Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland

donderdag 27 december 2018 Walther Ploos van Amstel 1 reactie 353x gelezen

Het AD kopte de maandag voor de kerst: ‘Woonwijken onveiliger door rondscheurende pakketbezorgers’. Meer pakketbezorgers maken de straten in woonwijken onveiliger, waarschuwt Veilig Verkeer Nederland daarin: "Koeriersdiensten rijden binnen de 30 km-zones regelmatig te hard en letten niet op. Met alle risico’s van dien”.

Walther Ploos van Amstel, Lector City logistiek, Hogeschool van Amsterdam.

Walther Ploos van Amstel, Lector City logistiek, Hogeschool van Amsterdam.

VVN noemde SWOV-cijfers over verkeersdoden met bestelauto’s, die geen enkele aantoonbare relatie met pakketbezorging of ongevallen in woonwijken hebben.
Van de miljoen bestelauto’s in Nederland zijn er 50.000 voor de pakketbezorging. Dat is 5 procent! Bouw- en servicebusjes zijn 80 procent van het bestelverkeer in woonbuurten. In mijn buurt staan die de hele dag op de stoep. Waar heeft Veilig Verkeer Nederland die woonstraat gevonden waar 40 tot 60 bestelauto’s met pakketjes komen. Stemmingmakerij? Of, komkommertijd?

 

Beter nadenken 

Natuurlijk moeten we beter nadenken over al dat bestelverkeer in onze straten. In een woonwijk met, laten we eens zeggen, 3.000 woningen komen elke dag 300 pakjes voor consumenten met hooguit 6 tot 10 bestelauto’s. Die brengen in een moeite door ook de bestellingen van de senioren in de buurt, die dankzij de thuiszorg thuis kunnen blijven wonen.

 

Met de groei in online levensmiddelen komen er dagelijks 12 tot 24 voertuigen van Picnic, Albert Heijn en Jumbo bij. Slimme bedrijven komen met lichte elektrische voertuigen. Valt dus allemaal wel mee. De supermarkten, horeca en kantoren in die gemengde woonbuurten krijgen ook elke dag 10 tot 20 vrachtvoertuigen voor de deur. Afval? Ook, nog eens zoveel vrachtbewegingen.

 

Met stip op nummer één staan de servicebusjes van de loodgieter, verwarmingsmonteur, schilder, Mielereparateur, keukenbouwer en thuiszorgmedewerkers? Elke dag komen er 100 tot 150 servicebusjes naar die woonwijk.

 

Tot overmaat van ramp maken ’s avonds tussen 6 en 9 uur 200 tot 300 maaltijdbezorgers op hun scooters en fietsen de buurt onveilig. Houd de kinderen dan maar binnen!

 

Mogelijke oplossingen

De bezorging in woonwijken moet veel beter. Zorg voor voldoende laad- en los- (en parkeer-) mogelijkheden en veilige routes voor de bestelauto’s die echt in die wijk moeten zijn. Zet voertuigen in die beter passen bij de maat van de straat zoals lichte elektrische voertuigen en vrachtfietsen. En, natuurlijk zijn al die voertuigen schoon.

 

Regel slimme (en onbemande) afhaalpunten waar consumenten en monteurs die in de buurt moeten zijn hun pakketten kunnen ophalen. Dat kunnen ook de buren zijn, zoals Homerr en ViaTim dat aanbieden. Webwinkels moeten meer keuzes bieden in leveropties en servicepunten. Het is toch zonde als de bezorger voor een gesloten deur staat.

 

En ten slotte, betrek de bezorger bij het bedenken een veilige aanpak. Zij kennen de buurt als geen ander. En natuurlijk mogen we hen aanspreken op onveilig gedrag, zoals te hard rijden, op de stoep parkeren en appen achter het stuur.

 

Mobiliteitsvisie

Het is goed dat Veilig Verkeer Nederland aandacht vraagt voor veilige woonwijken. Maar om dan te beginnen met het aanwijzen van de pakketbezorger als schuldige is niet eerlijk. Kom dan met een integrale mobiliteitsvisie op autoluwe, gezonde en vitale woonwijken, waarbij de bewoners centraal staan met prioriteit voor lopen en fietsen, en waar de buurtlogistiek goed is geregeld.


