Het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen

dinsdag 24 oktober 2017 Hillie Talens, CROW 1 reactie 343x gelezen

Nog een paar nachtjes slapen en dan is het weer zo ver: het Nationaal verkeerskundecongres. Voor mij is dat het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen.

Hillie Talens, CROW

Hillie Talens, CROW

Verkeerstechnische leergangen
Het begon al tijdens mijn studie in het begin van de jaren 80, toen mocht ik de Verkeerstechnische leergangen (kortweg VTL) bijwonen in de schouwburg van Tilburg. Dit was een van de twee voorlopers van het verkeerskundecongres. Toen was het voor mij vooral spannend en leerzaam. Wijze mensen met imponerende presentaties op een groot podium en een zaal vol ernstig toehorende bezoekers. Als jong studentje keek ik vreselijk op tegen al die mensen, met namen die ik alleen uit collegedictaten kende. Ze bleken in het echt behoorlijk toegankelijk en aimabel te zijn.

Verkeerskundige werkdagen
Iets later mocht ik een editie van de Verkeerskundige Werkdagen bijwonen. Dit is de andere voorloper van het verkeerskundecongres. De werkdagen vonden plaats in een kasteeltje met veel kleine ruimtes. Hier werd volop gediscussieerd over onderzoeksresultaten en over de wilde ideeën die ons vakgebied zouden veranderen.

Op een groot gazon achter het kasteel werd de discussie tijdens de pauzes voortgezet, ook hier bleken verrassend veel deelnemers geïnteresseerd in de mening van een nieuwkomer. Dat sfeertje werd nog eens versterkt door het Verkeerskundig Diner aan het einde van de eerste dag, met een tafelrede over de toekomstvisie op mobiliteit en stedenbouw door een van de gebroeders Das.

Netwerk
In de jaren daarna heb ik vele malen de bijeenkomsten bijgewoond. Met de jaren groeide ook mijn netwerk. De bijeenkomsten kregen daardoor naast een informatief karakter ook een steeds sterker wordend informeel karakter. Het werden dagen van kennis en kennissen.

Waar ik tijdens de VTL veel vakgenoten uit de wereld van de dagelijkse praktijk tegenkwam, ontmoette ik tijdens de Verkeerskundige Werkdagen meer de onderzoekers. Beide groepen waren en zijn mij even dierbaar. Ook de gepresenteerde kennis is even waardevol. Toch werd ik steeds weer geconfronteerd met een zekere mate van keuzestress: bij ons was namelijk voor iedereen maar een beperkt budget voor bezoeken aan bijeenkomsten en moest ik elke keer weer kiezen: wordt het dit jaar de VTL of de Verkeerskundige Werkdagen? 

Nationaal verkeerkundecongres
In 2010 werden de VTL en de Verkeerskundige Werkdagen samengevoegd tot het Nationaal verkeerskundecongres (kortweg NVC). Een gouden greep! Daarmee is een einde gekomen aan mijn persoonlijke keuzestress. Het is de organisatoren van het congres gelukt om het beste van beide werelden aan elkaar te koppelen. En daarmee ook de bezoekers van beide bijeenkomsten en mijn nog steeds groeiende groep van kennissen.

Al vanaf augustus beëindig ik bijna elk gesprek met de woorden ‘Ik zie je op het NVC!’. Tijdens de plenaire sessie worden grote onderwerpen behandeld en in deelsessies wordt de mogelijkheid geboden om uitvoeriger op een bepaald onderwerp in te gaan. En in de pauzes is volop de gelegenheid om bij te praten met de vele kennissen en om nieuwe kennissen op te doen.

Editie 2017
Dit jaar wordt op 2 november alweer voor de achtste keer het NVC georganiseerd. Dat is een datum die al geruime tijd rood gemarkeerd staat in mijn agenda. Het NVC belicht jaarlijks een actueel thema. Dit jaar is dat ‘Fundamentele verandering’. Plenair en in een verdiepingssessie wordt ingegaan op de transities in de wereld om ons heen en wat dat betekent voor ons vakgebied.

