Europese railheerschappij loopt ten einde

dinsdag 1 mei 2012 0 reacties 617x gelezen

Jaap Wansbeek, medewerker Verkeerskunde

 

 

In december 2011 presenteerde China een nieuw type zeer snelle trein; een testtrein, geschikt voor snelheden tot 500 km/uur. Ditmaal van eigen Chinees ontwerp. Er is geen Fransman of Duitser aan te pas gekomen. Het is duidelijk dat China hiermee straks de wereldmarkt zal opzoeken. Wie weet worden ze binnenkort de grootste leverancier van rollend materieel.  

 

De nieuwe testtrein schijnt gebouwd van superlichte nieuwe materialen, composieten, vooral koolvezel. De komende tijd wordt nagegaan of en hoe trein en spoorrails op elkaar inwerken bij 500 km/uur en of de gebruikte materialen bevallen, wat betreft rijcomfort, trillingen en geluid.

 

40 slachtoffers

Het ernstige ongeval met twee Chinese snelle treinen op 23 juli 2011, heeft de spoorontwikkeling kennelijk niet getemperd. Bij deze botsing tussen twee treinen, vielen 40 dodelijke slachtoffers. Het onderzoeksrapport van de Staatsdienst voor Werkveiligheid noemt drie oorzaken voor dit ongeval: ernstige ontwerpfouten in de trein, in het seinstelsel en in de daarmee corresponderende apparatuur in de trein. Ook heeft het management steken laten vallen. Het ongeval gebeurde bovendien onder extreme omstandigheden, er woedde een zwaar onweer, met 50 flitsen per minuut. De betreffende treinverkeersleider had op het moment van het ongeval 10 snelle treinen onder zijn hoede. Bij enkele seinen was de bliksem ingeslagen. Een van de treinen moest wachten, maar kreeg na 7 minuten toestemming weer door te rijden, een minuut later voltrok zich het drama. Het rapport zinspeelt op de mogelijkheid dat een onveilige situatie kan zijn ontstaan door het moordend tempo waarin China zijn HSL-verbindingen aanlegt.

 

Kijken we naar die ontwikkeling dan zien we dat de eerste snelle spoorlijnen in China in de jaren 90 werden gebouwd; deels naar Europees voorbeeld. Hierop werd gebruik gemaakt van snelle treinen die deels waren geïmporteerd uit Frankrijk en Duitsland, respectievelijk van het type TGV en ICE. Tegenwoordig bouwt China alle snelle treinen zelf, vooral in de Chinese fabriek CSR. Het huidige net van hogesnelheidslijnen bedraagt 10.000 kilometer; hiervan maken bijna 1 miljoen mensen per dag gebruik. Chinese HSL-verbindingen zijn gebaseerd op snelheden van 350 km/uur. Na gebleken geschiktheid, kunnen de lijnen in de toekomst worden aangepast voor nog hogere snelheden, mogelijk 450 km/uur of meer.

 

Chinees eindpunt in Oostenrijk

China heeft de kans uit te groeien tot de grootste economie ter wereld. Basis van dit economische succes blijft de export. Naast zee- en luchtwegen zullen ook spoorwegen dienen voor het vervoer van Chinese goederen naar de exportmarkten in Europa. Al eerder schreef ik in Verkeerskunde dat daarvoor verschillende routes worden gepland; waaronder de bestaande Trans Siberische spoorlijn via Rusland. Voorts nieuwe spoorlijnen via Kazachstan, Iran en Turkije die deels nog in aanleg zijn. De Chinese export-spoorroutes zullen naar verwachting een gemeenschappelijk eindpunt vinden in een intermodale terminal in Oostenrijk. Van daaruit zal de hele EU worden bediend.

 

Bevordering van railvervoer in China dient drie doelen: het bedienen van de enorme binnenlandse markt, het dienen van de export van Chinese kapitaalgoederen, zoals locomotieven, metrosystemen en wagons en het versterken van de greep op vitale railroutes, zodat de afhankelijkheid van zee- en luchtwegen wordt beperkt.