Reacties

Reacties

R.M. Onderwater 22/01/2019 15:38

Inderdaad! En dan is nog niks gezegd over de verkeersbewegingen die zouden ontstaan als al die mensen van al die adressen die pakketjes bij een winkel ergens in NL zelf zouden gaan halen! Het zijn dan geen bestelbusjes meer maar wel exponentieel meer verkeersbewegingen.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 240

1 2 3 4 5 6

  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman
  • Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Onlangs bleek politiek draagvlak voor het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. Dit bracht bij mij een herinnering boven aan de integrale visie op... 28 februari Aad Wilmink, lid Commissie...
  • MaaS en fiets MaaS en fiets Mobility as a Service staat volop in de belangstelling, en terecht! Door je trip van A naar B te kunnen plannen, boeken, uitvoeren en betalen via dezelfde app wordt het... 28 februari Rik van der Graaf & Robin Kleine
  • Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het AD kopte de maandag voor de kerst: ‘Woonwijken onveiliger door rondscheurende pakketbezorgers’ . Meer pakketbezorgers maken de straten in woonwijken onveiliger,... 27 december Walther Ploos van Amstel
  • Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Kern van de bekende discussies over ‘grijze wegen’ en worstelingen ermee in de praktijk, is volgens mij: hoe ‘vertellen’ we de weggebruiker met de inrichting van wegen en... 19 december Max van Kelegom, verkeersvisioloog...
  • ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ Vaste bijrijders van ernstig kleurenblinde chauffeurs geven mondeling gedurende de rit gekleurde signalen langs en boven de weg door. Zulke privé-systemen voorkomen... 19 december Meinard Noothoven van Goor
  • Het addertje onder MaaS Het addertje onder MaaS Veel concepten voor gedeelde mobiliteit zijn op de markt gekomen en beconcurreren elkaar om onze aandacht. Betalende consumenten zijn immers nodig om hun businessmodel tot... 19 december Robin Huizenga, PTV Group
  • Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Rekeningrijden staat weer volop in de spotlights. Vorige week deed RAI Vereniging een pleidooi voor rekeningrijden en Zondag met Lubach besteedde er ook aandacht aan. Maar is... 22 november Bert van Wee, TU Delft
  • Integrale processen en communicatie centraal Integrale processen en communicatie centraal We zijn op de laatste etappe langs de snijvlakken van de verkeerskunde aangekomen. Zie mijn eerdere blogs in Verkeerskunde 2 , 3 en 4 van dit jaar. We ondervonden hoe... 26 oktober Miranda Thüsh
  • Grijze weg bestaat niet Grijze weg bestaat niet In de Visie Duurzaam Veilig Wegverkeer 2018-2030 (DV3) wordt nogmaals geconcludeerd dat de wegvakken en kruispunten in de verkeersruimte idealiter maar één verkeersfunctie voor... 25 oktober Jarno Brouwer]
  • Bijna onder de tram Bijna onder de tram In Nederland worden zowel rood-gele als rood-groene tweekleurige verkeerslichten gebruikt, met een heel verschillende boodschap. Levensgevaarlijk voor kleurenblinden.  Dit... 25 oktober Meinard Noothoven van Goor
  • Voorkom het Grote Vastlopen Voorkom het Grote Vastlopen Het verkeer in stedelijke regio’s loopt vast. De ringwegen raken vol, in de spits barst het openbaar vervoer uit zijn voegen en de fietsfiles vormen geen zijn uitzondering meer.... 17 oktober Friso de Zeeuw
  • Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten In mijn twee vorige blogs in Verkeerskunde 2 en Verkeerskunde 3 ontdekten we dat het ontwerpen van de openbare ruimte lijkt op koken. Als we de juiste combinatie van kleuren,... 14 september Miranda Thüsh
  • Betere kansen met MaaS door samen te werken Betere kansen met MaaS door samen te werken De verkeerskunde heeft van oudsher een focus op techniek, infrastructuur en het modelleren van mobiliteit. Binnen het vakgebied en daarbuiten ontstaat het besef dat deze... 14 september Mike Bérénos en Robert Scheerder
  • Stel, je ziet geen rood Stel, je ziet geen rood Dit is de eerste blog van een serie van zes over kleuren in het verkeer. Deze serie beoogt het verkeer veiliger te maken door beter kleurgebruik. Kleurenblind-proof is... 14 september Meinard Noothoven van Goor
  • Nog een lange weg te gaan Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de... 13 september Berry den Brinker

Artikelen 1 tot 25 van 240

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.