Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven

donderdag 27 juni 2019 Gert Bak, senior verkeerskundige gemeente Almelo, op persoonlijke titel 1 reactie 123x gelezen

In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen: 

* De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en Automobiel-Industrie) pleit ervoor dat onze bebouwde kommen volledig het snelheidsregime van een 30 km/uur-zone gaan krijgen. 

* Het aantal verkeersslachtoffers is in het afgelopen jaar fors gestegen. (Ook is er de laatste jaren helaas weer een stijgende lijn te zien in het aantal doden en gewonden in het verkeer). 

 

De reacties op het eerst genoemde nieuwsbericht waren soms sceptisch, maar er mag gezegd worden dat dit bericht op z’n minst opvallend is voor een organisatie, die primair de belangen van de “vrije” autorijder behartigt. 

 

De laatste 25 jaar van de afgelopen eeuw waren er naast Veilig Verkeer Nederland 

nog enkele kleinere verkeersveiligheidsorganisaties in Nederland actief: de ENFB (nu Fietsersbond), de Vereniging Bescherming Voetgangers en stichting Kinderen Voorrang. Deze organisaties dienden alle een specifieke doelgroep, maar wat hen bond was de roep om grotere 30 km/uur-zones binnen de bebouwde kom. Die roep stamt al uit de tijd dat de aantallen verkeersslachtoffers structureel veel hoger waren dan in de afgelopen jaren.  

 

Bij de reacties op het tweede nieuwbericht is het gebruikelijk dat allerlei “deskundigen” en politici zich haasten om maar iets (voor de vuist weg) te roepen over de oorzaken van die stijging, nog voordat de echte deskundigen nog maar een millimeter gericht onderzoek hebben kunnen doen.  

 

Ondertussen is het verkeersbeeld anno 2019 heel anders dan in de jaren ‘70-‘80 van de voorbije eeuw. 

Feit is dat de auto voor steeds meer mensen geen statussymbool meer is en dat voor veel jongeren het bezit van een eigen auto geen issue meer is. Je behoefte aan vervoer “regel” je tegenwoordig voornamelijk met je telefoon en om te chatten hoef je niet eens de deur meer uit. Met een blitse eigen auto voor je deur snel de straat uit kunnen rijden is lange tijd heel gewoon geweest, maar als je dat aan een willekeurige jongere van nu vertelt, is de kans groot dat je onbegrepen wordt aangekeken…….  

 

Daarnaast zijn onze binnensteden fors drukker geworden en treffen steeds meer lokale overheden maatregelen om het leefklimaat in de binnensteden drastisch te verbeteren met milieuzones, parkeermaatregelen, autovrije of -luwe centra, etc.   

Tel daarbij dat ook het aanbod van verplaatstingswijzen sinds het begin van deze eeuw fors is toegenomen (Denk alleen al aan de huidige variatie onder tweewielers). En we nemen, met dank aan de voortschrijdende digitalisering, anders deel aan het verkeer: we hebben meer haast, we vertrouwen rotsvast op de intelligentie van onze voertuigen en we denken massaal dat we in staat zijn om tijdens het rijden allerlei andere dingen te kunnen regelen wanneer we ons voertuig besturen. Vanuit ons “poldermodel” vinden we het weliswaar prima dat we landelijk regels bedenken voor wat er wel en niet mag in het  verkeer, maar kunnen we ook heel goed uitleggen dat die regels nou net niet voor ons als individu bedoeld zijn. 

 

Al deze ontwikkelingen vragen om een nieuwe blik op de leefbaarheid in onze woonkernen.  

In de verkeerswereld durft men weer voorzichtig het begrip ISA (Intelligente Snelheids- Adaptatie) te noemen. Het gaat hier, populair gezegd, om een “apparaatje” dat in de auto de maximale rijsnelheid kan beheersen. Een Nederlandse proef daarmee, in een woonwijk in Tilburg, medio jaren ’80, gaf bemoedigende resultaten. Maar die proef kreeg geen vervolg, omdat men vreesde dat dit apparaatje de individuele vrijheid van de automobilist zou aantasten……. (in een tijd dat als aanduiding van het begrip Auto nog veelvuldig het synoniem “De Heilige Koe” werd gebruikt).  

 

Nu de RAI anno 2019 openlijk durft te vragen om “30 km/uur in de gehele gebouwde kom”, wordt het de hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven. De elektronica in voertuigen is inmiddels zo geavanceerd dat de implementatie ervan weinig geld hoeft te kosten. 

Verder zijn er alleen maar voordelen en besparingen te verwachten:  

  • Veel minder doden en gewonden in het verkeer, wat niet alleen besparingen op de gezondheidszorg oplevert, maar ook heel veel (onbetaalbaar) leed bespaart en de leefbaarheid in de woonwijken drastisch verbetert.  

  • De redenering “Ik breng mijn kind naar school omdat het te gevaarlijk is op de weg” kan naar de schroothoop. En: als papa of mama toch nog maar 30 km/uur binnen de kom mogen rijden, dan wordt die fiets wel heel aantrekkelijk voor al die korte ritjes.    

