Hoe zit het? Vier juridische verkeersvragen

donderdag 2 oktober 2014 2 reacties 1008x gelezen

Roeland De Korte, jurist Verkeer en Wegbeheer, werkzaam bij de gemeente Alphen aan den Rijn

Roeland De Korte, jurist Verkeer en Wegbeheer, werkzaam bij de gemeente Alphen aan den Rijn legt vier vragen  voor aan vakgenoten. Voor een goed en helder antwoord heeft De Korte een verrassing.

1.Valt het verrichten van metingen naar (mogelijke) snelheidsovertredingen door automobilisten (in casu inwoners van de Gemeente Alphen aan den Rijn) onder controle c.q. toezicht of onder opsporing?
De Korte: het puur en alleen verrichten van een dergelijke meting valt onder controle en toezicht. Dit is geen opsporing van een verkeersovertreding .a. strafbaar feit. Klopt dit?

 

2.Wie is bevoegd dergelijke metingen te verrichten? Zijn dat toezichthouders of handhavers in dienst van de Gemeente of is dit een taak en een zaak van de politie?
De Korte: een toezichthouder of een handhaver is bevoegd om een dergelijke meting te verrichten, omdat het hier niet om opsporing gaat. Klopt dit?

 

3.Welke wet- of regelgeving is op het bovenstaande (zie: 1) van toepassing?
De Korte: Binnen onze eigen Gemeente komen wij er niet uit. Als ‘jurist Verkeer’ kom ik – kort gezegd - niet verder dan de constatering, dat in artikel 159 e.v. Wegenverkeerswet 1994 staat, dat opsporingsfunctionarissen zijn belast met de opsporing van verkeersovertredingen.

 

4.Is het toegestaan, dat een bevoegde functionaris een onzichtbare c.q. verborgen meting naar een (mogelijke) snelheidsovertreding verricht?
De Korte: naar mijn mening is een onzichtbare of verborgen meting niet wenselijk, omdat dit iets heimelijks heeft. Dit neigt naar opsporing. Bovendien moet een toezichthouder in dienst van de Gemeente transparant en herkenbaar zijn. Klopt dit?


Reacties

Reacties

Roeland De Korte 02/10/2014 20:27

Gelet op deze gedegen reactie van de jurist (ik neem aan: advocaat) Herbert Korbee van het kantoor Korbee & Hovelycnk kom ik tot de conclusie, dat er een scherp onderscheid gemaakt moet worden tussen enerzijds het verrichten van metingen voor niet - strafvorderlijke doeleinden enerzijds en het verrichten van opsporingshandelingen naar aanleiding van een redelijk vermoeden van schuld anderzijds, te weten: het redelijk vermoeden, dat een automobilist, dan wel enkele automobilisten zich schuldig heeft, dan wel hebben gemaakt aan een snelheidsovertreding. Metingen sec kunnen door toezichthouders worden verricht, terwijl het opsporen van snelheidsovertredingen het exclusieve domein is van de politie.

Een en ander betekent dat meester Herbert Korbee in aanmerking komt voor (toezending van) een mooie fles wijn, omdat hij de eerste is die heeft gereageerd op mijn c.q. onze vraag.

Indien en zodra meester Herbert Korbee kenbaar maakt naar welk (kantoor)adres deze fles wijn moet worden verzonden, zal terstond voor verzending van deze fles mijn door mij persoonlijk worden gezocht. Dit op kosten van mij persoonlijk!

Mr. Roeland De Korte
Jurist Verkeer te Alphen aan den Rijn

Burgemeester Kolfschotenlaan 110
2585 DX DEN HAAG
(06) 137 90 672
(0172) 4 65 464

Herbert Korbee 02/10/2014 19:14

Beste Roeland,
Dat dit inderdaad een ingewikkelde kwestie is blijkt wel uit een arrest van de Hoge Raad uit 2011 (HR 5 april 2011, NJ 2011/357) over de bevoegdheden van opsporing van snelheidsovertreders. Annotator Ton Schalken verzucht over die zaak: 'A-G Vellinga heeft de complexe constructie samengevat in nr. 19 van zijn conclusie. Wie die constructie na vijf keer lezen nog met droge ogen kan navertellen, verdient een juridische prijs. Geen wonder dat er wel eens iets fout gaat'. Ik zal het toch proberen, door achtereenvolgens je vier vragen te beantwoorden.

1. Metingen en opsporing in één vraag stoppen geeft al meteen onduidelijkheid. Meten van snelheden is inderdaad controle en toezicht. Zodra die metingen tot opsporing leiden is een bevoegdheid tot opsporing nodig.

2. Voor het verrichten van metingen zijn bij mijn weten geen speciale bevoegdheden nodig, zolang die maar geen aanleiding geven tot opsporingshandelingen. Is opsporing wel het doel, dan is een opsporingsbevoegdheid nodig. Omgekeerd, opsporing op basis van metingen die niet door opsporingsbevoegden zijn verricht is vragen om juridische problemen. De crux is dat opsporingsambtenaren een ambtseed hebben afgelegd en beëdigd zijn (ook BOA's).