 

Uit mijn eigen 15 jaar lange ervaring in de wereld van ICT en telecom, weet ik dat Chinese machthebbers geen inzage geven in hun werkelijke strategische motieven op lange termijn. Europese partners mogen hopen op samenwerking. Zelfs grote multinationals hebben geen toegang tot de binnenste kern van de Chinese beleidsmachinerie.

 

Dat China de smaak van railvervoer te pakken heeft, is duidelijk. Recent kondigde de Chinese minister van Spoorwegen (die bestaat) de aanleg aan van maar liefst 6360 kilometer nieuwe spoorlijn. Dit is tweemaal zoveel als het gehele spoorwegnet van Nederland. De BV China heeft haast, China wil expanderen. Ik voorzie dat de tijd van de Europese heerschappij op de rails ten einde loopt.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 265

1 2 3 4 5 6

  • 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! Het advies van de Commissie-Remkes om snelheidslimieten rond natuurgebieden te verlagen vindt bijval onder verkeerskundigen en klimaatwetenschappers. Toch blijven... 16 oktober Martin Kroon
  • Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Wanneer rijdt de volledig zelfrijdende auto in Nederland rond? Welke veranderingen brengt de transitie van de huidige manier van autorijden naar de zelfrijdende auto ons? Hoe... 15 oktober Door Luuk de Vries, Adviseur Smart...
  • Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Van 7 tot 10 oktober vond in Rotterdam de twintigste editie plaats van het internationale voetgangerscongres Walk21. Zo’n zeshonderd deelnemers, waarvan een minderheid uit... 10 oktober Wim Bot
  • Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Elke verjaardag zie ik het weer gebeuren, elke gesprekpartner transformeert zich tot verkeerskundige. Natuurlijk wel logisch, immers vrijwel iedereen heeft ermee te maken, doet... 2 oktober Wim van der Hoeven, adviseur PTV Group
  • Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes drukken hun stempel op het maatschappelijk debat over mobiliteit. Deze taboe-onderwerpen komen dus niet aan de orde, maar hebben wél invloed. Ze leiden daarom tot... 2 oktober Arie Bleijenberg, Koios strategy
  • De speed pedelec: onterecht op het strafbankje De speed pedelec: onterecht op het strafbankje Er rijden er volgens recente CBS-cijfers ongeveer 17.000 van rond in Nederland: speed pedelecs. Voor wie het nog niet wist, fietsen met een elektrische ondersteuning tot 45... 2 oktober Martin de Vries
  • Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit In een - met name - technologisch turbulent veranderende wereld kan een visie op de toekomst, eventueel uitmondend in één stip of meerdere stippen op de horizon, een belangrijke... 2 oktober Mike Bérénos, voorzitter NMTM, op...
  • Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Heeft u ook zo genoeg van files? Elke dag wachten in de rij, ongelukken en pechgevallen? Met het aanbreken van de donkere dagen zal dit beeld de komende maanden alleen maar nog... 2 oktober Edward Neef
  • Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs “Bekijk Nederland als één grote, groene netwerkstad”, aldus CROW-directeur Pieter Litjens en zijn collega bij Platform31, Hamit Karakus. Niet gek, als je bedenkt dat 60% van de... 23 september Paul Steeneken
  • De zin en onzin van artikel 5a WvW De zin en onzin van artikel 5a WvW Op 18 juni heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel roekeloos rijgedrag aangenomen. Het voorstel moet nog door de Eerste Kamer, maar als het aangenomen wordt is opzettelijk... 20 september Herbert Korbee
  • Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Utrecht, draaischijf van Nederland. Loopt het bij Utrecht spaak, dan heeft een groot deel van Nederland daar last van. Dat geldt zowel voor de weg als voor het spoor. Ik zie... 2 september Rob Hulleman
  • Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet 20 september 2018 was een zwarte dag voor de verkeersveiligheid. Bij een botsing op een overweg in Oss kwamen vier kinderen om het leven en daarnaast raakten een kind en een... 26 augustus Wilbert Walta
  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...

Artikelen 1 tot 25 van 265

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.