Geestverruiming

vrijdag 31 maart 2017 Dominik van Lankeren 0 reacties 155x gelezen

‘Ik zit noodgedwongen even thuis. Medisch gevalletje. Niets ernstigs, maar wel erg vervelend. Iets waar knappe koppen gelukkig wat aan konden doen. Ik kom er zo op terug. Het houdt me even binnen, helaas. Zo'n periode van (relatieve) rust geeft je even een mogelijkheid om alles te overzien en te overdenken. Het maakt me Zen. Het doet me omdenken. Het maakt de filosoof in me wakker.’
Dominik van Lankeren, Beleidsmedewerker Verkeer en Duurzame Mobiliteit Gemeente Midden-Delfland en Directeur/Eigenaar at DoMobility

Dominik van Lankeren, Beleidsmedewerker Verkeer en Duurzame Mobiliteit Gemeente Midden-Delfland en Directeur/Eigenaar at DoMobility

‘Ik heb het mooiste vak ter wereld. Verkeer, we hebben er allemaal mee te maken. Iedereen verplaatst zich. De een snel, de ander zo goedkoop mogelijk. Weer een ander wil om zich heen kunnen kijken en mooie dingen zien. Omdat het iedereen raakt, heb je iedere dag te maken met andere uitdagingen en werkzaamheden. Verkeer raakt alle beleidsterreinen: van economie tot welzijn. Van onderwijs tot gezondheidszorg. Dat maakt het vak zo machtig mooi. Je kunt vanuit zoveel standpunten naar het vakgebied kijken. Je kunt de inhoud zo complex maken als je zelf wil. Voor de ene verkeerskundige is het haast exacte wetenschap en voor de ander psychologie of filosofie.

 

Interactie

Het was tijdens het 'Festival van de Toekomst' in Den Haag dat de Belgische trendwatcher Stefaan Vandist vertelde dat de toekomst wordt gevormd uit ontmoetingen en interactie tussen wetenschappen en vakgebieden. Daar geloof ik heilig in. Dit is niet alleen in de toekomst, maar ook in het verleden altijd zo geweest. De grootste ontdekkingen in de geschiedenis van de mensheid zijn het gevolg van creativiteit van grote denkers en het vermogen van anderen om deze creativiteit om te zetten in werkelijkheid. Ik kan daarom zo genieten van een goed gesprek met mensen buiten mijn vakgebied. Het verruimt letterlijk je blik.

 

Of ik nu met psychologen, petrochemisten, logistici, leerkrachten, verpleegkundigen, bouwvakkers of politici spreek. Van iedereen krijg ik weer een nieuw inzicht of bouwsteen mee. Ik kan het iedereen aanraden om buiten de gebaande paden te treden.

 

Revolutie

Daar komt bij dat verkeer en verplaatsing deel uitmaken van wat veel mensen de 'derde industriële revolutie' noemen: de doorbraak van digitalisering en datacommunicatie en de transitie naar duurzame energie. Sinds de jaren '80 worden weggebruikers en reizigers steeds betrouwbaarder en dynamischer geïnformeerd over de reis, vertragingen en routes. Dit gebeurde voorheen vooral via matrixborden boven de weg en rotatiepanelen op de stations en vliegvelden. Sinds het begin van het millennium zijn de mogelijkheden voor mobiele datacommunicatie geëxplodeerd met de uitrol van 2G, 3G en 4G, waardoor het steeds makkelijker is geworden om iedereen onderweg van dynamische informatie te voorzien. Sinds de presentatie van de eerste Tomtom in 2002 en de iPhone in 2007 is er geen weg meer terug.

 

Als een van de laatste bastions is het nu de beurt aan de voertuigen zelf. Van de 8 miljoen personenauto's in Nederland, zijn er nu ruim 100.000 elektrisch aangedreven. We hebben dus nog wel even te gaan, maar het gaat gebeuren. Bij de fiets is het iets eerder begonnen en zien we dat eenderde van de verkochte fietsen een e-bike is. Bij de auto's gaat het ook die kant op. Uiteindelijk zal er rond 2025 geen brandstofauto meer te krijgen zijn. Tegelijkertijd worden de voertuigen zelf volledig digitaal en onderdeel van ons datacommunicatiesysteem en niet te vergeten van de energietransitie. We kunnen dan af van het autobezit en openbaar vervoer wordt een vorm van mass-customization. Er is voor de verkeerskundige geen tijd om stil te zitten. De Knight Rider gaat de toekomst van het verkeer bepalen en de verandering vindt nu plaats.

 

BAM...en toen lag ik

Dat geestverruimende inzichten niet alleen van nederwiet hoeven te komen, merkte ik op een zonnige dinsdagochtend in januari op weg naar het werk. Een taxichauffeur met wat haast om een mevrouw thuis te brengen en een auditief gehandicapte fietser op hetzelfde wegvak is geen gelukkige combinatie. En dat notabene in de gemeente waar ik zelf werk. Ik kon het gelukkig met relatief beperkte schade navertellen. Het deed me wel een aantal dingen inzien...

