Hoe zit het? Vier juridische verkeersvragen

donderdag 2 oktober 2014 2 reacties 1000x gelezen

Roeland De Korte, jurist Verkeer en Wegbeheer, werkzaam bij de gemeente Alphen aan den Rijn

Roeland De Korte, jurist Verkeer en Wegbeheer, werkzaam bij de gemeente Alphen aan den Rijn legt vier vragen  voor aan vakgenoten. Voor een goed en helder antwoord heeft De Korte een verrassing.

1.Valt het verrichten van metingen naar (mogelijke) snelheidsovertredingen door automobilisten (in casu inwoners van de Gemeente Alphen aan den Rijn) onder controle c.q. toezicht of onder opsporing?
De Korte: het puur en alleen verrichten van een dergelijke meting valt onder controle en toezicht. Dit is geen opsporing van een verkeersovertreding .a. strafbaar feit. Klopt dit?

 

2.Wie is bevoegd dergelijke metingen te verrichten? Zijn dat toezichthouders of handhavers in dienst van de Gemeente of is dit een taak en een zaak van de politie?
De Korte: een toezichthouder of een handhaver is bevoegd om een dergelijke meting te verrichten, omdat het hier niet om opsporing gaat. Klopt dit?

 

3.Welke wet- of regelgeving is op het bovenstaande (zie: 1) van toepassing?
De Korte: Binnen onze eigen Gemeente komen wij er niet uit. Als ‘jurist Verkeer’ kom ik – kort gezegd - niet verder dan de constatering, dat in artikel 159 e.v. Wegenverkeerswet 1994 staat, dat opsporingsfunctionarissen zijn belast met de opsporing van verkeersovertredingen.

 

4.Is het toegestaan, dat een bevoegde functionaris een onzichtbare c.q. verborgen meting naar een (mogelijke) snelheidsovertreding verricht?
De Korte: naar mijn mening is een onzichtbare of verborgen meting niet wenselijk, omdat dit iets heimelijks heeft. Dit neigt naar opsporing. Bovendien moet een toezichthouder in dienst van de Gemeente transparant en herkenbaar zijn. Klopt dit?


Reacties

Reacties

Roeland De Korte 02/10/2014 20:27

Gelet op deze gedegen reactie van de jurist (ik neem aan: advocaat) Herbert Korbee van het kantoor Korbee & Hovelycnk kom ik tot de conclusie, dat er een scherp onderscheid gemaakt moet worden tussen enerzijds het verrichten van metingen voor niet - strafvorderlijke doeleinden enerzijds en het verrichten van opsporingshandelingen naar aanleiding van een redelijk vermoeden van schuld anderzijds, te weten: het redelijk vermoeden, dat een automobilist, dan wel enkele automobilisten zich schuldig heeft, dan wel hebben gemaakt aan een snelheidsovertreding. Metingen sec kunnen door toezichthouders worden verricht, terwijl het opsporen van snelheidsovertredingen het exclusieve domein is van de politie.

Een en ander betekent dat meester Herbert Korbee in aanmerking komt voor (toezending van) een mooie fles wijn, omdat hij de eerste is die heeft gereageerd op mijn c.q. onze vraag.

Indien en zodra meester Herbert Korbee kenbaar maakt naar welk (kantoor)adres deze fles wijn moet worden verzonden, zal terstond voor verzending van deze fles mijn door mij persoonlijk worden gezocht. Dit op kosten van mij persoonlijk!

Mr. Roeland De Korte
Jurist Verkeer te Alphen aan den Rijn

Burgemeester Kolfschotenlaan 110
2585 DX DEN HAAG
(06) 137 90 672
(0172) 4 65 464

Herbert Korbee 02/10/2014 19:14

Beste Roeland,
Dat dit inderdaad een ingewikkelde kwestie is blijkt wel uit een arrest van de Hoge Raad uit 2011 (HR 5 april 2011, NJ 2011/357) over de bevoegdheden van opsporing van snelheidsovertreders. Annotator Ton Schalken verzucht over die zaak: 'A-G Vellinga heeft de complexe constructie samengevat in nr. 19 van zijn conclusie. Wie die constructie na vijf keer lezen nog met droge ogen kan navertellen, verdient een juridische prijs. Geen wonder dat er wel eens iets fout gaat'. Ik zal het toch proberen, door achtereenvolgens je vier vragen te beantwoorden.

1. Metingen en opsporing in één vraag stoppen geeft al meteen onduidelijkheid. Meten van snelheden is inderdaad controle en toezicht. Zodra die metingen tot opsporing leiden is een bevoegdheid tot opsporing nodig.

