Hoe zit het? Vier juridische verkeersvragen

donderdag 2 oktober 2014 2 reacties 981x gelezen

Roeland De Korte, jurist Verkeer en Wegbeheer, werkzaam bij de gemeente Alphen aan den Rijn

Roeland De Korte, jurist Verkeer en Wegbeheer, werkzaam bij de gemeente Alphen aan den Rijn legt vier vragen  voor aan vakgenoten. Voor een goed en helder antwoord heeft De Korte een verrassing.

1.Valt het verrichten van metingen naar (mogelijke) snelheidsovertredingen door automobilisten (in casu inwoners van de Gemeente Alphen aan den Rijn) onder controle c.q. toezicht of onder opsporing?
De Korte: het puur en alleen verrichten van een dergelijke meting valt onder controle en toezicht. Dit is geen opsporing van een verkeersovertreding .a. strafbaar feit. Klopt dit?

 

2.Wie is bevoegd dergelijke metingen te verrichten? Zijn dat toezichthouders of handhavers in dienst van de Gemeente of is dit een taak en een zaak van de politie?
De Korte: een toezichthouder of een handhaver is bevoegd om een dergelijke meting te verrichten, omdat het hier niet om opsporing gaat. Klopt dit?

 

3.Welke wet- of regelgeving is op het bovenstaande (zie: 1) van toepassing?
De Korte: Binnen onze eigen Gemeente komen wij er niet uit. Als ‘jurist Verkeer’ kom ik – kort gezegd - niet verder dan de constatering, dat in artikel 159 e.v. Wegenverkeerswet 1994 staat, dat opsporingsfunctionarissen zijn belast met de opsporing van verkeersovertredingen.

 

4.Is het toegestaan, dat een bevoegde functionaris een onzichtbare c.q. verborgen meting naar een (mogelijke) snelheidsovertreding verricht?
De Korte: naar mijn mening is een onzichtbare of verborgen meting niet wenselijk, omdat dit iets heimelijks heeft. Dit neigt naar opsporing. Bovendien moet een toezichthouder in dienst van de Gemeente transparant en herkenbaar zijn. Klopt dit?


Reacties

Reacties

Roeland De Korte 02/10/2014 20:27

Gelet op deze gedegen reactie van de jurist (ik neem aan: advocaat) Herbert Korbee van het kantoor Korbee & Hovelycnk kom ik tot de conclusie, dat er een scherp onderscheid gemaakt moet worden tussen enerzijds het verrichten van metingen voor niet - strafvorderlijke doeleinden enerzijds en het verrichten van opsporingshandelingen naar aanleiding van een redelijk vermoeden van schuld anderzijds, te weten: het redelijk vermoeden, dat een automobilist, dan wel enkele automobilisten zich schuldig heeft, dan wel hebben gemaakt aan een snelheidsovertreding. Metingen sec kunnen door toezichthouders worden verricht, terwijl het opsporen van snelheidsovertredingen het exclusieve domein is van de politie.

Een en ander betekent dat meester Herbert Korbee in aanmerking komt voor (toezending van) een mooie fles wijn, omdat hij de eerste is die heeft gereageerd op mijn c.q. onze vraag.

Indien en zodra meester Herbert Korbee kenbaar maakt naar welk (kantoor)adres deze fles wijn moet worden verzonden, zal terstond voor verzending van deze fles mijn door mij persoonlijk worden gezocht. Dit op kosten van mij persoonlijk!

Mr. Roeland De Korte
Jurist Verkeer te Alphen aan den Rijn

Burgemeester Kolfschotenlaan 110
2585 DX DEN HAAG
(06) 137 90 672
(0172) 4 65 464

Herbert Korbee 02/10/2014 19:14

Beste Roeland,
Dat dit inderdaad een ingewikkelde kwestie is blijkt wel uit een arrest van de Hoge Raad uit 2011 (HR 5 april 2011, NJ 2011/357) over de bevoegdheden van opsporing van snelheidsovertreders. Annotator Ton Schalken verzucht over die zaak: 'A-G Vellinga heeft de complexe constructie samengevat in nr. 19 van zijn conclusie. Wie die constructie na vijf keer lezen nog met droge ogen kan navertellen, verdient een juridische prijs. Geen wonder dat er wel eens iets fout gaat'. Ik zal het toch proberen, door achtereenvolgens je vier vragen te beantwoorden.

1. Metingen en opsporing in één vraag stoppen geeft al meteen onduidelijkheid. Meten van snelheden is inderdaad controle en toezicht. Zodra die metingen tot opsporing leiden is een bevoegdheid tot opsporing nodig.