 

1. Er was een aanrijding, maar geen agent om te noteren. Het doet me een enorme onderregistratie vermoeden van ongevallen die 'goed' aflopen. Ongevallenregistratie biedt aanwijzingen, maar ook niet meer dan dat. Het blijft dus een topje van de ijsberg waarbij een kritische houding van de verkeerskundige noodzakelijk is.

 

2. Het was windje tegen. Ik zal amper 20 km/uur hebben gereden. M'n fietshelm ving de klap op m’n hoofd op. Hoe was het afgelopen als ik harder had gereden en zonder helm? Ik wil er niet (meer) aan denken.

 

3. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Wat dat betreft blijft het toch ook het meest leerzaam om de situaties waar je zelf dagelijks mee bezig bent een keer zelf te ervaren.

 

Lees de volledige blog hier.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 242

1 2 3 4 5 6

  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...
  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman
  • Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Onlangs bleek politiek draagvlak voor het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. Dit bracht bij mij een herinnering boven aan de integrale visie op... 28 februari Aad Wilmink, lid Commissie...
  • MaaS en fiets MaaS en fiets Mobility as a Service staat volop in de belangstelling, en terecht! Door je trip van A naar B te kunnen plannen, boeken, uitvoeren en betalen via dezelfde app wordt het... 28 februari Rik van der Graaf & Robin Kleine
  • Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het AD kopte de maandag voor de kerst: ‘Woonwijken onveiliger door rondscheurende pakketbezorgers’ . Meer pakketbezorgers maken de straten in woonwijken onveiliger,... 27 december Walther Ploos van Amstel
  • Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Kern van de bekende discussies over ‘grijze wegen’ en worstelingen ermee in de praktijk, is volgens mij: hoe ‘vertellen’ we de weggebruiker met de inrichting van wegen en... 19 december Max van Kelegom, verkeersvisioloog...
  • ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ Vaste bijrijders van ernstig kleurenblinde chauffeurs geven mondeling gedurende de rit gekleurde signalen langs en boven de weg door. Zulke privé-systemen voorkomen... 19 december Meinard Noothoven van Goor
  • Het addertje onder MaaS Het addertje onder MaaS Veel concepten voor gedeelde mobiliteit zijn op de markt gekomen en beconcurreren elkaar om onze aandacht. Betalende consumenten zijn immers nodig om hun businessmodel tot... 19 december Robin Huizenga, PTV Group
  • Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Rekeningrijden staat weer volop in de spotlights. Vorige week deed RAI Vereniging een pleidooi voor rekeningrijden en Zondag met Lubach besteedde er ook aandacht aan. Maar is... 22 november Bert van Wee, TU Delft
  • Integrale processen en communicatie centraal Integrale processen en communicatie centraal We zijn op de laatste etappe langs de snijvlakken van de verkeerskunde aangekomen. Zie mijn eerdere blogs in Verkeerskunde 2 , 3 en 4 van dit jaar. We ondervonden hoe... 26 oktober Miranda Thüsh
  • Grijze weg bestaat niet Grijze weg bestaat niet In de Visie Duurzaam Veilig Wegverkeer 2018-2030 (DV3) wordt nogmaals geconcludeerd dat de wegvakken en kruispunten in de verkeersruimte idealiter maar één verkeersfunctie voor... 25 oktober Jarno Brouwer]
  • Bijna onder de tram Bijna onder de tram In Nederland worden zowel rood-gele als rood-groene tweekleurige verkeerslichten gebruikt, met een heel verschillende boodschap. Levensgevaarlijk voor kleurenblinden.  Dit... 25 oktober Meinard Noothoven van Goor
  • Voorkom het Grote Vastlopen Voorkom het Grote Vastlopen Het verkeer in stedelijke regio’s loopt vast. De ringwegen raken vol, in de spits barst het openbaar vervoer uit zijn voegen en de fietsfiles vormen geen zijn uitzondering meer.... 17 oktober Friso de Zeeuw
  • Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten In mijn twee vorige blogs in Verkeerskunde 2 en Verkeerskunde 3 ontdekten we dat het ontwerpen van de openbare ruimte lijkt op koken. Als we de juiste combinatie van kleuren,... 14 september Miranda Thüsh
  • Betere kansen met MaaS door samen te werken Betere kansen met MaaS door samen te werken De verkeerskunde heeft van oudsher een focus op techniek, infrastructuur en het modelleren van mobiliteit. Binnen het vakgebied en daarbuiten ontstaat het besef dat deze... 14 september Mike Bérénos en Robert Scheerder

Artikelen 1 tot 25 van 242

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.