Gouden greep: minor voor professional en student

donderdag 7 juni 2018 Nettie Bakker 0 reacties 112x gelezen

Stenden NHL-docent Ruimte en Mobiliteit Frans Larmené zal de verkeerskundegeschiedenis ingaan als oprichter van de minor Traffic Psychology in het hbo-onderwijs. Een gedragswetenschapper pur sang die zich ergert aan verkeersonveilig gedrag op de weg. Hij benadrukt de eigen verantwoordelijkheid. Niet alleen als weggebruiker, ook als verkeerskundige.
Frans Larmene, Stenden NHL-docent Ruimte en Mobiliteit en grondlegger van de minor Traffic Psychology

Frans Larmene, Stenden NHL-docent Ruimte en Mobiliteit en grondlegger van de minor Traffic Psychology

Verkeerskunde is geen vak voor egotripperij, weet Larmené intussen. Mobiliteit en verkeersveiligheid zijn maatschappelijke vraagstukken die vragen om maatschappelijk gedragen maatregelen. Je moet daarom als verkeerskundige niet je persoonlijke positie op de eerste plaats zetten, maar ervoor zorgen dat jouw oplossingen worden toegepast, ook al strijkt een wethouder met de eer. 

 

Gaandeweg zijn 34-jarig docentschap aan de opleiding Ruimte en Mobiliteit van Stenden NHL, signaleerde docent Frans Larmené het toenemend besef in de vakwereld dat je verkeersgedrag bewust en onbewust kunt beïnvloeden. Deze aanvullende manier om de verkeersveiligheid te bevorderen, sprak Larmené erg aan en hij verkende de mogelijkheid om hier ook aandacht aan te besteden in het onderwijs. Uiteindelijk werd hem gevraagd om een minor Traffic Psychology op te zetten. 

 

“Vanaf de start hebben we deze minor opengesteld voor studenten van de andere hbo-opleidingen, en ook professionals uit het werkveld mochten aanschuiven. Deze mengeling van studenten en cursisten heeft vanaf het begin heel goed gewerkt”, zegt Larmené. “Samen in de schoolbanken geeft een extra dynamiek. Studenten kennen het schoolsysteem, de cursisten kennen de praktijk. Het resulteert al snel in goede stageplaatsen en schept vaak een langdurige band door de minor-groepsapp en de wekelijkse gezamenlijke maaltijden tijdens de woensdagles van 16.00 tot 20.00 uur." 

 

Regel is regel 

Larmené is geschoold in de orthopedagogiek, dat onderdeel is van de gedragswetenschappen. Vóór en naast zijn docentschap was Larmené tot zijn pensioen werkzaam bij Justitie. Hij plakte er nog twee jaar docentschap aan vast, maar stopt na de actuele minor ook als hogeschooldocent. 

Een grappige controverse tussen de cultuur bij Justitie en de grondslag voor verkeersgedrag is het fenomeen van de eigen verantwoordelijkheid, merkt Larmené op. “Bij justitie geldt: regel is regel. Ik heb er wel eens geroepen dat je mensen meer verantwoordelijkheid moet geven, maar die boodschap werd glimlachend aangehoord. Toch ben ik vorig jaar uitgenodigd om een lezing te geven over shared space en het geven van eigen verantwoordelijkheid aan mensen.” 

 

Ego aan de kant 

Gedurende zijn werkzame leven deed Larmené twee belangrijke inzichten op. “Ten eerste is het een goede strategie om steeds ergens op terug te komen en mensen langzaamaan nieuwsgierig te laten worden. Sommige zaken moeten ‘rijpen’. Het andere is dat je, met name als je jong bent, graag wilt dat jouw creatieve ideeën ook als zodanig de geschiedenis ingaan. Maar wil je in dit vakgebied succes behalen, dan moet je soms je ego aan de kant zetten. En bijvoorbeeld eens tactisch tegen een wethouder zeggen: Ik zag laatst iets, denk daar eens over na. Zo kan jouw idee soms ook werkelijkheid worden. Hierachter schuilt het verschil tussen gezag verwerven voor je persoonlijke positie versus het maatschappelijk belang van je idee. Verkeersveiligheid en mobiliteit zijn bij uitstek maatschappelijke terreinen.” 

 

Wat Larmené echt kan storen zijn maatregelen waar een verkeerd maatschappelijk signaal van uitgaat, zoals de 130 km/uur-regel. "Daarmee geef je het signaal af dat tijd geld is en dat we sneller moeten rijden. Hogere snelheid kost uiteindelijk vaak meer tijd, leidt tot meer en zwaardere ongevallen én milieuschade. Ik vind dat de verkeerskundige wel wat vaker een vuist mag maken tegen politieke waanbeelden. We moeten de politiek juist scherp houden en verkeersdeelnemers op een andere attitude wijzen." 