3. Zie bovenstaand arrest. Daarin wordt art. 142 Sv als kernbepaling genoemd, dat gaat over de opsporingsbevoegdheid van BOA's. Daarnaast is natuurlijk art. 141 Sv van belang (politie e.d.). Toezichthouders kunnen bij mijn weten alleen bestuursrechtelijke sancties opleggen, zie art. 5:15 en verder van de Awb. Voor strafrechtelijke sancties zullen zij opsporingsambtenaren moeten inschakelen (BOA's of politie).

4. Een tot opsporing bevoegde ambtenaar mag inderdaad snelheden meten en snelheidsovertredingen opsporen, zelfs als dat heimelijk gaat. Op snelwegen gebeurt het ook behoorlijk heimelijk. Maar jij hebt het waarschijnlijk over niet-opsproingsambtenaren. Die mogen alleen metingen doen. Er is niets op tegen als dat heimelijk gaat, omdat op eventuele snelheidsovertredingen die door hen geconstateerd worden geen sancties mogen volgen. En een gemeentelijke toezichthouder hoeft niet herkenbaar te zijn, maar hij moet zich bij de uitoefening van zijn taken wel legitimeren. Maar nogmaals: verkeersovertredingen opsporen hoort niet bij zijn taken.

Je moet dus onderscheid maken tussen snelheden meten en overtredingen opsporen. Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen.

Groeten,
Herbert Korbee (Korbee & Hovelynck)

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 266

1 2 3 4 5 6

  • Verkeersveiligheidsrisico’s op kruispunten ‘bekijken’ Verkeersveiligheidsrisico’s op kruispunten ‘bekijken’ Vanochtend, 14 november, zag ik bij het ontbijt bij RTL-nieuws dat de verkeersveiligheid op kruispunten onder druk staat! Het aantal verkeersdoden op kruispunten is de afgelopen... 15 november Erik WahleResource Manager team...
  • 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! Het advies van de Commissie-Remkes om snelheidslimieten rond natuurgebieden te verlagen vindt bijval onder verkeerskundigen en klimaatwetenschappers. Toch blijven... 16 oktober Martin Kroon
  • Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Wanneer rijdt de volledig zelfrijdende auto in Nederland rond? Welke veranderingen brengt de transitie van de huidige manier van autorijden naar de zelfrijdende auto ons? Hoe... 15 oktober Door Luuk de Vries, Adviseur Smart...
  • Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Van 7 tot 10 oktober vond in Rotterdam de twintigste editie plaats van het internationale voetgangerscongres Walk21. Zo’n zeshonderd deelnemers, waarvan een minderheid uit... 10 oktober Wim Bot
  • Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Elke verjaardag zie ik het weer gebeuren, elke gesprekpartner transformeert zich tot verkeerskundige. Natuurlijk wel logisch, immers vrijwel iedereen heeft ermee te maken, doet... 2 oktober Wim van der Hoeven, adviseur PTV Group
  • Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes drukken hun stempel op het maatschappelijk debat over mobiliteit. Deze taboe-onderwerpen komen dus niet aan de orde, maar hebben wél invloed. Ze leiden daarom tot... 2 oktober Arie Bleijenberg, Koios strategy
  • De speed pedelec: onterecht op het strafbankje De speed pedelec: onterecht op het strafbankje Er rijden er volgens recente CBS-cijfers ongeveer 17.000 van rond in Nederland: speed pedelecs. Voor wie het nog niet wist, fietsen met een elektrische ondersteuning tot 45... 2 oktober Martin de Vries
  • Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit In een - met name - technologisch turbulent veranderende wereld kan een visie op de toekomst, eventueel uitmondend in één stip of meerdere stippen op de horizon, een belangrijke... 2 oktober Mike Bérénos, voorzitter NMTM, op...
  • Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Heeft u ook zo genoeg van files? Elke dag wachten in de rij, ongelukken en pechgevallen? Met het aanbreken van de donkere dagen zal dit beeld de komende maanden alleen maar nog... 2 oktober Edward Neef
  • Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs “Bekijk Nederland als één grote, groene netwerkstad”, aldus CROW-directeur Pieter Litjens en zijn collega bij Platform31, Hamit Karakus. Niet gek, als je bedenkt dat 60% van de... 23 september Paul Steeneken
  • De zin en onzin van artikel 5a WvW De zin en onzin van artikel 5a WvW Op 18 juni heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel roekeloos rijgedrag aangenomen. Het voorstel moet nog door de Eerste Kamer, maar als het aangenomen wordt is opzettelijk... 20 september Herbert Korbee
  • Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Utrecht, draaischijf van Nederland. Loopt het bij Utrecht spaak, dan heeft een groot deel van Nederland daar last van. Dat geldt zowel voor de weg als voor het spoor. Ik zie... 2 september Rob Hulleman
  • Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet 20 september 2018 was een zwarte dag voor de verkeersveiligheid. Bij een botsing op een overweg in Oss kwamen vier kinderen om het leven en daarnaast raakten een kind en een... 26 augustus Wilbert Walta
  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht

Artikelen 1 tot 25 van 266

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.