Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is

vrijdag 27 oktober 2017 Robin Huizenga, PTV Group 0 reacties 352x gelezen

Zittend achter mijn bureau dwalen mijn ogen af naar buiten. Starend naar de regen die tegen de ramen slaat, denk ik terug naar mijn zomervakantie. Heerlijk zittend op mijn campingstoel, natuurlijk in relaxstand, kijkend naar het gedrag van mensen binnen het ecosysteem dat camping heet. Herkent u het? Plots wordt ik ruw opgeschrikt door een harde onweersklap en haast ik mij weer aan het werk. Het afhandelen van in de vakantie binnengekomen mailtjes.

Ik stuit daarbij op een artikel in de nieuwsbrief van Verkeerskunde over hoe de werkelijkheid verschilt van modeluitkomsten. Ik lees ‘…de ontwikkeling van een nieuwe generatie rekeninstrumenten is noodzakelijk, maar kost tijd...’ Ik laat dit even inzinken en kom tot de conclusie dat ik dit een onjuiste weergave van de werkelijkheid vind. Wij zijn niet toe aan nieuwe generatie rekeninstrumenten, maar aan een upgrade van de Nederlandse verkeerskundigen. Sta mij toe dit toe te lichten. Pas op aan het einde van mijn betoog bent u het misschien met mij eens. 

 

Het menselijk gedrag is een uitermate complex proces afhankelijk van vele factoren, daar zal iedereen het snel over eens zijn. In veel hedendaagse lokale Nederlandse verkeersmodellen wordt dit complex verplaatsingsgedrag dusdanig sterk versimpeld dat het bijvoorbeeld mogelijk is om: 

  • in de ochtend met de auto naar het werk te gaan en in de avond met het openbaar vervoer naar huis te keren, 

  • onderweg van werk naar huis een supermarkt te bezoeken die helemaal niet op de route terug naar ons huis ligt, maar juist verder van huis is gelegen. 

 

Ik neem aan het voor u duidelijk is dat dit niet aansluit bij uw verplaatsingsgedrag en dus ook modelmatig tot afwijkingen zal leiden ten opzichte van de realiteit op straat. Vaak wordt geprobeerd dit te maskeren door tijdens het ontwikkelingstraject van een verkeersmodel een (te) harde kalibratie op (te) weinig betrouwbare meetgegevens uit te voeren. U bent er nog? Mooi, mag ik u er dan gelijk op attenderen dat ons verplaatsingsgedrag nog veel complexer gaat worden door de opkomst van autonome voertuigen en de hierdoor sterk toenemende gedeelde en multimodale mobiliteit. 

 

Verkeersmodellen met dit verouderd en sterk versimpeld verplaatsingsgedragsmodel zijn wat mij betreft even betrouwbaar als de hedendaagse langetermijnweersvoorspelling. Tot gisteren voorspelden ze voor vandaag een zonnige dag en het stortregent nog steeds! Toekomstscenario’s gebaseerd op bovenstaand proces mogen wat mij betreft het stempel ‘onbetrouwbaar’ krijgen. 

 

Dan is de vraag gerechtvaardigd waarom wij in Nederland nog steeds deze jarenzeventigmethode hanteren en ons niet weten te ontwikkelen op dit vlak. Waarom, beste beleidsmakers en modeladviseurs van Nederland, zetten jullie niet de volgende stap? Een stap op het pad dat door hogere overheden, met name in de landen om ons heen, al voor jullie geëffend is.

 

Laat ik u een handje helpen bij het beantwoorden van deze vraag. De ‘nieuwe generatie software’ zoals genoemd in Verkeerskunde, bestaat reeds en heeft haar kwaliteit ruimschoots aangetoond. Het toepassen is niet veel complexer of kostbaarder dan de oude methode. Beschikbare Nederlandse data (onder meer OViN) is voldoende om de nieuwe generatie modellen te bouwen. Twijfelt u hieraan? Het is reeds voor u aangetoond bij het actualiseren van een multimodaal verkeersmodel in Nederland, omdat wij Nederlanders graag Nederlandse voorbeelden zien. 

 

Ook het veel gehoorde argument dat overheden er niet om vragen omdat consultants het niet aanbieden en consultants het niet aanbieden omdat overheden en niet naar vragen, snijdt geen hout. Meerdere consultants kunnen dit prima toepassen. Diverse afdelingen van ook Nederlandse modeladviseurs passen het al toe, weliswaar in het buitenland. 

 

Weet u nu het antwoord al? Het antwoord zit in uw interne relaxstand. Een bekende uitspraak van Einstein is ‘Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg’. En dat is precies wat ons wel een prettig en veilig gevoel geeft en bovendien gemakkelijk is in ons zo drukke bestaan. 

 

Handleiding voor upgrading: sta op uit uw stoel, ga naar buiten en ontdek wat er technisch allemaal meer mogelijk is op het gebied van verkeersmodellering. Breng u op de hoogte van de hedendaagse internationale modeltechnieken voor modellering van verplaatsingsgedrag (bijvoorbeeld tour-based ketenverplaatsing), effectbepaling van de opkomst van autonome voertuigen en Mobility-as-a-Service-concepten. Ik weet zeker dat u de eerstvolgende modelontwikkeling anders gaat invullen als u bovenstaande upgrade heeft uitgevoerd. Herstarten is hierbij overigens niet nodig. 

 

Heeft u vragen tijdens de upgrade dan kunt u altijd contact opnemen met onze medewerkers van de helpdesk. Zij staan klaar voor u om alle nieuwe mogelijkheden toe te lichten die na de update beschikbaar zijn gekomen en u te helpen bij het inzetten van deze nieuwe mogelijkheden. 

 

Ik zie een zonnestraal door de wolken mijn kamer binnenkomen en voel hoe die mijn gezicht verwarmt. 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 255

1 2 3 4 5 6

  • Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Utrecht, draaischijf van Nederland. Loopt het bij Utrecht spaak, dan heeft een groot deel van Nederland daar last van. Dat geldt zowel voor de weg als voor het spoor. Ik zie... 2 september Rob Hulleman
  • Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet 20 september 2018 was een zwarte dag voor de verkeersveiligheid. Bij een botsing op een overweg in Oss kwamen vier kinderen om het leven en daarnaast raakten een kind en een... 26 augustus Wilbert Walta
  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...
  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman

Artikelen 1 tot 25 van 255

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.