 

Reactiesnelheid 

Ten slotte nog een punt van zorg. “We verwachten te veel heil van nieuwe technieken zoals apps en het zelfrijdende voertuig. Die zouden een hoop problemen kunnen voorkomen, maar ik betwijfel het. De weggebruiker zal altijd weer een gaatje vinden om zijn eigen belang te bevorderen. En als je zelf niet scherp blijft, omdat je denkt dat het systeem het overneemt, vermindert je reactiesnelheid. Dat is het grote aandachtspunt bij technologische ontwikkelingen: hoe gaan mensen ermee om en wat zijn de consequenties?”  

Het doet Larmené deugd dat de gedragskant in het verkeer intussen een professionele poot is geworden, met een leerstoel Verkeerspsychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. 

 

En dan nu met pensioen. Wat gaat Larmené doen? “Ik zal blijven lezen over verkeerskunde en over hoe je brein functioneert. En ik zal ook nog wel eens lesgeven, maar dan wel zonder allerlei rompslomp.” Zelf nog een boek schrijven? Lachend: “…Nou, misschien.” 

 

 

Met pensioen 

NHL-docent Frans Larmené (66) gaat in juli met pensioen. Hij gaf 24 jaar les aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, NHL, tegenwoordig Stenden NHL. Acht jaar geleden schreef hij samen met gedragsdeskundigen de leerlijn voor de minor Traffic Psychology. Deze minor staat vanaf de start ook open voor studenten van andere hbo-opleidingen en voor cursisten uit het werkveld. Een gouden greep, stelt Larmené achteraf. 

 

 

 