2. Voor het verrichten van metingen zijn bij mijn weten geen speciale bevoegdheden nodig, zolang die maar geen aanleiding geven tot opsporingshandelingen. Is opsporing wel het doel, dan is een opsporingsbevoegdheid nodig. Omgekeerd, opsporing op basis van metingen die niet door opsporingsbevoegden zijn verricht is vragen om juridische problemen. De crux is dat opsporingsambtenaren een ambtseed hebben afgelegd en beëdigd zijn (ook BOA's).

3. Zie bovenstaand arrest. Daarin wordt art. 142 Sv als kernbepaling genoemd, dat gaat over de opsporingsbevoegdheid van BOA's. Daarnaast is natuurlijk art. 141 Sv van belang (politie e.d.). Toezichthouders kunnen bij mijn weten alleen bestuursrechtelijke sancties opleggen, zie art. 5:15 en verder van de Awb. Voor strafrechtelijke sancties zullen zij opsporingsambtenaren moeten inschakelen (BOA's of politie).

4. Een tot opsporing bevoegde ambtenaar mag inderdaad snelheden meten en snelheidsovertredingen opsporen, zelfs als dat heimelijk gaat. Op snelwegen gebeurt het ook behoorlijk heimelijk. Maar jij hebt het waarschijnlijk over niet-opsproingsambtenaren. Die mogen alleen metingen doen. Er is niets op tegen als dat heimelijk gaat, omdat op eventuele snelheidsovertredingen die door hen geconstateerd worden geen sancties mogen volgen. En een gemeentelijke toezichthouder hoeft niet herkenbaar te zijn, maar hij moet zich bij de uitoefening van zijn taken wel legitimeren. Maar nogmaals: verkeersovertredingen opsporen hoort niet bij zijn taken.

Je moet dus onderscheid maken tussen snelheden meten en overtredingen opsporen. Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen.

Groeten,
Herbert Korbee (Korbee & Hovelynck)

