robert Scheerder
  • Stel, je ziet geen rood Stel, je ziet geen rood Dit is de eerste blog van een serie van zes over kleuren in het verkeer. Deze serie beoogt het verkeer veiliger te maken door beter kleurgebruik. Kleurenblind-proof is... 14 september Meinard Noothoven van Goor
  • Nog een lange weg te gaan Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de... 13 september Berry den Brinker
  • Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg We mogen wel zeggen dat het vakgebied dat zich bezig houdt met verkeer, vervoer, transport, mobiliteit anno 2018 al zo’n vijf jaar bezig is met de transitie. Immers het eerste... 15 juni Mike Bérénos
  • Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Veel Nederlandse steden gaan in 2025 op slot voor dieselvoertuigen. Elektrische voertuigen zijn dan het alternatief. Bijna de helft van de Nederlandse MKB-ondernemers denkt de... 8 juni Walther Ploos van Amstel, Martijn...
  • Inrichting van omgeving doet wat met de mens Inrichting van omgeving doet wat met de mens In de vorige Verkeerskunde liet ik zien dan het inrichten van een weg en wegomgeving erg lijkt op het werk van een kok. Het zijn aspecten als mondgevoel en... 8 juni Miranda Thüsh

Artikelen 1 tot 25 van 237

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.