Gouden greep: minor voor professional en student

donderdag 7 juni 2018 Nettie Bakker 0 reacties 162x gelezen

Stenden NHL-docent Ruimte en Mobiliteit Frans Larmené zal de verkeerskundegeschiedenis ingaan als oprichter van de minor Traffic Psychology in het hbo-onderwijs. Een gedragswetenschapper pur sang die zich ergert aan verkeersonveilig gedrag op de weg. Hij benadrukt de eigen verantwoordelijkheid. Niet alleen als weggebruiker, ook als verkeerskundige.
Frans Larmene, Stenden NHL-docent Ruimte en Mobiliteit en grondlegger van de minor Traffic Psychology

Frans Larmene, Stenden NHL-docent Ruimte en Mobiliteit en grondlegger van de minor Traffic Psychology

Verkeerskunde is geen vak voor egotripperij, weet Larmené intussen. Mobiliteit en verkeersveiligheid zijn maatschappelijke vraagstukken die vragen om maatschappelijk gedragen maatregelen. Je moet daarom als verkeerskundige niet je persoonlijke positie op de eerste plaats zetten, maar ervoor zorgen dat jouw oplossingen worden toegepast, ook al strijkt een wethouder met de eer. 

 

Gaandeweg zijn 34-jarig docentschap aan de opleiding Ruimte en Mobiliteit van Stenden NHL, signaleerde docent Frans Larmené het toenemend besef in de vakwereld dat je verkeersgedrag bewust en onbewust kunt beïnvloeden. Deze aanvullende manier om de verkeersveiligheid te bevorderen, sprak Larmené erg aan en hij verkende de mogelijkheid om hier ook aandacht aan te besteden in het onderwijs. Uiteindelijk werd hem gevraagd om een minor Traffic Psychology op te zetten. 

 

“Vanaf de start hebben we deze minor opengesteld voor studenten van de andere hbo-opleidingen, en ook professionals uit het werkveld mochten aanschuiven. Deze mengeling van studenten en cursisten heeft vanaf het begin heel goed gewerkt”, zegt Larmené. “Samen in de schoolbanken geeft een extra dynamiek. Studenten kennen het schoolsysteem, de cursisten kennen de praktijk. Het resulteert al snel in goede stageplaatsen en schept vaak een langdurige band door de minor-groepsapp en de wekelijkse gezamenlijke maaltijden tijdens de woensdagles van 16.00 tot 20.00 uur." 

 

Regel is regel 

Larmené is geschoold in de orthopedagogiek, dat onderdeel is van de gedragswetenschappen. Vóór en naast zijn docentschap was Larmené tot zijn pensioen werkzaam bij Justitie. Hij plakte er nog twee jaar docentschap aan vast, maar stopt na de actuele minor ook als hogeschooldocent. 

Een grappige controverse tussen de cultuur bij Justitie en de grondslag voor verkeersgedrag is het fenomeen van de eigen verantwoordelijkheid, merkt Larmené op. “Bij justitie geldt: regel is regel. Ik heb er wel eens geroepen dat je mensen meer verantwoordelijkheid moet geven, maar die boodschap werd glimlachend aangehoord. Toch ben ik vorig jaar uitgenodigd om een lezing te geven over shared space en het geven van eigen verantwoordelijkheid aan mensen.” 

 

Ego aan de kant 

Gedurende zijn werkzame leven deed Larmené twee belangrijke inzichten op. “Ten eerste is het een goede strategie om steeds ergens op terug te komen en mensen langzaamaan nieuwsgierig te laten worden. Sommige zaken moeten ‘rijpen’. Het andere is dat je, met name als je jong bent, graag wilt dat jouw creatieve ideeën ook als zodanig de geschiedenis ingaan. Maar wil je in dit vakgebied succes behalen, dan moet je soms je ego aan de kant zetten. En bijvoorbeeld eens tactisch tegen een wethouder zeggen: Ik zag laatst iets, denk daar eens over na. Zo kan jouw idee soms ook werkelijkheid worden. Hierachter schuilt het verschil tussen gezag verwerven voor je persoonlijke positie versus het maatschappelijk belang van je idee. Verkeersveiligheid en mobiliteit zijn bij uitstek maatschappelijke terreinen.” 

 

Wat Larmené echt kan storen zijn maatregelen waar een verkeerd maatschappelijk signaal van uitgaat, zoals de 130 km/uur-regel. "Daarmee geef je het signaal af dat tijd geld is en dat we sneller moeten rijden. Hogere snelheid kost uiteindelijk vaak meer tijd, leidt tot meer en zwaardere ongevallen én milieuschade. Ik vind dat de verkeerskundige wel wat vaker een vuist mag maken tegen politieke waanbeelden. We moeten de politiek juist scherp houden en verkeersdeelnemers op een andere attitude wijzen." 

 

Reactiesnelheid 

Ten slotte nog een punt van zorg. “We verwachten te veel heil van nieuwe technieken zoals apps en het zelfrijdende voertuig. Die zouden een hoop problemen kunnen voorkomen, maar ik betwijfel het. De weggebruiker zal altijd weer een gaatje vinden om zijn eigen belang te bevorderen. En als je zelf niet scherp blijft, omdat je denkt dat het systeem het overneemt, vermindert je reactiesnelheid. Dat is het grote aandachtspunt bij technologische ontwikkelingen: hoe gaan mensen ermee om en wat zijn de consequenties?”  