2. Voor het verrichten van metingen zijn bij mijn weten geen speciale bevoegdheden nodig, zolang die maar geen aanleiding geven tot opsporingshandelingen. Is opsporing wel het doel, dan is een opsporingsbevoegdheid nodig. Omgekeerd, opsporing op basis van metingen die niet door opsporingsbevoegden zijn verricht is vragen om juridische problemen. De crux is dat opsporingsambtenaren een ambtseed hebben afgelegd en beëdigd zijn (ook BOA's).

3. Zie bovenstaand arrest. Daarin wordt art. 142 Sv als kernbepaling genoemd, dat gaat over de opsporingsbevoegdheid van BOA's. Daarnaast is natuurlijk art. 141 Sv van belang (politie e.d.). Toezichthouders kunnen bij mijn weten alleen bestuursrechtelijke sancties opleggen, zie art. 5:15 en verder van de Awb. Voor strafrechtelijke sancties zullen zij opsporingsambtenaren moeten inschakelen (BOA's of politie).

4. Een tot opsporing bevoegde ambtenaar mag inderdaad snelheden meten en snelheidsovertredingen opsporen, zelfs als dat heimelijk gaat. Op snelwegen gebeurt het ook behoorlijk heimelijk. Maar jij hebt het waarschijnlijk over niet-opsproingsambtenaren. Die mogen alleen metingen doen. Er is niets op tegen als dat heimelijk gaat, omdat op eventuele snelheidsovertredingen die door hen geconstateerd worden geen sancties mogen volgen. En een gemeentelijke toezichthouder hoeft niet herkenbaar te zijn, maar hij moet zich bij de uitoefening van zijn taken wel legitimeren. Maar nogmaals: verkeersovertredingen opsporen hoort niet bij zijn taken.

Je moet dus onderscheid maken tussen snelheden meten en overtredingen opsporen. Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen.

Groeten,
Herbert Korbee (Korbee & Hovelynck)