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 51 tot 75 van 253

1 2 3 4 5 6

  • Kansen voor kilometerprijs Kansen voor kilometerprijs Op de auto wordt wereldwijd belasting geheven, onder meer bij het tanken, meestal ten behoeve van onderhoud van de infrastructuur. Traditioneel gebeurt dit door een... 23 februari Jaap Ketel, gepensioneerd technisch...
  • Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Een Skype-vergadering in de auto, whatsappen op de fiets, facetimen terwijl je oversteekt: we multitasken er massaal op los in het verkeer. En dat blijkt de verkeersveiligheid... 30 januari Nathalie van Dijk, verkeerspsycholoog...
  • Het pretpark dat altijd open is Het pretpark dat altijd open is Er valt natuurlijk weer heel wat terug te kijken in deze laatste dagen van 2017. Hoogte- en dieptepunten waren er genoeg, zoals ieder jaar. Wat de verkeersveiligheid betreft was... 29 december Gerard Tertoolen
  • Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Voorjaar 2017 verscheen het Manifest Verkeersveiligheid. Najaar 2017 bleek dit in het regeerakkoord Rutte III richtinggevend. Een slimme en effectieve lobby onder leiding van de... 21 december Janneke Zomervrucht, MENSenSTRAAT
  • De file: wat is dat of wie zijn dat? De file: wat is dat of wie zijn dat? De economie groeit flink, de brandstofprijzen zijn stabiel en de ruimtelijke spreiding en de verplaatsingsafstanden nemen toe onder druk van de... 21 december Ed Graumans
  • Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Het aantal kilometers dat de Nederlander gemiddeld in de auto reist, daalt al meer dan tien jaar. Dit is een trendbreuk met de decennia voor 2005. Deze verandering lijkt niet... 11 december Arie Bleijenberg, Huib van Essen en...
  • Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden In grote steden blijft fietsparkeren een terugkerend punt van aandacht (en zorg). Een deel van de problematiek is de ongereguleerde praktijk van parkeren met de fiets. Terwijl... 20 november Bas Schilder, Trajan
  • Ogen op de weg op de A67! Ogen op de weg op de A67! 35 ongelukken per maand. Deze trieste uitschieter scoort de A67 bij Eindhoven. Hoe komt dat? Zijn de ogen van de weggebruikers daar te vaak niet op de weg gericht? Op deze weg... 9 november Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Goed ontwerp tegen terrorisme Goed ontwerp tegen terrorisme ‘Barcelona, 17 augustus. Een auto rijdt de Ramblas op en rijdt veertien voetgangers opzettelijk dood. Verschrikkelijk, maar helaas... 27 oktober Dick van Veen, Mobycon
  • Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Het begrip ‘subjectieve verkeersonveiligheid’ verwijst naar persoonlijke gevoelens die mensen hebben over de verkeersonveiligheid of, wat algemener, naar de zorg om... 27 oktober Adriaan Walraad, adviseur Antea Group
  • Maak fietsen kleurenblind-proof Maak fietsen kleurenblind-proof ‘Rekening houden met de 750.000 Nederlandse kleurenblinden in het verkeer leidt tot minder slachtoffers. Niet alleen onder fietsers, ook onder voetgangers en automobilisten. Het... 27 oktober Meinard Noothoven van Goor, Blind...
  • Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is Zittend achter mijn bureau dwalen mijn ogen af naar buiten. Starend naar de regen die tegen de ramen slaat, denk ik terug naar mijn... 27 oktober Robin Huizenga, PTV Group
  • Smart Mobility: kloof dreigt tussen nationaal en lokaal Smart Mobility: kloof dreigt tussen nationaal en lokaal ‘Een gesprek over Smart Mobility start vaak met discussie, want wat is Smart Mobility? We weten weliswaar steeds beter hoe de nationale overheid bezig is met Smart Mobility,... 24 oktober Lisanne de Wijs
  • Het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen Het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen Nog een paar nachtjes slapen en dan is het weer zo ver: het  Nationaal verkeerskundecongres . Voor mij is dat het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen. 24 oktober Hillie Talens, CROW
  • Kansen voor de stalen brug Kansen voor de stalen brug De discussie over een doelmatige aanpak van de renovatieopgave van de vele naoorlogse stalen bruggen wordt eenzijdig gevoerd. Er zijn ook kansen. Wanneer we beter kijken naar de... 11 oktober Hans van Pelt, directeur/eigenaar...
  • Spitsmijden, wie durft!? Spitsmijden, wie durft!? Nederlanders zijn nog steeds verslaafd aan de 9-tot-5-mentaliteit. Om het hoofd te bieden aan de spitsdrukte, roept onder meer president-directeur van NS Roger van Boxtel de... 3 oktober Hendrik Jan Bergveld, Arcadis
  • Maximaal 30 km/uur in de binnenstad, dat is pas duurzaam veilig Maximaal 30 km/uur in de binnenstad, dat is pas duurzaam veilig ‘Volgens mij moet de Duurzaam Veilig-theorie op de schop. De theorie wordt als het om ongevallen met fietsers en voetgangers gaat niet gesteund door dalende cijfers,... 24 augustus Berry den Brinker
  • Automatisch de toekomst in? Automatisch de toekomst in? Naar de maan…, naar Mars…, geen files…? Mijn opa zei altijd: ‘Op de maan komen ze nooit’. Hij heeft geen gelijk gekregen en helaas heeft hij het ook niet mogen meemaken.' 24 augustus Ed Graumans, bureau 'Met Graumans'
  • De sleutel voor effectief mobiliteitsbeleid De sleutel voor effectief mobiliteitsbeleid ‘Het is u vast niet ontgaan. De bereikbaarheid en leefbaarheid van ons kikkerlandje staan onder druk. De crisistijden zijn achter de rug en op steeds meer plekken loopt het vol.... 24 augustus Steven van Eijck
  • Sharing is niet altijd caring Sharing is niet altijd caring ‘Er is een opmars gaande van deelfietsen in Nederland en tegelijkertijd groeit de kritiek op deze ontwikkeling. Dit was de strekking van een recent artikel in de Volkskrant. In... 24 augustus Bas Schilder
  • Vormgeving 12 nieuwe verkeersborden kan beter Vormgeving 12 nieuwe verkeersborden kan beter Vanaf 1 juli 2017 zijn er  14 nieuwe verkeersborden  toegevoegd aan bijlage 1 van de RVV 1990. Maar geven die borden nu de gewenste duidelijkheid? En komt de vorm en... 15 augustus Peter Veringmeier, Veringmeier...
  • De ontwikkeling van MaaS: enkele vraagtekens voor de discussie De ontwikkeling van MaaS: enkele vraagtekens voor de discussie Het onderstaande artikel vormt een inbreng op de discussie over Mobility as a Service, in reactie op het artikel van Richard Hoving van het Amsterdam Economic Board,... 3 juli Jochem Floor, CarShareXL
  • Naar een slimme, veilige en comfortabele openbare ruimte Naar een slimme, veilige en comfortabele openbare ruimte " Door de handen ineen te slaan kan Nederland binnen een beperkt aantal jaren het modernste land ter wereld zijn op het gebied van bewegwijzering en verkeersveiligheid. De... 2 juni Jacques Goddijn, directeur HR Groep
  • Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto? Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto? "Na een drukke werkdag ga ik weer voldaan op weg naar huis. Bij Amsterdam springen de matrixborden aan en kom ik vroegtijdig tot stilstand. Minuten later ben ik slechts... 2 juni Robin Huizenga, PTV Group
  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet... 2 juni Cees Wildervanck, verkeerspsycholoog*

Artikelen 51 tot 75 van 253

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.