Ik heb gezegd

donderdag 27 juni 2019 Meinard Noothoven van Goor 4 reacties 272x gelezen

Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen –interpreteren als één grote blinde vlek in de verkeerskunde voor kennis van en interesse voor kleuren, kleurtinten, -combinaties, -toepassingen, en -zienstoornissen? Dat is merkwaardig omdat kennis van en interesse voor kleuren in het verkeer cruciaal zijn en, bij juist gebruik, een grote bijdrage aan de verkeersveiligheid kunnen leveren.  


 

Meinard 
Noothoven van Goor  
Bureau Blind Color  
info@blindcolor.com

Meinard Noothoven van Goor Bureau Blind Color info@blindcolor.com

Een goed voorbeeld: het rode AKI-knipperlicht bij spoorovergangen lichtte voor rood-blinden nooit op en is vervangen door oranjerode leds. Door deze en andere aanpassingen is het aantal doden per jaar op overgangen afgenomen van 37 naar 11. Het aantal kleurenblinden onder de 37 doden (in 2000) is onbekend. 

Kleurenblindheid wordt vaak afgedaan als ‘geneuzel’. Ik denk omdat men er geen benul van heeft, zich niet realiseert hoe levensgevaarlijk de handicap kan zijn, zich er nooit grondig in heeft verdiept én ermee wegkomt. 

Hoe anders is de reactie van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV), waar ik – naar aanleiding van mijn opmerking in blog 1/6 – werd uitgenodigd om een lunchlezing te houden voor alle medewerkers. Daar lijken ‘kleuren en veiligheid’ een bloedserieuze zaak; bij verkeerskundigen veel eerder een bijzaak. Toch maar eens de OvV vragen een onderzoek te doen naar kleurenblinden in het verkeer, onderbouwing intussen te over. 

Kleurzienstoornissen zijn technisch gezien simpel te verklaren, doch het vergt kennelijk te veel fantasie om de consequenties hiervan te vertalen naar het dagelijks verkeer. Ik ga daarom nog even wat dieper in op het actuele Matrix-kruis (blog 3/6). Bij rood-blindheid – de gevaarlijkste vorm – wordt rood op zwart niet waargenomen en een rood lichtsignaal licht nooit op, maar blijft zwart (bij mannen 2%, bij vrouwen 0,04%). 

 

Twee kleuren Matrix-X-en 
Het moet wel gebrek aan kleurkennis zijn geweest om voor het Matrix-kruis een tint rood te kiezen die voor rood-blinden niet oplicht. Dit is in 2005 aan Rijkswaterstaat (RWS) gemeld, met gevolg: de nieuwe oranjerode tint en een modificatieperiode tot 2035 (bron RWS). Tot die tijd zijn er twee kleuren Matrix-kruizen – rood en oranjerood – in gebruik, waardoor rood-blinden nooit weten bij het zien van het zwarte vlak of er mogelijk ‘toch’ een onzichtbaar rood kruis staat. Dat rijdt niet fijn, kan ik melden. 

Gezien het actuele fanatisme om automobilisten te pakken, die bewust levensgevaarlijk door rood rijden, ben ik benieuwd waar RWS mee komt om dezelfde gevaren voor rood-blinden – die onbewust doorrijden – op te lossen. Sterker nog: wegpiraten weten dat ze fout zitten en letten daardoor extra op. Rood-blinden rijden, niets vermoedend, onder kruizen door en zijn daardoor nóg gevaarlijker tot 2035(!). 

 

Betrappen op negeren Matrix-X 
RWS en het Openbaar Ministerie (OM) testen op de A28 een proefopstelling om automobilisten, ‘die bewust een rood kruis negeren’, via een camera te betrappen. Teneinde te voorkomen dat rood-blinden onterecht een bekeuring oplopen, kan dit alléén gebeuren bij oranjerode Matrix-kruizen. Met een rood kruis wordt het juridisch interessant. Omdat er door een rood-blinde geen kruis is waargenomen wordt er niets genegeerd. Zo jagen het OM en RWS op ‘kruisnegeerders’ maar voorkomen niet dat rood-blinden 30 jaar lang (2005-2035) een gevaar op de weg zijn. Waarvan acte. Om aandacht hiervoor te genereren zou een proefproces niet gek zijn. Daarnaast hebben rood-blinden te maken met medeweggebruikers, die het niet pikken dat anderen onder rode kruizen doorrijden en fors optreden door wild te ‘snijden’ (uit eigen ervaring). 

 

In zee met de Ombudsman 
In het Strategisch plan verkeersveiligheid, SPV 2030 – met in de hoofdrollen ministerie van IenW, RWS, RDW, SWOV, CROW, VVN, ANWB en RAI – komt kleur niet voor. Nog altijd niet! Mogelijk dan maar over de boeg: Gevaarlijke Discriminatie van Kleurenblinden en in zee gaan met de Nationale Ombudsman. In het VN-Verdrag Handicap staat immers dat informatie toegankelijk moet zijn voor mensen met een handicap. Daarnaast is in 2017 de Antidiscriminatiewet Gehandicapten aangescherpt. 

 

Kleurenblinde verkeerskundigen 
In Nederland houden zeer veel mensen zich bezig met (veilig) verkeer. Onder hen velen met een kleurzienstoornis. Waarom horen we die niet? Vragen zij zich in Zwitserland nooit af waarom het Matrix-X daar wel oplicht? En in Italië waarom verkeersborden zijn voorzien van witte biezen? 

 

Slot 
Dit is voorlopig mijn laatste blog. Mijn dank voor het podium.

 

Lees ook de vorige blogs van Meinard Noothoven van Goor:
1/6: Stel, je ziet geen rood

2/6: Bijna onder de tram 

3/6: ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ 

4/6: Blind dashboard

5/6: Let op kleurgebruik

 

Lees hier de actielijst voor kleurenblindproof verkeer.


