Goed parkeerbeheer tegen lage kosten, kan dat?

dinsdag 4 maart 2014 0 reacties 571x gelezen

Eric Stuyfzand, Spark

 

De burger mag van de gemeente verwachten dat deze haar taken doelmatig uitvoert. En dat iedere euro die de gemeente uitgeeft, goed is besteed. Dat geldt ook bij parkeren. Zoetermeer doet dat onder meer door het beheer van het betaald parkeren uit te besteden aan een gespecialiseerd bedrijf.

Eric Stuyfzand, Spark

Eric Stuyfzand, Spark

Zoetermeer heeft sinds 2000 betaald parkeren in het centrum. Met een parkeertarief van € 1,30 per uur op straat en de eerste uren gratis parkeren in de parkeergarages, zijn de parkeertarieven voor een stad met de omvang van Zoetermeer relatief laag. Dat wil de gemeente graag zo houden.

Aanbesteden of inbesteden?
Rondom het centrum is een blauwe zone ingesteld om parkeeroverlast door centrumbezoekers en werknemers in deze wijken tegen te gaan. De meeste parkeergarages in het centrum zijn particulier eigendom. De gemeente beheert de parkeerplaatsen op straat, en zorgt dus ook voor de uitvoering van het betaald parkeren.

Met ruim 2000 betaalde plaatsen, 2800 in de blauwe zone en ruim 2000 parkeervergunningen, ligt er een omvangrijke beheersopgave voor het straatparkeren. Daarnaast zijn er nog twee kleine betaalde gemeentelijke parkeergarages in het centrum en twee garages waar niet betaald hoeft te worden aan de rand van het centrum die tot de beheersopgave van de gemeente horen. Sinds het begin van het betaald parkeren heeft Zoetermeer het parkeerbeheer uitbesteed aan een gespecialiseerd bedrijf. Inmiddels zijn al weer twee contractperiodes achter de rug en de derde is begin 2014 geëindigd. Eind 2013 was het dus tijd om de beheersopgave te bezien en te overwegen of uitbesteden nog steeds de beste keuze is. In de afgelopen jaren heeft een aantal andere gemeenten het parkeerbeheer bij een daarvoor opgerichte overheidscoöperatie (Parkeerservice) ondergebracht. Ook Zoetermeer heeft deze mogelijkheid overwogen. Daarnaast was er nadrukkelijk de wens dat de medewerkers van de parkeerhandhaving ook inzetbaar moeten zijn voor andere handhavingstaken in de openbare ruimte.

Geen lange contracttermijn
Hoofd van de afdeling Beheer en Onderhoud, Peter de Visser: ‘Vanuit onze positie als regiegemeente lag het voor de hand om het parkeerbeheer niet zelf uit te voeren, bovendien hebben we goede ervaringen met marktpartijen. Omwille van flexibiliteit wilden we niet op voorhand aan een lange contracttermijn gebonden zijn. Als afdeling zijn we gewend om aan te besteden en weten we dat je de prijs het beste in concurrentie tot stand kan laten komen. Die keuze hebben we daarom ook zo gemaakt.’

Spark heeft de wensen van de gemeente vertaald in een programma van eisen. Dit programma is zo opgesteld dat de gemeente flexibel is in de omvang en de duur van de opdracht. Ook maakt Zoetermeer optimaal gebruik van de kennis die in de markt aanwezig is. Zo zorgt het parkeerbedrijf straks voor het digitaal loket voor vergunningen en de uitvoering van het betalen met de mobiele telefoon. In het contract is ruimte om op afroep extra medewerkers in te zetten voor andere handhavingstaken naast parkeren. De parkeercontroleurs zijn als BOA beëdigd.

Je moet scherp blijven
Na een succesvolle aanbesteding is de opdracht gegaan naar parkeerbedrijf P1. De aanbesteding heeft niet alleen gezorgd voor een kwalitatief hoogwaardig pakket van diensten, maar door de open concurrentie ook voor een scherpe prijs waarmee Zoetermeer in dit opzicht tot de best presterende gemeenten behoort. Parkeercoördinator Marius van Galen: ‘In haar regierol zal Zoetermeer zorgen voor gedegen contractmanagement, want ook na het sluiten van de overeenkomst moet je scherp blijven, is mijn ervaring.’ Peter de Visser: ‘Aanbesteden vraagt om een duidelijke vraagspecificatie. Het opstellen hiervan helpt ook mijn eigen medewerkers om het resultaat van de werkzaamheden en de condities die daarvoor nodig zijn, scherp te krijgen. Het zorgt voor een goed aanbestedingsresultaat en dat hebben we nu. Zo haalt Zoetermeer het beste uit haar rol als regievoerder en de Zoetermeerse burger en parkeerder profiteren hiervan: het beheer goed geregeld en de tarieven laag. Goed parkeerbeheer bij lage kosten? Het kan.’

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 257

1 2 3 4 5 6

  • Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs “Bekijk Nederland als één grote, groene netwerkstad”, aldus CROW-directeur Pieter Litjens en zijn collega bij Platform31, Hamit Karakus. Niet gek, als je bedenkt dat 60% van de... 23 september Paul Steeneken
  • De zin en onzin van artikel 5a WvW De zin en onzin van artikel 5a WvW Op 18 juni heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel roekeloos rijgedrag aangenomen. Het voorstel moet nog door de Eerste Kamer, maar als het aangenomen wordt is opzettelijk... 20 september Herbert Korbee
  • Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Utrecht, draaischijf van Nederland. Loopt het bij Utrecht spaak, dan heeft een groot deel van Nederland daar last van. Dat geldt zowel voor de weg als voor het spoor. Ik zie... 2 september Rob Hulleman
  • Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet 20 september 2018 was een zwarte dag voor de verkeersveiligheid. Bij een botsing op een overweg in Oss kwamen vier kinderen om het leven en daarnaast raakten een kind en een... 26 augustus Wilbert Walta
  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...
  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof

Artikelen 1 tot 25 van 257

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.