Geestverruiming

vrijdag 31 maart 2017 Dominik van Lankeren 0 reacties 137x gelezen

‘Ik zit noodgedwongen even thuis. Medisch gevalletje. Niets ernstigs, maar wel erg vervelend. Iets waar knappe koppen gelukkig wat aan konden doen. Ik kom er zo op terug. Het houdt me even binnen, helaas. Zo'n periode van (relatieve) rust geeft je even een mogelijkheid om alles te overzien en te overdenken. Het maakt me Zen. Het doet me omdenken. Het maakt de filosoof in me wakker.’
Dominik van Lankeren, Beleidsmedewerker Verkeer en Duurzame Mobiliteit Gemeente Midden-Delfland en Directeur/Eigenaar at DoMobility

Dominik van Lankeren, Beleidsmedewerker Verkeer en Duurzame Mobiliteit Gemeente Midden-Delfland en Directeur/Eigenaar at DoMobility

‘Ik heb het mooiste vak ter wereld. Verkeer, we hebben er allemaal mee te maken. Iedereen verplaatst zich. De een snel, de ander zo goedkoop mogelijk. Weer een ander wil om zich heen kunnen kijken en mooie dingen zien. Omdat het iedereen raakt, heb je iedere dag te maken met andere uitdagingen en werkzaamheden. Verkeer raakt alle beleidsterreinen: van economie tot welzijn. Van onderwijs tot gezondheidszorg. Dat maakt het vak zo machtig mooi. Je kunt vanuit zoveel standpunten naar het vakgebied kijken. Je kunt de inhoud zo complex maken als je zelf wil. Voor de ene verkeerskundige is het haast exacte wetenschap en voor de ander psychologie of filosofie.

 

Interactie

Het was tijdens het 'Festival van de Toekomst' in Den Haag dat de Belgische trendwatcher Stefaan Vandist vertelde dat de toekomst wordt gevormd uit ontmoetingen en interactie tussen wetenschappen en vakgebieden. Daar geloof ik heilig in. Dit is niet alleen in de toekomst, maar ook in het verleden altijd zo geweest. De grootste ontdekkingen in de geschiedenis van de mensheid zijn het gevolg van creativiteit van grote denkers en het vermogen van anderen om deze creativiteit om te zetten in werkelijkheid. Ik kan daarom zo genieten van een goed gesprek met mensen buiten mijn vakgebied. Het verruimt letterlijk je blik.

 

Of ik nu met psychologen, petrochemisten, logistici, leerkrachten, verpleegkundigen, bouwvakkers of politici spreek. Van iedereen krijg ik weer een nieuw inzicht of bouwsteen mee. Ik kan het iedereen aanraden om buiten de gebaande paden te treden.

 

Revolutie

Daar komt bij dat verkeer en verplaatsing deel uitmaken van wat veel mensen de 'derde industriële revolutie' noemen: de doorbraak van digitalisering en datacommunicatie en de transitie naar duurzame energie. Sinds de jaren '80 worden weggebruikers en reizigers steeds betrouwbaarder en dynamischer geïnformeerd over de reis, vertragingen en routes. Dit gebeurde voorheen vooral via matrixborden boven de weg en rotatiepanelen op de stations en vliegvelden. Sinds het begin van het millennium zijn de mogelijkheden voor mobiele datacommunicatie geëxplodeerd met de uitrol van 2G, 3G en 4G, waardoor het steeds makkelijker is geworden om iedereen onderweg van dynamische informatie te voorzien. Sinds de presentatie van de eerste Tomtom in 2002 en de iPhone in 2007 is er geen weg meer terug.

 

Als een van de laatste bastions is het nu de beurt aan de voertuigen zelf. Van de 8 miljoen personenauto's in Nederland, zijn er nu ruim 100.000 elektrisch aangedreven. We hebben dus nog wel even te gaan, maar het gaat gebeuren. Bij de fiets is het iets eerder begonnen en zien we dat eenderde van de verkochte fietsen een e-bike is. Bij de auto's gaat het ook die kant op. Uiteindelijk zal er rond 2025 geen brandstofauto meer te krijgen zijn. Tegelijkertijd worden de voertuigen zelf volledig digitaal en onderdeel van ons datacommunicatiesysteem en niet te vergeten van de energietransitie. We kunnen dan af van het autobezit en openbaar vervoer wordt een vorm van mass-customization. Er is voor de verkeerskundige geen tijd om stil te zitten. De Knight Rider gaat de toekomst van het verkeer bepalen en de verandering vindt nu plaats.