Het doet Larmené deugd dat de gedragskant in het verkeer intussen een professionele poot is geworden, met een leerstoel Verkeerspsychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. 

 

En dan nu met pensioen. Wat gaat Larmené doen? “Ik zal blijven lezen over verkeerskunde en over hoe je brein functioneert. En ik zal ook nog wel eens lesgeven, maar dan wel zonder allerlei rompslomp.” Zelf nog een boek schrijven? Lachend: “…Nou, misschien.” 

 

 

Met pensioen 

NHL-docent Frans Larmené (66) gaat in juli met pensioen. Hij gaf 24 jaar les aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, NHL, tegenwoordig Stenden NHL. Acht jaar geleden schreef hij samen met gedragsdeskundigen de leerlijn voor de minor Traffic Psychology. Deze minor staat vanaf de start ook open voor studenten van andere hbo-opleidingen en voor cursisten uit het werkveld. Een gouden greep, stelt Larmené achteraf. 

 

 

 

 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 240

1 2 3 4 5 6

  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman
  • Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Onlangs bleek politiek draagvlak voor het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. Dit bracht bij mij een herinnering boven aan de integrale visie op... 28 februari Aad Wilmink, lid Commissie...
  • MaaS en fiets MaaS en fiets Mobility as a Service staat volop in de belangstelling, en terecht! Door je trip van A naar B te kunnen plannen, boeken, uitvoeren en betalen via dezelfde app wordt het... 28 februari Rik van der Graaf & Robin Kleine
  • Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het AD kopte de maandag voor de kerst: ‘Woonwijken onveiliger door rondscheurende pakketbezorgers’ . Meer pakketbezorgers maken de straten in woonwijken onveiliger,... 27 december Walther Ploos van Amstel
  • Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Kern van de bekende discussies over ‘grijze wegen’ en worstelingen ermee in de praktijk, is volgens mij: hoe ‘vertellen’ we de weggebruiker met de inrichting van wegen en... 19 december Max van Kelegom, verkeersvisioloog...
  • ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ Vaste bijrijders van ernstig kleurenblinde chauffeurs geven mondeling gedurende de rit gekleurde signalen langs en boven de weg door. Zulke privé-systemen voorkomen... 19 december Meinard Noothoven van Goor
  • Het addertje onder MaaS Het addertje onder MaaS Veel concepten voor gedeelde mobiliteit zijn op de markt gekomen en beconcurreren elkaar om onze aandacht. Betalende consumenten zijn immers nodig om hun businessmodel tot... 19 december Robin Huizenga, PTV Group
  • Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Rekeningrijden staat weer volop in de spotlights. Vorige week deed RAI Vereniging een pleidooi voor rekeningrijden en Zondag met Lubach besteedde er ook aandacht aan. Maar is... 22 november Bert van Wee, TU Delft
  • Integrale processen en communicatie centraal Integrale processen en communicatie centraal We zijn op de laatste etappe langs de snijvlakken van de verkeerskunde aangekomen. Zie mijn eerdere blogs in Verkeerskunde 2 , 3 en 4 van dit jaar. We ondervonden hoe... 26 oktober Miranda Thüsh
  • Grijze weg bestaat niet Grijze weg bestaat niet In de Visie Duurzaam Veilig Wegverkeer 2018-2030 (DV3) wordt nogmaals geconcludeerd dat de wegvakken en kruispunten in de verkeersruimte idealiter maar één verkeersfunctie voor... 25 oktober Jarno Brouwer]
  • Bijna onder de tram Bijna onder de tram In Nederland worden zowel rood-gele als rood-groene tweekleurige verkeerslichten gebruikt, met een heel verschillende boodschap. Levensgevaarlijk voor kleurenblinden.  Dit... 25 oktober Meinard Noothoven van Goor
  • Voorkom het Grote Vastlopen Voorkom het Grote Vastlopen Het verkeer in stedelijke regio’s loopt vast. De ringwegen raken vol, in de spits barst het openbaar vervoer uit zijn voegen en de fietsfiles vormen geen zijn uitzondering meer.... 17 oktober Friso de Zeeuw
  • Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten In mijn twee vorige blogs in Verkeerskunde 2 en Verkeerskunde 3 ontdekten we dat het ontwerpen van de openbare ruimte lijkt op koken. Als we de juiste combinatie van kleuren,... 14 september Miranda Thüsh
  • Betere kansen met MaaS door samen te werken Betere kansen met MaaS door samen te werken De verkeerskunde heeft van oudsher een focus op techniek, infrastructuur en het modelleren van mobiliteit. Binnen het vakgebied en daarbuiten ontstaat het besef dat deze... 14 september Mike Bérénos en Robert Scheerder
  • Stel, je ziet geen rood Stel, je ziet geen rood Dit is de eerste blog van een serie van zes over kleuren in het verkeer. Deze serie beoogt het verkeer veiliger te maken door beter kleurgebruik. Kleurenblind-proof is... 14 september Meinard Noothoven van Goor
  • Nog een lange weg te gaan Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de... 13 september Berry den Brinker

Artikelen 1 tot 25 van 240

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.