Gouden greep: minor voor professional en student

donderdag 7 juni 2018 Nettie Bakker 0 reacties 196x gelezen

Stenden NHL-docent Ruimte en Mobiliteit Frans Larmené zal de verkeerskundegeschiedenis ingaan als oprichter van de minor Traffic Psychology in het hbo-onderwijs. Een gedragswetenschapper pur sang die zich ergert aan verkeersonveilig gedrag op de weg. Hij benadrukt de eigen verantwoordelijkheid. Niet alleen als weggebruiker, ook als verkeerskundige.
Frans Larmene, Stenden NHL-docent Ruimte en Mobiliteit en grondlegger van de minor Traffic Psychology

Frans Larmene, Stenden NHL-docent Ruimte en Mobiliteit en grondlegger van de minor Traffic Psychology

Verkeerskunde is geen vak voor egotripperij, weet Larmené intussen. Mobiliteit en verkeersveiligheid zijn maatschappelijke vraagstukken die vragen om maatschappelijk gedragen maatregelen. Je moet daarom als verkeerskundige niet je persoonlijke positie op de eerste plaats zetten, maar ervoor zorgen dat jouw oplossingen worden toegepast, ook al strijkt een wethouder met de eer. 

 

Gaandeweg zijn 34-jarig docentschap aan de opleiding Ruimte en Mobiliteit van Stenden NHL, signaleerde docent Frans Larmené het toenemend besef in de vakwereld dat je verkeersgedrag bewust en onbewust kunt beïnvloeden. Deze aanvullende manier om de verkeersveiligheid te bevorderen, sprak Larmené erg aan en hij verkende de mogelijkheid om hier ook aandacht aan te besteden in het onderwijs. Uiteindelijk werd hem gevraagd om een minor Traffic Psychology op te zetten. 

 

“Vanaf de start hebben we deze minor opengesteld voor studenten van de andere hbo-opleidingen, en ook professionals uit het werkveld mochten aanschuiven. Deze mengeling van studenten en cursisten heeft vanaf het begin heel goed gewerkt”, zegt Larmené. “Samen in de schoolbanken geeft een extra dynamiek. Studenten kennen het schoolsysteem, de cursisten kennen de praktijk. Het resulteert al snel in goede stageplaatsen en schept vaak een langdurige band door de minor-groepsapp en de wekelijkse gezamenlijke maaltijden tijdens de woensdagles van 16.00 tot 20.00 uur." 

 

Regel is regel 

Larmené is geschoold in de orthopedagogiek, dat onderdeel is van de gedragswetenschappen. Vóór en naast zijn docentschap was Larmené tot zijn pensioen werkzaam bij Justitie. Hij plakte er nog twee jaar docentschap aan vast, maar stopt na de actuele minor ook als hogeschooldocent. 

Een grappige controverse tussen de cultuur bij Justitie en de grondslag voor verkeersgedrag is het fenomeen van de eigen verantwoordelijkheid, merkt Larmené op. “Bij justitie geldt: regel is regel. Ik heb er wel eens geroepen dat je mensen meer verantwoordelijkheid moet geven, maar die boodschap werd glimlachend aangehoord. Toch ben ik vorig jaar uitgenodigd om een lezing te geven over shared space en het geven van eigen verantwoordelijkheid aan mensen.” 

 

Ego aan de kant 

Gedurende zijn werkzame leven deed Larmené twee belangrijke inzichten op. “Ten eerste is het een goede strategie om steeds ergens op terug te komen en mensen langzaamaan nieuwsgierig te laten worden. Sommige zaken moeten ‘rijpen’. Het andere is dat je, met name als je jong bent, graag wilt dat jouw creatieve ideeën ook als zodanig de geschiedenis ingaan. Maar wil je in dit vakgebied succes behalen, dan moet je soms je ego aan de kant zetten. En bijvoorbeeld eens tactisch tegen een wethouder zeggen: Ik zag laatst iets, denk daar eens over na. Zo kan jouw idee soms ook werkelijkheid worden. Hierachter schuilt het verschil tussen gezag verwerven voor je persoonlijke positie versus het maatschappelijk belang van je idee. Verkeersveiligheid en mobiliteit zijn bij uitstek maatschappelijke terreinen.” 

 

Wat Larmené echt kan storen zijn maatregelen waar een verkeerd maatschappelijk signaal van uitgaat, zoals de 130 km/uur-regel. "Daarmee geef je het signaal af dat tijd geld is en dat we sneller moeten rijden. Hogere snelheid kost uiteindelijk vaak meer tijd, leidt tot meer en zwaardere ongevallen én milieuschade. Ik vind dat de verkeerskundige wel wat vaker een vuist mag maken tegen politieke waanbeelden. We moeten de politiek juist scherp houden en verkeersdeelnemers op een andere attitude wijzen." 

 

Reactiesnelheid 

Ten slotte nog een punt van zorg. “We verwachten te veel heil van nieuwe technieken zoals apps en het zelfrijdende voertuig. Die zouden een hoop problemen kunnen voorkomen, maar ik betwijfel het. De weggebruiker zal altijd weer een gaatje vinden om zijn eigen belang te bevorderen. En als je zelf niet scherp blijft, omdat je denkt dat het systeem het overneemt, vermindert je reactiesnelheid. Dat is het grote aandachtspunt bij technologische ontwikkelingen: hoe gaan mensen ermee om en wat zijn de consequenties?”  

Het doet Larmené deugd dat de gedragskant in het verkeer intussen een professionele poot is geworden, met een leerstoel Verkeerspsychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. 

 

En dan nu met pensioen. Wat gaat Larmené doen? “Ik zal blijven lezen over verkeerskunde en over hoe je brein functioneert. En ik zal ook nog wel eens lesgeven, maar dan wel zonder allerlei rompslomp.” Zelf nog een boek schrijven? Lachend: “…Nou, misschien.” 

 

 

Met pensioen 

NHL-docent Frans Larmené (66) gaat in juli met pensioen. Hij gaf 24 jaar les aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, NHL, tegenwoordig Stenden NHL. Acht jaar geleden schreef hij samen met gedragsdeskundigen de leerlijn voor de minor Traffic Psychology. Deze minor staat vanaf de start ook open voor studenten van andere hbo-opleidingen en voor cursisten uit het werkveld. Een gouden greep, stelt Larmené achteraf. 

 

 

 

 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 257

1 2 3 4 5 6

  • Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs “Bekijk Nederland als één grote, groene netwerkstad”, aldus CROW-directeur Pieter Litjens en zijn collega bij Platform31, Hamit Karakus. Niet gek, als je bedenkt dat 60% van de... 23 september Paul Steeneken
  • De zin en onzin van artikel 5a WvW De zin en onzin van artikel 5a WvW Op 18 juni heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel roekeloos rijgedrag aangenomen. Het voorstel moet nog door de Eerste Kamer, maar als het aangenomen wordt is opzettelijk... 20 september Herbert Korbee
  • Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Utrecht, draaischijf van Nederland. Loopt het bij Utrecht spaak, dan heeft een groot deel van Nederland daar last van. Dat geldt zowel voor de weg als voor het spoor. Ik zie... 2 september Rob Hulleman
  • Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet 20 september 2018 was een zwarte dag voor de verkeersveiligheid. Bij een botsing op een overweg in Oss kwamen vier kinderen om het leven en daarnaast raakten een kind en een... 26 augustus Wilbert Walta
  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...
  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof

Artikelen 1 tot 25 van 257

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.