  • Heel veel lelijke en vaak (moedwillig) onbegrepen verkeersborden kunnen eindelijk weg. Dat levert ook nog eens een fraaier straatbeeld op (met minder obstakels) en een bezuiniging op (het onderhoud van) straatmeubilair. 

  • De grootste besparing: verkeersdrempels en andere dure fysieke verkeersremmers  

kunnen weggehaald worden en drukken dus (voor zowel aanleg als onderhoud) ook niet meer op de gemeentebegroting. 

  • De hulpdiensten hebben dus ook de hinder van die obstakels niet meer. 

  • Oom Agent kan weer meer tijd besteden aan boeven vangen (Die kunnen trouwens ook nog eens minder snel weg komen……..).  

  • Wellicht is het zelfs mogelijk om in de toekomst minder brede straten in woonwijken aan te leggen, omdat je nu eenmaal bij een rustiger rijtempo ook makkelijker een smalle rij-lijn kunt volgen.   

 

Wat mij betreft ligt er een mooie afstudeeropdracht klaar voor onze nieuwe verkeerskundigen en economen om uit te zoeken wat de implementatie van ISA nou werkelijk aan besparingen op kan leveren. 

De RAI hebben we al mee (toch?) en  - niet onbelangrijk -  ons zuinige kabinet kan alvast een mooie meevaller op de begroting noteren!  


Reacties

Reacties

Dick Jansen 24/09/2019 22:24

Gert, goed voorstel. Ik denk dat ISA inmiddels bij onze gedigitaliseerde wereld anno 2019 veel beter past dan in de wereld van 1980. Vergeleken met ISA is de drempel een sympathieke, maar misschien wel erg gedateerd en in zeker zin "lompe" oplossing. Beetje verschil tussen brievenbos en app-en.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 265

1 2 3 4 5 6

  • 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! Het advies van de Commissie-Remkes om snelheidslimieten rond natuurgebieden te verlagen vindt bijval onder verkeerskundigen en klimaatwetenschappers. Toch blijven... 16 oktober Martin Kroon
  • Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Wanneer rijdt de volledig zelfrijdende auto in Nederland rond? Welke veranderingen brengt de transitie van de huidige manier van autorijden naar de zelfrijdende auto ons? Hoe... 15 oktober Door Luuk de Vries, Adviseur Smart...
  • Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Van 7 tot 10 oktober vond in Rotterdam de twintigste editie plaats van het internationale voetgangerscongres Walk21. Zo’n zeshonderd deelnemers, waarvan een minderheid uit... 10 oktober Wim Bot
  • Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Elke verjaardag zie ik het weer gebeuren, elke gesprekpartner transformeert zich tot verkeerskundige. Natuurlijk wel logisch, immers vrijwel iedereen heeft ermee te maken, doet... 2 oktober Wim van der Hoeven, adviseur PTV Group
  • Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes drukken hun stempel op het maatschappelijk debat over mobiliteit. Deze taboe-onderwerpen komen dus niet aan de orde, maar hebben wél invloed. Ze leiden daarom tot... 2 oktober Arie Bleijenberg, Koios strategy
  • De speed pedelec: onterecht op het strafbankje De speed pedelec: onterecht op het strafbankje Er rijden er volgens recente CBS-cijfers ongeveer 17.000 van rond in Nederland: speed pedelecs. Voor wie het nog niet wist, fietsen met een elektrische ondersteuning tot 45... 2 oktober Martin de Vries
  • Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit In een - met name - technologisch turbulent veranderende wereld kan een visie op de toekomst, eventueel uitmondend in één stip of meerdere stippen op de horizon, een belangrijke... 2 oktober Mike Bérénos, voorzitter NMTM, op...
  • Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Heeft u ook zo genoeg van files? Elke dag wachten in de rij, ongelukken en pechgevallen? Met het aanbreken van de donkere dagen zal dit beeld de komende maanden alleen maar nog... 2 oktober Edward Neef
  • Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs “Bekijk Nederland als één grote, groene netwerkstad”, aldus CROW-directeur Pieter Litjens en zijn collega bij Platform31, Hamit Karakus. Niet gek, als je bedenkt dat 60% van de... 23 september Paul Steeneken
  • De zin en onzin van artikel 5a WvW De zin en onzin van artikel 5a WvW Op 18 juni heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel roekeloos rijgedrag aangenomen. Het voorstel moet nog door de Eerste Kamer, maar als het aangenomen wordt is opzettelijk... 20 september Herbert Korbee
  • Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Utrecht, draaischijf van Nederland. Loopt het bij Utrecht spaak, dan heeft een groot deel van Nederland daar last van. Dat geldt zowel voor de weg als voor het spoor. Ik zie... 2 september Rob Hulleman
  • Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet 20 september 2018 was een zwarte dag voor de verkeersveiligheid. Bij een botsing op een overweg in Oss kwamen vier kinderen om het leven en daarnaast raakten een kind en een... 26 augustus Wilbert Walta
  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...

Artikelen 1 tot 25 van 265

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.