 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 26 tot 50 van 223

1 2 3 4 5 6

  • Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Het aantal kilometers dat de Nederlander gemiddeld in de auto reist, daalt al meer dan tien jaar. Dit is een trendbreuk met de decennia voor 2005. Deze verandering lijkt niet... 11 december Arie Bleijenberg, Huib van Essen en...
  • Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden In grote steden blijft fietsparkeren een terugkerend punt van aandacht (en zorg). Een deel van de problematiek is de ongereguleerde praktijk van parkeren met de fiets. Terwijl... 20 november Bas Schilder, Trajan
  • Ogen op de weg op de A67! Ogen op de weg op de A67! 35 ongelukken per maand. Deze trieste uitschieter scoort de A67 bij Eindhoven. Hoe komt dat? Zijn de ogen van de weggebruikers daar te vaak niet op de weg gericht? Op deze weg... 9 november Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Goed ontwerp tegen terrorisme Goed ontwerp tegen terrorisme ‘Barcelona, 17 augustus. Een auto rijdt de Ramblas op en rijdt veertien voetgangers opzettelijk dood. Verschrikkelijk, maar helaas... 27 oktober Dick van Veen, Mobycon
  • Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Het begrip ‘subjectieve verkeersonveiligheid’ verwijst naar persoonlijke gevoelens die mensen hebben over de verkeersonveiligheid of, wat algemener, naar de zorg om... 27 oktober Adriaan Walraad, adviseur Antea Group
  • Maak fietsen kleurenblind-proof Maak fietsen kleurenblind-proof ‘Rekening houden met de 750.000 Nederlandse kleurenblinden in het verkeer leidt tot minder slachtoffers. Niet alleen onder fietsers, ook onder voetgangers en automobilisten. Het... 27 oktober Meinard Noothoven van Goor, Blind...
  • Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is Zittend achter mijn bureau dwalen mijn ogen af naar buiten. Starend naar de regen die tegen de ramen slaat, denk ik terug naar mijn... 27 oktober Robin Huizenga, PTV Group
  • Smart Mobility: kloof dreigt tussen nationaal en lokaal Smart Mobility: kloof dreigt tussen nationaal en lokaal ‘Een gesprek over Smart Mobility start vaak met discussie, want wat is Smart Mobility? We weten weliswaar steeds beter hoe de nationale overheid bezig is met Smart Mobility,... 24 oktober Lisanne de Wijs
  • Het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen Het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen Nog een paar nachtjes slapen en dan is het weer zo ver: het  Nationaal verkeerskundecongres . Voor mij is dat het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen. 24 oktober Hillie Talens, CROW
  • Kansen voor de stalen brug Kansen voor de stalen brug De discussie over een doelmatige aanpak van de renovatieopgave van de vele naoorlogse stalen bruggen wordt eenzijdig gevoerd. Er zijn ook kansen. Wanneer we beter kijken naar de... 11 oktober Hans van Pelt, directeur/eigenaar...
  • Spitsmijden, wie durft!? Spitsmijden, wie durft!? Nederlanders zijn nog steeds verslaafd aan de 9-tot-5-mentaliteit. Om het hoofd te bieden aan de spitsdrukte, roept onder meer president-directeur van NS Roger van Boxtel de... 3 oktober Hendrik Jan Bergveld, Arcadis
  • Maximaal 30 km/uur in de binnenstad, dat is pas duurzaam veilig Maximaal 30 km/uur in de binnenstad, dat is pas duurzaam veilig ‘Volgens mij moet de Duurzaam Veilig-theorie op de schop. De theorie wordt als het om ongevallen met fietsers en voetgangers gaat niet gesteund door dalende cijfers,... 24 augustus Berry den Brinker
  • Automatisch de toekomst in? Automatisch de toekomst in? Naar de maan…, naar Mars…, geen files…? Mijn opa zei altijd: ‘Op de maan komen ze nooit’. Hij heeft geen gelijk gekregen en helaas heeft hij het ook niet mogen meemaken.' 24 augustus Ed Graumans, bureau 'Met Graumans'
  • De sleutel voor effectief mobiliteitsbeleid De sleutel voor effectief mobiliteitsbeleid ‘Het is u vast niet ontgaan. De bereikbaarheid en leefbaarheid van ons kikkerlandje staan onder druk. De crisistijden zijn achter de rug en op steeds meer plekken loopt het vol.... 24 augustus Steven van Eijck
  • Sharing is niet altijd caring Sharing is niet altijd caring ‘Er is een opmars gaande van deelfietsen in Nederland en tegelijkertijd groeit de kritiek op deze ontwikkeling. Dit was de strekking van een recent artikel in de Volkskrant. In... 24 augustus Bas Schilder
  • Vormgeving 12 nieuwe verkeersborden kan beter Vormgeving 12 nieuwe verkeersborden kan beter Vanaf 1 juli 2017 zijn er  14 nieuwe verkeersborden  toegevoegd aan bijlage 1 van de RVV 1990. Maar geven die borden nu de gewenste duidelijkheid? En komt de vorm en... 15 augustus Peter Veringmeier, Veringmeier...
  • De ontwikkeling van MaaS: enkele vraagtekens voor de discussie De ontwikkeling van MaaS: enkele vraagtekens voor de discussie Het onderstaande artikel vormt een inbreng op de discussie over Mobility as a Service, in reactie op het artikel van Richard Hoving van het Amsterdam Economic Board,... 3 juli Jochem Floor, CarShareXL
  • Naar een slimme, veilige en comfortabele openbare ruimte Naar een slimme, veilige en comfortabele openbare ruimte " Door de handen ineen te slaan kan Nederland binnen een beperkt aantal jaren het modernste land ter wereld zijn op het gebied van bewegwijzering en verkeersveiligheid. De... 2 juni Jacques Goddijn, directeur HR Groep
  • Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto? Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto? "Na een drukke werkdag ga ik weer voldaan op weg naar huis. Bij Amsterdam springen de matrixborden aan en kom ik vroegtijdig tot stilstand. Minuten later ben ik slechts... 2 juni Robin Huizenga, PTV Group
  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet... 2 juni Cees Wildervanck, verkeerspsycholoog*
  • Verwachtingspatronen bij autodelen Verwachtingspatronen bij autodelen Deze blog is een reactie op de blog van Walther Ploos van Amstel: ‘ Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? ’ Lees hier het artikel dat gaat over de publicatie... 28 mei Jochem Floor, CarshareXL
  • Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? Afgelopen week kwam een bijzonder rapport uit bij  CROW over elektrische deelauto’s . De stap om te gaan autodelen is voor veel mensen best groot.  De stap naar een... 24 mei Walther Ploos van Amstel
  • Hoe ‘smart’ worden wij eigenlijk van Smart Mobility? Hoe ‘smart’ worden wij eigenlijk van Smart Mobility? Een aantal jaar geleden had iedereen het plots over ‘slim reizen.’ Het betekent reizigers stimuleren om slimmere keuzes te maken tussen auto, fiets, thuiswerken en ov. Mensen... 1 mei Gerard Tertoolen
  • Herbouw bruggen A27 in beton is een gemiste kans Herbouw bruggen A27 in beton is een gemiste kans De Merwedebrug, de Hagesteinsebrug en de Keizersveerbrug op de A27 worden helemaal vervangen. De ‘beste realisatiestrategie’ is volgens demissionair minister Schultz om in beton... 31 maart Rob van der Waal
  • Beste lezer, bent u klaar voor Mobility as a Service (MaaS)? Beste lezer, bent u klaar voor Mobility as a Service (MaaS)? ‘Wie is de grote winnaar van de verkiezingen? Is er een verassende winnaar? Als u dit artikel leest, kunt u antwoord geven op deze vragen, maar op moment van schrijven is de... 31 maart Robin Huizenga

Artikelen 26 tot 50 van 223

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.