Infratecture Rotterdam: accentverschuiving in de mobiliteitsagenda

vrijdag 29 mei 2015 0 reacties 390x gelezen

Martin Guit, gemeente Rotterdam
Martin Guit is senior adviseur stadsontwikkeling Verkeer en Vervoer, Rotterdam

Martin Guit is senior adviseur stadsontwikkeling Verkeer en Vervoer, Rotterdam

Hoe maak je een mobiliteitsagenda die aansluit bij ontwikkelingen in de samenleving? In Rotterdam verschuift de mobiliteitsagenda van infra naar luchtkwaliteit en leefbaarheid.

 

Rotterdam 2015: ‘Ik kan elke ochtend kiezen hoe ik naar Rotterdam reis, namelijk met de fiets, het OV of de auto. Ik ga meestal per fiets, zeker als het droog is. Maar tegenwoordig toch ook vaak het OV: de fiets parkeren bij Kralingse Zoom en uitstappen bij metrostation Wilhelminaplein. Ik kijk vaak welke activiteiten ik op een dag moet doen en bedenk dan welk vervoermiddel daarbij handig is. Moet ik op veel plekken in de stad zijn, dan ga ik bij voorkeur op de fiets; dat is toch vaak het snelst. Vroeger de kinderen ophalen bij de kinderopvang, betekende altijd al op de fiets, want dan is de reistijd betrouwbaar en ben je altijd op tijd. Welke route ik kies is ook weerafhankelijk.

 

Tegenwoordig kan ik met het pontje overvaren bij Kralingen naar Feijenoord. Altijd leuk, even varen op de Maas, zeker met mooi weer. De tocht is kort en ik fiets binnen 10 minuten naar de stad. De Rotterdamse regio teert de komende jaren nog wel op een aantal forse grootschalige investeringen, zoals de ombouw van de Hoekselijn naar metrokwaliteit, de Blankenburgverbinding en de A13/A16. De verbreding van de A15 en de bouw van de A4 Delft - Schiedam zijn binnenkort afgerond en in gebruik.

 

Toch constateer ik veel veranderingen binnen de mobiliteitswereld. De hedendaagse reiziger heeft behoefte aan meer flexibiliteit voor zijn/haar verschillende verplaatsingen. Hij/zij wil zelf op maat gesneden keuzes kunnen maken binnen het brede scala aan mogelijke vervoerswijzen. Het gebruik van slimme ICT- en automatiseringstoepassingen leidt tot een steeds beter beeld van alle beschikbare vervoersmogelijkheden, waardoor de reiziger zelf een bij zijn behoefte aansluitende persoonlijke reisketen kan realiseren. Kortom, de vraag naar maatwerkoplossingen passend bij de individuele mobiliteitsbehoefte neemt steeds sterker toe. Marktpartijen spelen daar inmiddels slim op in met een groeiend aanbod van zeer uiteenlopende commerciële mobiliteitsdiensten.

 

In Rotterdam is de uitdaging om een goede balans te organiseren tussen de kwaliteit van de bereikbaarheid en de kwaliteit van leven in de stad. Langzaam schuift het accent binnen Rotterdam naar de verbetering van de luchtkwaliteit en de gezondheid van de Rotterdammer. De stad wordt groener en zeker in de binnenstad fietsvriendelijker en er ontstaat een discussie over een ‘autoluwere’ Coolsingel. Een tweede beweging is dat binnen het fysieke infrastructurele netwerk de focus sterk op het zo goed mogelijk benutten van het bestaande mobiliteitsnetwerk is gaan liggen. Hierbij verandert de rol van de overheid van meer initiëren, naar meer faciliteren van verplaatsingen.

 

Het stimuleren van de kracht van de markt is hierin belangrijk, waarbij de zoektocht naar initiatiefnemers met ‘energie’ en participatie met burgers, ondernemers en andere partijen in stad en regio plaatsvindt. Interessant voorbeeld van deze benadering is het vormgeven van de Rotterdamse Mobiliteitsmarkt door samenwerkingsorganisatie ‘De Verkeersonderneming’. Hier komen vraag en aanbod samen. De belangrijkste motivatie is het bieden van duurzame mobiliteitsdiensten waarbij een toekomstvaste gedragsverandering kan plaatsvinden via sociale innovatie. Werkgevers ontdekken dat hun werknemers best bereid zijn anders naar hun werk te reizen en dat dit uiteindelijk geld oplevert, oftewel er ontstaan nieuwe verdienmodellen. Kortom, er zit niet alleen veel energie in deze markt, maar de komende jaren staat ook de stad voor een aantal mooie uitdagingen op het gebied van de mobiliteit.

 

 Daarvoor zijn specifieke accenten gelegd in de Rotterdamse Mobiliteitsagenda, namelijk: Gezonde en Bereikbare stad; Binnenstad citylounge, de auto te gast; Fietsstad van de toekomst; Marktplaats mobiliteitsinnovatie en samenwerking en Bereikbaarheidskwaliteit motor voor ruimtelijke-economische ontwikkeling. Nu nog het waar maken!’


 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 256

1 2 3 4 5 6

  • De zin en onzin van artikel 5a WvW De zin en onzin van artikel 5a WvW Op 18 juni heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel roekeloos rijgedrag aangenomen. Het voorstel moet nog door de Eerste Kamer, maar als het aangenomen wordt is opzettelijk... 20 september Herbert Korbee
  • Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Utrecht, draaischijf van Nederland. Loopt het bij Utrecht spaak, dan heeft een groot deel van Nederland daar last van. Dat geldt zowel voor de weg als voor het spoor. Ik zie... 2 september Rob Hulleman
  • Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet 20 september 2018 was een zwarte dag voor de verkeersveiligheid. Bij een botsing op een overweg in Oss kwamen vier kinderen om het leven en daarnaast raakten een kind en een... 26 augustus Wilbert Walta
  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...
  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...

Artikelen 1 tot 25 van 256

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.