Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden

maandag 20 november 2017 Bas Schilder, Trajan 0 reacties 187x gelezen

In grote steden blijft fietsparkeren een terugkerend punt van aandacht (en zorg). Een deel van de problematiek is de ongereguleerde praktijk van parkeren met de fiets. Terwijl niet hoeven betalen en tot op een paar meter van je bestemming kunnen komen, de fiets juist ook een populair vervoersmiddel maken.

Bas Schilder, Trajan

Bas Schilder, Trajan

Toch zijn er plaatsen in het land waar de druk van het hoge aantal fietsen gevoeld wordt en nagedacht wordt over hoe men deze druk kan verlichten. Hoe ver kan je hierin gaan, zonder de fiets als geheel onaantrekkelijk te maken voor (binnen)stedelijk vervoer?

Reguleren op verschillende manieren
Waar hebben veel autobezitters mee te maken als het gaat om parkeren en fietsers niet? Vergunningen bijvoorbeeld. Het is interessant om na te gaan in hoeverre vergunningen voor fietsparkeren kunnen worden ingevoerd en hoe dat gereguleerd kan worden.

In Amsterdam wordt in enkele stallingen gebruik gemaakt van chipparkeren. Gebruikers checken bij het passeren van een bepaald punt automatisch in en uit. Daardoor hoeven ze niet handmatig te betalen. Dergelijke toepassingen kunnen wellicht ook werken bij onderscheid tussen bewoners(fietsen) en bezoekers(fietsen), waarop in sommige gebieden gehandhaafd kan worden zoals gedaan wordt met auto’s.

Een beproefde manier van regulatie is mensen laten betalen voor parkeren. In stadscentra is deze praktijk gemeengoed voor autoparkeren. Voor fietsen is betaald parkeren altijd een lastig verhaal gebleken. Vaak zijn betaalde stallingen half leeg, terwijl het buiten bij de ingang op de stoep volstaat met ‘wild’ of in de aanwezige voorzieningen geparkeerde fietsen op straat.

Ook Trajan heeft wel eens enquêtes afgenomen vlakbij (in dit geval overigens gratis) stallingen in het centrum van de stad, met de vraag waarom mensen daar niet parkeerden. Veel mensen associëren stallingen met ‘gedoe’ of wisten überhaupt niet dat de stalling er was. Daarnaast gaven veel mensen toch de voorkeur aan het zo dicht mogelijk bij hun bestemming parkeren (voor de deur).

Gratis alternatieven
Zoals eerder aangehaald zijn vaak, naast de overdekte stallingen waar fietsen in een ideale situatie geparkeerd (om de openbare ruimte schoon te houden) zouden moeten worden, veel gratis alternatieven te vinden in de vorm van rekken, nietjes en vakken. Wanneer deze zo dichtbij een te prefereren stalling worden geplaatst, heeft dit natuurlijk invloed op de keuze om wel of niet in de stalling te parkeren.

Met name kortparkeerders krijg je zonder zeer intensieve handhaving niet snel een betaalde parkeervoorziening in, als zelfs een gratis stalling al lastig te vullen is op sommige locaties. Het betaald maken van voorzieningen kan dus slechts in beperkte mate succesvol zijn - of men moet gelijk aan de praktijk van autoparkeren betaaldparkeerzones toewijzen, waarbij men voor parkeren in de openbare ruimte zonder (betaald) parkeerrecht een boete kan krijgen. Het is lastig voor te stellen dat het zo ver zal komen…

Softere aanpak
Je kunt ook kiezen voor een softere aanpak, waarbij minder van de handhaving gevergd wordt. Met campagnes en voorlichting kan bewustwording worden aangewakkerd van de overlast die geparkeerde fietsen creëren. Men kan argumenten opvoeren over veiligheid, toegankelijkheid voor hulpdiensten, verloedering van de openbare ruimte en ga zo maar door. Sommigen zullen dit ongetwijfeld bestempelen als een enorme blijk van naïviteit, maar het is nooit verkeerd alle opties te verkennen. Des te meer aangezien het inzetten van meer handhaving veel geld kost en bouwkosten voor stallingen nauwelijks worden terugverdiend.

De afgelopen jaren zijn al veel actieplannen over fietsparkeren in binnensteden de revue gepasseerd. Veel steden zijn voortvarend aan de slag gegaan met fietscoaches, extra wrakkenhandhaving en het bouwen van meer stallingen. Ook het creëren van toegankelijke, kleinschaligere (overdekte) stallingplaatsen (per straat of buurt) zou mijns inziens een goede stap voorwaarts zijn. Het fietsgebruik blijft echter toenemen en het is daar lastig tegen op te bouwen wat stallingen betreft. De roep om meer regulatie klinkt daarom ook steeds luider.

De auto in de jaren ’70 is de fiets van nu?
Door pleinen, straten en stegen in stadscentra die vol fietsen staan, kan men de vergelijking trekken met de jaren ’70: een periode waarin (parkerende) auto’s vrij spel hadden. Wie naar foto’s kijkt uit die tijd ziet geparkeerde auto’s vaak rijen dik opgesteld staan op pleinen en andere centrale plekken in de stad. Met de jaren werd autoparkeren steeds verder gereguleerd, waarna veel van de oude parkeerplaatsen in het centrum weer verblijfsplekken werden voor de inwoners en bezoekers van de betreffende steden.

Wellicht zijn nu de fietsen aan de beurt. Een offer aan de kant van de vrijheid in fietsparkeren (op specifieke locaties) levert vast ook in deze tijd een kwalitatieve impuls aan de verblijfswaarde van veel plekken in onze steden.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 255

1 2 3 4 5 6

  • Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Utrecht, draaischijf van Nederland. Loopt het bij Utrecht spaak, dan heeft een groot deel van Nederland daar last van. Dat geldt zowel voor de weg als voor het spoor. Ik zie... 2 september Rob Hulleman
  • Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet 20 september 2018 was een zwarte dag voor de verkeersveiligheid. Bij een botsing op een overweg in Oss kwamen vier kinderen om het leven en daarnaast raakten een kind en een... 26 augustus Wilbert Walta
  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...
  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman

Artikelen 1 tot 25 van 255

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.