Reacties

Reacties

Bart N van Goor 24/07/2019 15:32

Rijkswaterstaat lijkt instaat te zijn te reageren op social media op een ervaring met de matrix kruizen [zie hieronder]. Benieuwd of nu met hernieuwde wetenschap en referntie naar deze blogs mbt kleurenblinden-en-(verkeers)veiligheid dat ook in daadwerkelijke directe actie vertaald wordt.

https://www.linkedin.com/posts/rijkswaterstaat_safety-gisteravond-half-acht-snelweg-activity-6559069602926604288-3eLi

"We lazen deze eerlijke en schokkende ervaring van een weggebruiker. Goed beschreven hoe het negeren van rode kruizen leidt tot levensgevaarlijke situaties. We kunnen het helaas niet vaak genoeg benadrukken: rode kruizen boven een rijstrook staan er niet voor niets! Wees alert als ze er staan en pas je rijgedrag aan.
https://lnkd.in/dBTEwAe"

Mvg/Bart N van Goor

Cees Wildervanck 05/07/2019 18:00

Mooie herkenbare stijl weer, Meinard! ;-)

Maar wat je schrijft over de kleurkeuze voor 'rood' is verbluffend. Het toenmalige IZF (TNO Soesterberg) adviseerde in de jaren 70 al om het rood van verkeerslichten wat 'geler' te maken om het ook voor kleurenblinden zichtbaar te maken.

Arjen Visser 04/07/2019 14:04

Interessante artikelen, zeg maar "eye-opener". Vraag me wel af wat we hier in de dagelijkse, gemeentelijke praktijk mee kunnen? Ligt dit niet op een hoger niveau bij partijen die je al noemd zoals ministerie, RWS, RDW, SWOV en CROW?

Succes in de strijd!
Groet,
Arjen Visser

Max van Kelegom 04/07/2019 12:48

Beste Meinard,
Ja, het is van de ene kant opmerkelijk dat je geen verkeerskundige reacties hebt ontvangen maar van de andere kant ook weer niet, want zoals je zelf schrijft zien, kleuren en veiligheid als bijzaak worden gezien.

Ik vraag ook aandacht voor 'zien' in het verkeer, zie http://www.verkeerskunde.nl/blog/blog/zijn-kijken-en-zien-wel-zo-vanzelfsprekend.56435.lynkx . Maar ook dan blijven reacties uit.

Met vriendelijke groet,
Max van Kelegom

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 265

1 2 3 4 5 6

  • 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! Het advies van de Commissie-Remkes om snelheidslimieten rond natuurgebieden te verlagen vindt bijval onder verkeerskundigen en klimaatwetenschappers. Toch blijven... 16 oktober Martin Kroon
  • Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Wanneer rijdt de volledig zelfrijdende auto in Nederland rond? Welke veranderingen brengt de transitie van de huidige manier van autorijden naar de zelfrijdende auto ons? Hoe... 15 oktober Door Luuk de Vries, Adviseur Smart...
  • Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Van 7 tot 10 oktober vond in Rotterdam de twintigste editie plaats van het internationale voetgangerscongres Walk21. Zo’n zeshonderd deelnemers, waarvan een minderheid uit... 10 oktober Wim Bot
  • Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Elke verjaardag zie ik het weer gebeuren, elke gesprekpartner transformeert zich tot verkeerskundige. Natuurlijk wel logisch, immers vrijwel iedereen heeft ermee te maken, doet... 2 oktober Wim van der Hoeven, adviseur PTV Group
  • Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes drukken hun stempel op het maatschappelijk debat over mobiliteit. Deze taboe-onderwerpen komen dus niet aan de orde, maar hebben wél invloed. Ze leiden daarom tot... 2 oktober Arie Bleijenberg, Koios strategy
  • De speed pedelec: onterecht op het strafbankje De speed pedelec: onterecht op het strafbankje Er rijden er volgens recente CBS-cijfers ongeveer 17.000 van rond in Nederland: speed pedelecs. Voor wie het nog niet wist, fietsen met een elektrische ondersteuning tot 45... 2 oktober Martin de Vries
  • Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit In een - met name - technologisch turbulent veranderende wereld kan een visie op de toekomst, eventueel uitmondend in één stip of meerdere stippen op de horizon, een belangrijke... 2 oktober Mike Bérénos, voorzitter NMTM, op...
  • Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Heeft u ook zo genoeg van files? Elke dag wachten in de rij, ongelukken en pechgevallen? Met het aanbreken van de donkere dagen zal dit beeld de komende maanden alleen maar nog... 2 oktober Edward Neef
  • Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs “Bekijk Nederland als één grote, groene netwerkstad”, aldus CROW-directeur Pieter Litjens en zijn collega bij Platform31, Hamit Karakus. Niet gek, als je bedenkt dat 60% van de... 23 september Paul Steeneken
  • De zin en onzin van artikel 5a WvW De zin en onzin van artikel 5a WvW Op 18 juni heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel roekeloos rijgedrag aangenomen. Het voorstel moet nog door de Eerste Kamer, maar als het aangenomen wordt is opzettelijk... 20 september Herbert Korbee
  • Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Utrecht, draaischijf van Nederland. Loopt het bij Utrecht spaak, dan heeft een groot deel van Nederland daar last van. Dat geldt zowel voor de weg als voor het spoor. Ik zie... 2 september Rob Hulleman
  • Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet 20 september 2018 was een zwarte dag voor de verkeersveiligheid. Bij een botsing op een overweg in Oss kwamen vier kinderen om het leven en daarnaast raakten een kind en een... 26 augustus Wilbert Walta
  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...

Artikelen 1 tot 25 van 265

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.