Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden

maandag 20 november 2017 Bas Schilder, Trajan 0 reacties 150x gelezen

In grote steden blijft fietsparkeren een terugkerend punt van aandacht (en zorg). Een deel van de problematiek is de ongereguleerde praktijk van parkeren met de fiets. Terwijl niet hoeven betalen en tot op een paar meter van je bestemming kunnen komen, de fiets juist ook een populair vervoersmiddel maken.

Bas Schilder, Trajan

Bas Schilder, Trajan

Toch zijn er plaatsen in het land waar de druk van het hoge aantal fietsen gevoeld wordt en nagedacht wordt over hoe men deze druk kan verlichten. Hoe ver kan je hierin gaan, zonder de fiets als geheel onaantrekkelijk te maken voor (binnen)stedelijk vervoer?

Reguleren op verschillende manieren
Waar hebben veel autobezitters mee te maken als het gaat om parkeren en fietsers niet? Vergunningen bijvoorbeeld. Het is interessant om na te gaan in hoeverre vergunningen voor fietsparkeren kunnen worden ingevoerd en hoe dat gereguleerd kan worden.

In Amsterdam wordt in enkele stallingen gebruik gemaakt van chipparkeren. Gebruikers checken bij het passeren van een bepaald punt automatisch in en uit. Daardoor hoeven ze niet handmatig te betalen. Dergelijke toepassingen kunnen wellicht ook werken bij onderscheid tussen bewoners(fietsen) en bezoekers(fietsen), waarop in sommige gebieden gehandhaafd kan worden zoals gedaan wordt met auto’s.

Een beproefde manier van regulatie is mensen laten betalen voor parkeren. In stadscentra is deze praktijk gemeengoed voor autoparkeren. Voor fietsen is betaald parkeren altijd een lastig verhaal gebleken. Vaak zijn betaalde stallingen half leeg, terwijl het buiten bij de ingang op de stoep volstaat met ‘wild’ of in de aanwezige voorzieningen geparkeerde fietsen op straat.

Ook Trajan heeft wel eens enquêtes afgenomen vlakbij (in dit geval overigens gratis) stallingen in het centrum van de stad, met de vraag waarom mensen daar niet parkeerden. Veel mensen associëren stallingen met ‘gedoe’ of wisten überhaupt niet dat de stalling er was. Daarnaast gaven veel mensen toch de voorkeur aan het zo dicht mogelijk bij hun bestemming parkeren (voor de deur).

Gratis alternatieven
Zoals eerder aangehaald zijn vaak, naast de overdekte stallingen waar fietsen in een ideale situatie geparkeerd (om de openbare ruimte schoon te houden) zouden moeten worden, veel gratis alternatieven te vinden in de vorm van rekken, nietjes en vakken. Wanneer deze zo dichtbij een te prefereren stalling worden geplaatst, heeft dit natuurlijk invloed op de keuze om wel of niet in de stalling te parkeren.

Met name kortparkeerders krijg je zonder zeer intensieve handhaving niet snel een betaalde parkeervoorziening in, als zelfs een gratis stalling al lastig te vullen is op sommige locaties. Het betaald maken van voorzieningen kan dus slechts in beperkte mate succesvol zijn - of men moet gelijk aan de praktijk van autoparkeren betaaldparkeerzones toewijzen, waarbij men voor parkeren in de openbare ruimte zonder (betaald) parkeerrecht een boete kan krijgen. Het is lastig voor te stellen dat het zo ver zal komen…

Softere aanpak
Je kunt ook kiezen voor een softere aanpak, waarbij minder van de handhaving gevergd wordt. Met campagnes en voorlichting kan bewustwording worden aangewakkerd van de overlast die geparkeerde fietsen creëren. Men kan argumenten opvoeren over veiligheid, toegankelijkheid voor hulpdiensten, verloedering van de openbare ruimte en ga zo maar door. Sommigen zullen dit ongetwijfeld bestempelen als een enorme blijk van naïviteit, maar het is nooit verkeerd alle opties te verkennen. Des te meer aangezien het inzetten van meer handhaving veel geld kost en bouwkosten voor stallingen nauwelijks worden terugverdiend.