 

BAM...en toen lag ik

Dat geestverruimende inzichten niet alleen van nederwiet hoeven te komen, merkte ik op een zonnige dinsdagochtend in januari op weg naar het werk. Een taxichauffeur met wat haast om een mevrouw thuis te brengen en een auditief gehandicapte fietser op hetzelfde wegvak is geen gelukkige combinatie. En dat notabene in de gemeente waar ik zelf werk. Ik kon het gelukkig met relatief beperkte schade navertellen. Het deed me wel een aantal dingen inzien...

 

1. Er was een aanrijding, maar geen agent om te noteren. Het doet me een enorme onderregistratie vermoeden van ongevallen die 'goed' aflopen. Ongevallenregistratie biedt aanwijzingen, maar ook niet meer dan dat. Het blijft dus een topje van de ijsberg waarbij een kritische houding van de verkeerskundige noodzakelijk is.

 

2. Het was windje tegen. Ik zal amper 20 km/uur hebben gereden. M'n fietshelm ving de klap op m’n hoofd op. Hoe was het afgelopen als ik harder had gereden en zonder helm? Ik wil er niet (meer) aan denken.

 

3. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Wat dat betreft blijft het toch ook het meest leerzaam om de situaties waar je zelf dagelijks mee bezig bent een keer zelf te ervaren.

 

Lees de volledige blog hier.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 215

