Geen verstoppertje spelen

vrijdag 21 oktober 2016 Mike Bérénos 0 reacties 331x gelezen

Deze blogsamenvatting  verscheen in VK 5/2016. Onderaan deze blog vindt u een link naar de integrale versie van deze blog van Mike Bérénos. 

Mike Bérénos, AVB en voorzitter TransitieTeam Verkeer en Mobiliteit

Mike Bérénos, AVB en voorzitter TransitieTeam Verkeer en Mobiliteit

‘Mensen die mij kennen, weten dat ik al meer dan een decennium bezig ben om een breed gedeelde opvatting te ontdekken over wat nu mobiliteit is en wat het beroep, dan wel het vakgebied moet zijn dat zich met het fenomeen ‘mobiliteit’ bezig houdt.

 

Mobiliteit is een jong beroep en ongedefinieerd vakgebied. Reden genoeg voor een pasje op de plaats. Wat is dit beroep, dit vak? Wie zijn ‘we’ die het uitoefenen? Wat betekenen ‘we’ voor mens, maatschappij en de samenleving? En hoe gaan ‘we’ de toekomst bestendig tegemoet?

 

Verstoppertje spelen

In deze blog wil ik laten zien hoe mobiliteit en alles wat daarmee te maken heeft, zich verstopt achter andere domeinen en beleidsvelden van de samenleving. En deze tendens zet zich voort. Interessant is te begrijpen hoe dit nu komt. Neem de uitkomsten van ‘een nieuwe vorm van democratie’: de G1000-sessies, die reeds in een aantal steden is uitgevoerd, onder andere in Amersfoort, Schiedam, Uden, Maastricht, Nijmegen, Eindhoven. Een G1000 is een bijeenkomst waarbij 1000 burgers uit een gemeente bijeenkomen om het lokale beleid in al zijn facetten te bediscussiëren. Er worden door zo’n groep ook voorstellen gedaan. G1000 wordt níet georganiseerd door de gemeente maar is een burgerinitiatief voor en door burgers. Naast inwoners worden er ook ondernemers, ambtenaren en politici uitgenodigd. Alles bij elkaar een redelijk representatieve groep.

 

Vanuit deze groep zijn in Eindhoven bijvoorbeeld 10 thema’s geformuleerd. Mobiliteit is daar niet bij. Maar duik je in de omschrijvingen van de thema’s, dan ontdek je dat ‘mobiliteit’ in de helft van de thema’s verscholen zit: verbinding, veiligheid, leefbaarheid, communicatie en ontmoetingen. Bij andere G1000-gemeenten zien we eenzelfde patroon: mobiliteit zit vrijwel overal en vrijwel overal verstopt. Of laat het zich verstoppen?

 

Naar mijn indruk is mobiliteit een veelkoppig fenomeen. Het heeft met mens, maatschappij, ruimte, techniek/technologie, infrastructuur (fysiek èn digitaal), vervoermiddelen en organisatie/management te maken. Veelkoppig helaas, want mede daardoor is mobiliteit moeilijk herkenbaar en misschien daardoor ‘snel verstopt’. Tegelijkertijd is deze veelkoppigheid interessant en uitdagend. Uitdagend omdat het zich in de basis laat herleiden tot meer samenwerken. Meer samenwerken is uitdagend en zal onder andere meer duidelijkheid naar buiten toe brengen.

 

Kijkend naar wat mobiliteit allemaal inhoudt, zie je ook verschillende beroepen die zich er op de een of andere manier mee bezig houden. Je bent bijvoorbeeld sociaal-psycholoog maar je houdt je specialistisch bezig met mobiliteit en beïnvloeding van mobiliteitsgedrag, of je bent econoom en je houdt je specialistisch bezig met kosten, baten en andere economische vraagstukken over mobiliteit. En zo ben je ‘verkeerskundige’ of ’mobiliteitskundige’ van beroep. Zonder dat er een gedeelde opvatting is over wat dit beroep moet inhouden en welke competenties hiervoor nodig zijn.  Een definitie zou daarom kunnen zijn: het totaal van alle beroepen die zich op de een of andere manier met mobiliteit bezig houden. Deze stelling refereert aan een brede kijk op mobiliteit. Anderen denken er misschien weer anders over.  