Daarnaast staan dit jaar onderwerpen op het programma zoals de rol van de verkeerskundige, de stad en stedelijk verkeer, verkeersgedrag en smart mobility (ITS). Ook fietsen en parkeren hebben weer een plekje gekregen. Onderwerpen waarop ik me kan verheugen. Waar ik me bijna nog meer op verheug is de ontmoeting met heel veel oude en nieuwe bekenden. Nog een paar nachtjes slapen en dan is het zo ver.


Reacties

Reacties

Jaap Westenbrink 25/10/2017 18:56

Ik ben net nieuw moet het een en ander even laten inwerken

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 266

1 2 3 4 5 6

  • Verkeersveiligheidsrisico’s op kruispunten ‘bekijken’ Verkeersveiligheidsrisico’s op kruispunten ‘bekijken’ Vanochtend, 14 november, zag ik bij het ontbijt bij RTL-nieuws dat de verkeersveiligheid op kruispunten onder druk staat! Het aantal verkeersdoden op kruispunten is de afgelopen... 15 november Erik WahleResource Manager team...
  • 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! Het advies van de Commissie-Remkes om snelheidslimieten rond natuurgebieden te verlagen vindt bijval onder verkeerskundigen en klimaatwetenschappers. Toch blijven... 16 oktober Martin Kroon
  • Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Wanneer rijdt de volledig zelfrijdende auto in Nederland rond? Welke veranderingen brengt de transitie van de huidige manier van autorijden naar de zelfrijdende auto ons? Hoe... 15 oktober Door Luuk de Vries, Adviseur Smart...
  • Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Van 7 tot 10 oktober vond in Rotterdam de twintigste editie plaats van het internationale voetgangerscongres Walk21. Zo’n zeshonderd deelnemers, waarvan een minderheid uit... 10 oktober Wim Bot
  • Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Elke verjaardag zie ik het weer gebeuren, elke gesprekpartner transformeert zich tot verkeerskundige. Natuurlijk wel logisch, immers vrijwel iedereen heeft ermee te maken, doet... 2 oktober Wim van der Hoeven, adviseur PTV Group
  • Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes drukken hun stempel op het maatschappelijk debat over mobiliteit. Deze taboe-onderwerpen komen dus niet aan de orde, maar hebben wél invloed. Ze leiden daarom tot... 2 oktober Arie Bleijenberg, Koios strategy
  • De speed pedelec: onterecht op het strafbankje De speed pedelec: onterecht op het strafbankje Er rijden er volgens recente CBS-cijfers ongeveer 17.000 van rond in Nederland: speed pedelecs. Voor wie het nog niet wist, fietsen met een elektrische ondersteuning tot 45... 2 oktober Martin de Vries
  • Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit In een - met name - technologisch turbulent veranderende wereld kan een visie op de toekomst, eventueel uitmondend in één stip of meerdere stippen op de horizon, een belangrijke... 2 oktober Mike Bérénos, voorzitter NMTM, op...
  • Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Heeft u ook zo genoeg van files? Elke dag wachten in de rij, ongelukken en pechgevallen? Met het aanbreken van de donkere dagen zal dit beeld de komende maanden alleen maar nog... 2 oktober Edward Neef
  • Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs “Bekijk Nederland als één grote, groene netwerkstad”, aldus CROW-directeur Pieter Litjens en zijn collega bij Platform31, Hamit Karakus. Niet gek, als je bedenkt dat 60% van de... 23 september Paul Steeneken
  • De zin en onzin van artikel 5a WvW De zin en onzin van artikel 5a WvW Op 18 juni heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel roekeloos rijgedrag aangenomen. Het voorstel moet nog door de Eerste Kamer, maar als het aangenomen wordt is opzettelijk... 20 september Herbert Korbee
  • Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Utrecht, draaischijf van Nederland. Loopt het bij Utrecht spaak, dan heeft een groot deel van Nederland daar last van. Dat geldt zowel voor de weg als voor het spoor. Ik zie... 2 september Rob Hulleman
  • Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet 20 september 2018 was een zwarte dag voor de verkeersveiligheid. Bij een botsing op een overweg in Oss kwamen vier kinderen om het leven en daarnaast raakten een kind en een... 26 augustus Wilbert Walta
  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht

Artikelen 1 tot 25 van 266

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.