1 2 3 4 5 6

  • Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg Samenvatting We mogen wel zeggen dat het vakgebied dat zich bezig houdt met verkeer, vervoer, transport, mobiliteit anno 2018 al zo’n vijf jaar bezig is met de transitie. Immers... 15 juni Mike Bérénos
  • Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Veel Nederlandse steden gaan in 2025 op slot voor dieselvoertuigen. Elektrische voertuigen zijn dan het alternatief. Bijna de helft van de Nederlandse MKB-ondernemers denkt de... 8 juni Walther Ploos van Amstel, Martijn...
  • Inrichting van omgeving doet wat met de mens Inrichting van omgeving doet wat met de mens In de vorige Verkeerskunde liet ik zien dan het inrichten van een weg en wegomgeving erg lijkt op het werk van een kok. Het zijn aspecten als mondgevoel en... 8 juni Miranda Thüsh
  • Mobility as a Service als modekreet Mobility as a Service als modekreet Na een autoreis van meer dan zes uur ben ik aangekomen op mijn eindbestemming, een hotel voor vannacht. Vermoeid maar voldaan plof... 8 juni Robin Huizenga, PTV Group
  • Gouden greep: minor voor professional en student Gouden greep: minor voor professional en student Stenden NHL-docent Ruimte en Mobiliteit Frans Larmené zal de verkeerskundegeschiedenis ingaan als oprichter van de minor Traffic Psychology in het hbo-onderwijs. Een... 7 juni Nettie Bakker
  • Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Met GroenLinks als grootste partij in veel steden staat stadslogistiek hoog op de coalitieverlanglijstjes. Stadslogistiek moet minder openbare ruimte in beslag nemen, met schoon... 16 april Walther Ploos van Amstel, Hogeschool...
  • In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal Blog1/4. In een aantal blogs beweeg ik me langs de snijvlakken van de verkeerskunde en onderzoek hoe ruimtelijke maatregelen verkeersgedrag kunnen beïnvloeden. Ik laat zo zien... 6 april Guus Puylaert
  • Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld “Heb je wel eens goed gekeken naar hoe je woont? Kijk eens naar buiten. Wat zie je? Een tuin? Een balkon? Een straat?” Met deze woorden startte Vincent Wever, hoofdredacteur... 6 april Vincent Wever
  • Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Onlangs vroeg Peter van der Knaap, directeur/bestuurder van de SWOV, mij mee te werken aan de actualisatie van Duurzaam Veilig [1], de in Nederland toonaangevende visie op... 5 april Berry den Brinker
  • Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Steeds meer mensen trekken naar een stedelijke omgeving, ook naar die van de provincies Noord- en Zuid-Holland. Bereikbaarheid van voorzieningen is van vitaal belang voor de... 5 april Joseph Evers
  • Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Op 25 januari startte een nieuw campagnejaar voor onze verkeersveiligheidscampagne ‘Brabant gaat voor NUL verkeersdoden’. 2018 staat geheel in het teken van snelheid.... 23 februari Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Een belofte die levens kan redden Een belofte die levens kan redden Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) lanceerden in 2017 een bijzondere voorlichtingscampagne onder het motto: Beloofd. 23 februari Werner de Dobbeleer, woordvoerder...
  • Kansen voor kilometerprijs Kansen voor kilometerprijs Op de auto wordt wereldwijd belasting geheven, onder meer bij het tanken, meestal ten behoeve van onderhoud van de infrastructuur. Traditioneel gebeurt dit door een... 23 februari Jaap Ketel, gepensioneerd technisch...
  • Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Een Skype-vergadering in de auto, whatsappen op de fiets, facetimen terwijl je oversteekt: we multitasken er massaal op los in het verkeer. En dat blijkt de verkeersveiligheid... 30 januari Nathalie van Dijk, verkeerspsycholoog...
  • Het pretpark dat altijd open is Het pretpark dat altijd open is Er valt natuurlijk weer heel wat terug te kijken in deze laatste dagen van 2017. Hoogte- en dieptepunten waren er genoeg, zoals ieder jaar. Wat de verkeersveiligheid betreft was... 29 december Gerard Tertoolen
  • Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Voorjaar 2017 verscheen het Manifest Verkeersveiligheid. Najaar 2017 bleek dit in het regeerakkoord Rutte III richtinggevend. Een slimme en effectieve lobby onder leiding van de... 21 december Janneke Zomervrucht, MENSenSTRAAT
  • De file: wat is dat of wie zijn dat? De file: wat is dat of wie zijn dat? De economie groeit flink, de brandstofprijzen zijn stabiel en de ruimtelijke spreiding en de verplaatsingsafstanden nemen toe onder druk van de... 21 december Ed Graumans
  • Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Het aantal kilometers dat de Nederlander gemiddeld in de auto reist, daalt al meer dan tien jaar. Dit is een trendbreuk met de decennia voor 2005. Deze verandering lijkt niet... 11 december Arie Bleijenberg, Huib van Essen en...
  • Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden In grote steden blijft fietsparkeren een terugkerend punt van aandacht (en zorg). Een deel van de problematiek is de ongereguleerde praktijk van parkeren met de fiets. Terwijl... 20 november Bas Schilder, Trajan
  • Ogen op de weg op de A67! Ogen op de weg op de A67! 35 ongelukken per maand. Deze trieste uitschieter scoort de A67 bij Eindhoven. Hoe komt dat? Zijn de ogen van de weggebruikers daar te vaak niet op de weg gericht? Op deze weg... 9 november Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Goed ontwerp tegen terrorisme Goed ontwerp tegen terrorisme ‘Barcelona, 17 augustus. Een auto rijdt de Ramblas op en rijdt veertien voetgangers opzettelijk dood. Verschrikkelijk, maar helaas... 27 oktober Dick van Veen, Mobycon
  • Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Het begrip ‘subjectieve verkeersonveiligheid’ verwijst naar persoonlijke gevoelens die mensen hebben over de verkeersonveiligheid of, wat algemener, naar de zorg om... 27 oktober Adriaan Walraad, adviseur Antea Group
  • Maak fietsen kleurenblind-proof Maak fietsen kleurenblind-proof ‘Rekening houden met de 750.000 Nederlandse kleurenblinden in het verkeer leidt tot minder slachtoffers. Niet alleen onder fietsers, ook onder voetgangers en automobilisten. Het... 27 oktober Meinard Noothoven van Goor, Blind...
  • Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is Zittend achter mijn bureau dwalen mijn ogen af naar buiten. Starend naar de regen die tegen de ramen slaat, denk ik terug naar mijn... 27 oktober Robin Huizenga, PTV Group
  • Smart Mobility: kloof dreigt tussen nationaal en lokaal Smart Mobility: kloof dreigt tussen nationaal en lokaal ‘Een gesprek over Smart Mobility start vaak met discussie, want wat is Smart Mobility? We weten weliswaar steeds beter hoe de nationale overheid bezig is met Smart Mobility,... 24 oktober Lisanne de Wijs

Artikelen 1 tot 25 van 215

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.