De afgelopen jaren zijn al veel actieplannen over fietsparkeren in binnensteden de revue gepasseerd. Veel steden zijn voortvarend aan de slag gegaan met fietscoaches, extra wrakkenhandhaving en het bouwen van meer stallingen. Ook het creëren van toegankelijke, kleinschaligere (overdekte) stallingplaatsen (per straat of buurt) zou mijns inziens een goede stap voorwaarts zijn. Het fietsgebruik blijft echter toenemen en het is daar lastig tegen op te bouwen wat stallingen betreft. De roep om meer regulatie klinkt daarom ook steeds luider.

De auto in de jaren ’70 is de fiets van nu?
Door pleinen, straten en stegen in stadscentra die vol fietsen staan, kan men de vergelijking trekken met de jaren ’70: een periode waarin (parkerende) auto’s vrij spel hadden. Wie naar foto’s kijkt uit die tijd ziet geparkeerde auto’s vaak rijen dik opgesteld staan op pleinen en andere centrale plekken in de stad. Met de jaren werd autoparkeren steeds verder gereguleerd, waarna veel van de oude parkeerplaatsen in het centrum weer verblijfsplekken werden voor de inwoners en bezoekers van de betreffende steden.

Wellicht zijn nu de fietsen aan de beurt. Een offer aan de kant van de vrijheid in fietsparkeren (op specifieke locaties) levert vast ook in deze tijd een kwalitatieve impuls aan de verblijfswaarde van veel plekken in onze steden.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 223