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 101 tot 125 van 256

2 3 4 5 6 7

  • Verkeersveiligheid, leren van Europa Verkeersveiligheid, leren van Europa Wat ‘we’ van elkaar geleerd hebben is lastig te zeggen, maar ik kan wel zeggen wat ik op 25 mei heb geleerd 25 augustus Rob Eenink
  • Van Lutjebroek naar Pallet Town: de effecten van Pokémon Go Van Lutjebroek naar Pallet Town: de effecten van Pokémon Go Ongeveer een maand geleden werd de Nederlandse versie van Pokémon Go uitgebracht wat leidde tot een ongekende hype. We kijken inmiddels niet meer raar op van mensen die fanatiek... 18 augustus Ellen Klein Gunnewiek, Elsje Kaptijn...
  • Tesla's visie op mobiliteit: realistich of futuristisch? Tesla's visie op mobiliteit: realistich of futuristisch? Deze week publiceerde Tesla zijn tweede masterplan voor de komende 10 jaar. Elon Musk schetst daarin een visie die enkele lonkende toekomstperspectieven bevat. 22 juli Johan Janse
  • Met de auto naar de sportschool Met de auto naar de sportschool Je woont er vlakbij, maar toch pak je de auto als je naar de sportschool gaat. Of de muziekschool ligt om de hoek, maar je haalt je kind met de auto op. Het blijkt dat er... 10 juni Eline Scheepers, Kennisinstuut voor...
  • Wegbeheerdersaansprakelijkheid: invulling gebrekscriterium Wegbeheerdersaansprakelijkheid: invulling gebrekscriterium Op 17 mei 2016 heeft het hof Den Haag een belangrijke uitspraak gedaan in een zaak, waarbij het ging om aansprakelijkheid van de wegbeheerder (ECLI:NL:GHDHA:2016:1350). Het... 10 juni Roeland De Korte
  • Lijntrekkers en de zelfrijdende auto Lijntrekkers en de zelfrijdende auto Een samenvatting van deze blog is verschenen in VK 3/2016 27 mei Ferry Smith, ANWB
  • De energie in Hal 9 De energie in Hal 9 Deze blog is verschenen in VK3/2016 27 mei
  • Truck platooning (r)evolutie van transport en werkgelegenheid Truck platooning (r)evolutie van transport en werkgelegenheid Zelfrijdende voertuigen gaan er komen en zeker in de wereld van transport. Daar is een enorme winst in kostenbesparing en veiligheidsverbetering te bereiken. Klik maar eens... 9 mei Joahn Janse
  • Lessen van Haaksbergen Lessen van Haaksbergen Welke lessen zijn te leren van twee uitspraken van de strafrechter van de rechtbank Overijssel in de zaak Haaksbergen van 15 april 2016? Deze strafzaken... 28 april Roeland De Korte
  • Schaalsprong Fiets: Droom of werkelijkheid? Schaalsprong Fiets: Droom of werkelijkheid? Een samenvatting van deze blog is verschenen in Verkeerskunde 1/2016 25 maart Hugo van der Steenhoven
  • De Simpele weg De Simpele weg Deze blog is ook verschenen in VK2/2016 25 maart Carlo van de Weijer
  • Van witkar naar witkar Van witkar naar witkar In het Amsterdam Museum is de witkar nog steeds een van de populairste attracties. Ik ben er een keer gaan kijken. De witkar stamt uit de jaren 1970 en wordt wel gezien als “het... 18 maart Jaco Berveling
  • Stikken van fijnstof is niet fijn Stikken van fijnstof is niet fijn Aanleiding: Minister van der Steur (VenJ) beantwoordt vragen van de Kamerleden Tanamal, Hoogland en Kerstens (allen PvdA) over het verloren gaan van 45.000 gezonde levensjaren... 17 maart Johan Janse
  • Blog 2 Vergevingsgezinde fietspad: Fietsen en fietsers hebben geen kreukelzone Blog 2 Vergevingsgezinde fietspad: Fietsen en fietsers hebben geen kreukelzone Op 31 maart is de eindbijeenkomst van het project Het Vergevingsgezinde Fietspad in het provinciehuis in Zwolle. U kunt zich hier nog voor aanmelden . Wat ging hieraan... 17 maart Peter Morsink
  • KiM neemt fiets serieus KiM neemt fiets serieus Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) van het ministerie Infrastructuur & Milieu begint de fiets eindelijk echt serieus te ontdekken. Na de waardevolle publicatie... 29 februari Wim Bot, lobbyist voor de Fietsersbond
  • Hoe vergevingsgezind is het fietspad? Omdenken! Hoe vergevingsgezind is het fietspad? Omdenken! Een ongeluk zit in een klein hoekje. Of in een lastig rafelig randje. Dat weet ik, omdat ik samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, enkele provincies, gemeenten... 16 februari Peter Morsink
  • Melanie, waar blijft je regie? Melanie, waar blijft je regie? De Tweede Kamer debatteerde 8 december 2015 over het zorgwekkend stijgende aantal ernstige verkeersgewonden. De aanleiding was de brief van 18 november van de minister van... 16 februari Berry den Brinker
  • De rol van en juiste plek voor mobiliteit in de samenleving De rol van en juiste plek voor mobiliteit in de samenleving Mobiliteit lijkt vanzelfsprekend, maar wat gebeurt er als mensen niet of heel slecht contact kunnen maken, of als gedachten en goederen kunnen uitwisselen en ontmoetingen... 16 februari Mike Bérénos
  • Ben jij straks smart, shared of social? Ben jij straks smart, shared of social? Ooit was het overzichtelijk. De verkeerskundige was een duidelijke specialist in het domein van de ruimtelijke infrastructuur. Maar het bleek niet voldoende. We moesten ons in... 16 februari Ron Bos
  • WEpods: vergeten we niet dat we koploper zijn? WEpods: vergeten we niet dat we koploper zijn? Automatisch rijden op de openbare weg is een forse uitdaging, waar diverse landen en diverse bedrijven nu volop mee bezig zijn. In Nederland is onlangs de eerste rit met een... 1 februari Johan Janse, JJ Advies
  • Een helm helpt niet om ongevallen te voorkomen Een helm helpt niet om ongevallen te voorkomen 'Zo af en toe laait de discussie weer op over het verplichten van een helm voor fietsers. En dat is ook goed omdat we altijd op zoek moeten blijven naar het beperken van... 18 december Ferry Smith
  • Administratieve perikelen rond alcoholslot met vergaande gevolgen Administratieve perikelen rond alcoholslot met vergaande gevolgen Een deelnemer aan het alcoholslotprogramma, krijgt begin september een brief van het CBR waarin staat dat bij een steekproef van de RDW is geconstateerd dat de verzegeling is... 18 december Mieke Eversteijn, advocaat bij...
  • RvS: Laantje van Alverna is een ongesloten spoorwegovergang RvS: Laantje van Alverna is een ongesloten spoorwegovergang Op 9 december 2015 heeft de Raad van State uitspraak gedaan in zaak van het Laantje van Alverna. In de kern gaat het hier om de vraag of de spoorwegovergang ter hoogte van het... 10 december Roeland de Korte
  • CROW-richtlijnen zijn niet imperatief, maar sterk indicatief CROW-richtlijnen zijn niet imperatief, maar sterk indicatief Wat is het rechtskarakter van CROW-normen? Een veel gestelde vraag vanuit de praktijk. Het antwoord op deze vraag wordt door de rechtbank Limburg gegeven. 10 december Roeland de Korte
  • Tijd dat toegankelijkheid een plek in regelgeving krijgt Tijd dat toegankelijkheid een plek in regelgeving krijgt In december 2014 reed een scooter even naast het fietspad in de Marnixstraat nabij het Leidseplein in Amsterdam. De bestuurder zag niet dat de naastliggende trambaan hoger lag... 27 oktober Berry den Brinker

Artikelen 101 tot 125 van 256

2 3 4 5 6 7

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.