India ontdekt en waardeert de autoloze zondag

maandag 23 juni 2014 0 reacties 341x gelezen

Derk van der Laan, zelfstandig adviseur en journalist

Derk van der Laan

Derk van der Laan

Elke zondag is het raak. Dan zetten bewoners kilometerslange autowegen af in Gurgaon, India, een groeistad van een miljoen inwoners in de buurt van New Delhi. Elke week nemen duizenden inwoners de asfaltruimte in beslag om er te lopen, fietsen, spelen, dansen en yoga te doen. Er zijn steeds meer deelnemers sinds de start in november 2013. Elders kopiëren bewonersinitiatieven het idee. In eenvoudige dorpen in de regio, maar ook op Palm Beach Boulevard in het rijke Navi Mumbai, duizend kilometer verder weg.   

De aanpak lijkt op Nederlandse actiemethoden uit de jaren zeventig en tachtig.  Een protest om urgente verkeersproblemen aan de orde te stellen of leuke dingen voor consumenten die iets anders willen? Het is allebei. In het nog steeds chaotische India willen burgers steeds vaker kunnen kiezen uit verschillende vervoermogelijkheden. En ze zoeken in de vrije tijd frisse lucht en beweegruimte. 

Initiatiefnemer Sarika Panda: ‘We begonnen mei 2013 in Gurgaon een groep te vormen. Eén van de eerste stappen daarna was om de politie zien te overtuigen ons de ruimte te geven. Dat lukte. Tegenwoordig doet de lokale politiecommissaris zelf mee, hij komt op zijn fiets’. Het initiatief groeit en wil op een ludieke en positieve manier aandacht vragen het verkeer. De zondagse activiteit is Raahgiri Day gedoopt en de informatie verspreidt zich razendsnel via sociale media en sites. Panda: ‘Ons eerste pakket voorstellen betere voorzieningen voor langzaam verkeer en openbaar vervoer ligt bij de autoriteiten in Gurgaon. Wij zullen ze eraan houden!’

India kent nauwelijks ruimtelijke planning en de aandacht voor kwetsbare verkeersdeelnemers  is miniem, schrijft econome Isher Ahluwalia treffend in haar boek ‘Transforming Our Cities’. Waar overheidsorganisaties de steden bouwen, leidt hun monopolistengedrag tot enorme inefficiency en wijdverbreide corruptie. Private projectontwikkelaars doen het niet beter, ziet Ahluwalia:  ‘Omdat de stedelijke bevolking verder toeneemt, wordt de situatie daar mogelijk nog slechter’. Maar zij ziet ook hoopgevende voorbeelden, verspreid over het land. Actieve burgers en ambtenaren met durf nemen het voortouw. Zulke  postcards of change verdienen olievlekwerking. Tegen de stroom in, worden hier en daar woonwijken zo ingericht dat bewoners kunnen lopen en fietsen naar veel dagelijkse bestemmingen. Het aantal goed functionerende metro- en bussystemen neemt toe.

Gurgaon heeft nu drie autoloze zondagse circuits van elk 2,5 tot 5 kilometer. De komende maanden liggen de activiteiten even op een lager pitje, want het is buiten dan wel erg heet.  



Verwijzingen

  • Sunday Times of India, 16/3/2014
  • www.raahgiriday.com
  • Isher Judge Ahluwalia: ‘Transforming Our Cities: postcards of change’, Harper Collins/The Indian Express Group, 2014

 


Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 126 tot 150 van 263

3 4 5 6 7 8

Artikelen 126 tot 150 van 263

3 4 5 6 7 8

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.