1 2 3 4 5 6

  • Integrale processen en communicatie centraal Integrale processen en communicatie centraal We zijn op de laatste etappe langs de snijvlakken van de verkeerskunde aangekomen. Zie mijn eerdere blogs in Verkeerskunde 2 , 3 en 4 van dit jaar. We ondervonden hoe... 26 oktober Miranda Thüsh
  • Grijze weg bestaat niet Grijze weg bestaat niet In de Visie Duurzaam Veilig Wegverkeer 2018-2030 (DV3) wordt nogmaals geconcludeerd dat de wegvakken en kruispunten in de verkeersruimte idealiter maar één verkeersfunctie voor... 25 oktober Jarno Brouwer]
  • Bijna onder de tram Bijna onder de tram In Nederland worden zowel rood-gele als rood-groene tweekleurige verkeerslichten gebruikt, met een heel verschillende boodschap. Levensgevaarlijk voor kleurenblinden.  Dit... 25 oktober Meinard Noothoven van Goor
  • Voorkom het Grote Vastlopen Voorkom het Grote Vastlopen Het verkeer in stedelijke regio’s loopt vast. De ringwegen raken vol, in de spits barst het openbaar vervoer uit zijn voegen en de fietsfiles vormen geen zijn uitzondering meer.... 17 oktober Friso de Zeeuw
  • Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten In mijn twee vorige blogs in Verkeerskunde 2 en Verkeerskunde 3 ontdekten we dat het ontwerpen van de openbare ruimte lijkt op koken. Als we de juiste combinatie van kleuren,... 14 september Miranda Thüsh
  • Betere kansen met MaaS door samen te werken Betere kansen met MaaS door samen te werken De verkeerskunde heeft van oudsher een focus op techniek, infrastructuur en het modelleren van mobiliteit. Binnen het vakgebied en daarbuiten ontstaat het besef dat deze... 14 september Mike Bérénos en Robert Scheerder
  • Stel, je ziet geen rood Stel, je ziet geen rood Dit is de eerste blog van een serie van zes over kleuren in het verkeer. Deze serie beoogt het verkeer veiliger te maken door beter kleurgebruik. Kleurenblind-proof is... 14 september Meinard Noothoven van Goor
  • Nog een lange weg te gaan Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de... 13 september Berry den Brinker
  • Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg We mogen wel zeggen dat het vakgebied dat zich bezig houdt met verkeer, vervoer, transport, mobiliteit anno 2018 al zo’n vijf jaar bezig is met de transitie. Immers het eerste... 15 juni Mike Bérénos
  • Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Veel Nederlandse steden gaan in 2025 op slot voor dieselvoertuigen. Elektrische voertuigen zijn dan het alternatief. Bijna de helft van de Nederlandse MKB-ondernemers denkt de... 8 juni Walther Ploos van Amstel, Martijn...
  • Inrichting van omgeving doet wat met de mens Inrichting van omgeving doet wat met de mens In de vorige Verkeerskunde liet ik zien dan het inrichten van een weg en wegomgeving erg lijkt op het werk van een kok. Het zijn aspecten als mondgevoel en... 8 juni Miranda Thüsh
  • Mobility as a Service als modekreet Mobility as a Service als modekreet Na een autoreis van meer dan zes uur ben ik aangekomen op mijn eindbestemming, een hotel voor vannacht. Vermoeid maar voldaan plof... 8 juni Robin Huizenga, PTV Group
  • Gouden greep: minor voor professional en student Gouden greep: minor voor professional en student Stenden NHL-docent Ruimte en Mobiliteit Frans Larmené zal de verkeerskundegeschiedenis ingaan als oprichter van de minor Traffic Psychology in het hbo-onderwijs. Een... 7 juni Nettie Bakker
  • Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Met GroenLinks als grootste partij in veel steden staat stadslogistiek hoog op de coalitieverlanglijstjes. Stadslogistiek moet minder openbare ruimte in beslag nemen, met schoon... 16 april Walther Ploos van Amstel, Hogeschool...
  • In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal Blog1/4. In een aantal blogs beweeg ik me langs de snijvlakken van de verkeerskunde en onderzoek hoe ruimtelijke maatregelen verkeersgedrag kunnen beïnvloeden. Ik laat zo zien... 6 april Guus Puylaert
  • Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld “Heb je wel eens goed gekeken naar hoe je woont? Kijk eens naar buiten. Wat zie je? Een tuin? Een balkon? Een straat?” Met deze woorden startte Vincent Wever, hoofdredacteur... 6 april Vincent Wever
  • Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Onlangs vroeg Peter van der Knaap, directeur/bestuurder van de SWOV, mij mee te werken aan de actualisatie van Duurzaam Veilig [1], de in Nederland toonaangevende visie op... 5 april Berry den Brinker
  • Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Steeds meer mensen trekken naar een stedelijke omgeving, ook naar die van de provincies Noord- en Zuid-Holland. Bereikbaarheid van voorzieningen is van vitaal belang voor de... 5 april Joseph Evers
  • Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Op 25 januari startte een nieuw campagnejaar voor onze verkeersveiligheidscampagne ‘Brabant gaat voor NUL verkeersdoden’. 2018 staat geheel in het teken van snelheid.... 23 februari Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Een belofte die levens kan redden Een belofte die levens kan redden Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) lanceerden in 2017 een bijzondere voorlichtingscampagne onder het motto: Beloofd. 23 februari Werner de Dobbeleer, woordvoerder...
  • Kansen voor kilometerprijs Kansen voor kilometerprijs Op de auto wordt wereldwijd belasting geheven, onder meer bij het tanken, meestal ten behoeve van onderhoud van de infrastructuur. Traditioneel gebeurt dit door een... 23 februari Jaap Ketel, gepensioneerd technisch...
  • Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Een Skype-vergadering in de auto, whatsappen op de fiets, facetimen terwijl je oversteekt: we multitasken er massaal op los in het verkeer. En dat blijkt de verkeersveiligheid... 30 januari Nathalie van Dijk, verkeerspsycholoog...
  • Het pretpark dat altijd open is Het pretpark dat altijd open is Er valt natuurlijk weer heel wat terug te kijken in deze laatste dagen van 2017. Hoogte- en dieptepunten waren er genoeg, zoals ieder jaar. Wat de verkeersveiligheid betreft was... 29 december Gerard Tertoolen
  • Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Voorjaar 2017 verscheen het Manifest Verkeersveiligheid. Najaar 2017 bleek dit in het regeerakkoord Rutte III richtinggevend. Een slimme en effectieve lobby onder leiding van de... 21 december Janneke Zomervrucht, MENSenSTRAAT
  • De file: wat is dat of wie zijn dat? De file: wat is dat of wie zijn dat? De economie groeit flink, de brandstofprijzen zijn stabiel en de ruimtelijke spreiding en de verplaatsingsafstanden nemen toe onder druk van de... 21 december Ed Graumans

Artikelen 1 tot 25 van 223

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.