 

Tot slot

Als transitieteam hebben we een aantal jaren actief nagedacht over het fenomeen mobiliteit en zijn er niet alleen achter gekomen, dat het zich verstopt, maar ook dat vakkennis en de vakkennissen versnipperd zijn geraakt. Dat maakt het vakgebied op zijn minst zwak en doet geen recht aan de maatschappelijke waarde die het kan en moet brengen.

 

Ik wijs graag op de documenten die – op basis van input uit diverse vakbijeenkomsten - geproduceerd zijn. Zo zegt het pamflet: ‘op vele plekken gaat het goed met mobiliteit, maar het kan en moet beter’. Maar wie pakt de genoemde uitdagingen op? Uitdagingen waarin in feite geappelleerd wordt aan integraliteit en breed kijken naar het vakgebied.


Op 28 oktober vindt in Zwolle een Versnellingskamer-transitiesessie plaats als vervolg op twee breed samengestelde vakvergaderingen begin dit jaar bij KIVI. Ook wordt er gewerkt aan transitiebijeenkomsten. Gaat dit snel en goed genoeg? Laat het weten. Lees de transitiedocumenten op:www.verkeerskunde.nl/vakdebat/vakverkeerskunde

 

 

Klik hier voor de integrale blog van Mike Bérénos

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 264

1 2 3 4 5 6

  • Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Wanneer rijdt de volledig zelfrijdende auto in Nederland rond? Welke veranderingen brengt de transitie van de huidige manier van autorijden naar de zelfrijdende auto ons? Hoe... 15 oktober Door Luuk de Vries, Adviseur Smart...
  • Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Van 7 tot 10 oktober vond in Rotterdam de twintigste editie plaats van het internationale voetgangerscongres Walk21. Zo’n zeshonderd deelnemers, waarvan een minderheid uit... 10 oktober Wim Bot
  • Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Elke verjaardag zie ik het weer gebeuren, elke gesprekpartner transformeert zich tot verkeerskundige. Natuurlijk wel logisch, immers vrijwel iedereen heeft ermee te maken, doet... 2 oktober Wim van der Hoeven, adviseur PTV Group
  • Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes drukken hun stempel op het maatschappelijk debat over mobiliteit. Deze taboe-onderwerpen komen dus niet aan de orde, maar hebben wél invloed. Ze leiden daarom tot... 2 oktober Arie Bleijenberg, Koios strategy
  • De speed pedelec: onterecht op het strafbankje De speed pedelec: onterecht op het strafbankje Er rijden er volgens recente CBS-cijfers ongeveer 17.000 van rond in Nederland: speed pedelecs. Voor wie het nog niet wist, fietsen met een elektrische ondersteuning tot 45... 2 oktober Martin de Vries
  • Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit In een - met name - technologisch turbulent veranderende wereld kan een visie op de toekomst, eventueel uitmondend in één stip of meerdere stippen op de horizon, een belangrijke... 2 oktober Mike Bérénos, voorzitter NMTM, op...
  • Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Heeft u ook zo genoeg van files? Elke dag wachten in de rij, ongelukken en pechgevallen? Met het aanbreken van de donkere dagen zal dit beeld de komende maanden alleen maar nog... 2 oktober Edward Neef
  • Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs “Bekijk Nederland als één grote, groene netwerkstad”, aldus CROW-directeur Pieter Litjens en zijn collega bij Platform31, Hamit Karakus. Niet gek, als je bedenkt dat 60% van de... 23 september Paul Steeneken
  • De zin en onzin van artikel 5a WvW De zin en onzin van artikel 5a WvW Op 18 juni heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel roekeloos rijgedrag aangenomen. Het voorstel moet nog door de Eerste Kamer, maar als het aangenomen wordt is opzettelijk... 20 september Herbert Korbee
  • Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Utrecht, draaischijf van Nederland. Loopt het bij Utrecht spaak, dan heeft een groot deel van Nederland daar last van. Dat geldt zowel voor de weg als voor het spoor. Ik zie... 2 september Rob Hulleman
  • Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet 20 september 2018 was een zwarte dag voor de verkeersveiligheid. Bij een botsing op een overweg in Oss kwamen vier kinderen om het leven en daarnaast raakten een kind en een... 26 augustus Wilbert Walta
  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...
  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries

Artikelen 1 tot 25 van 264

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.