Een belofte die levens kan redden

vrijdag 23 februari 2018 Werner de Dobbeleer, woordvoerder Vlaamse Stichting Verkeerskunde 0 reacties 97x gelezen

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) lanceerden in 2017 een bijzondere voorlichtingscampagne onder het motto: Beloofd.

Werner de Dobbeleer, woordvoerder Vlaamse Stichting Verkeerskunde.

Werner de Dobbeleer, woordvoerder Vlaamse Stichting Verkeerskunde. (Copyright: Ann Gewillig)

in de eerste campagne konden (groot)ouders op de website www.BELOOFD.be de belofte doen om hun (klein)kinderen veilig vast te klikken in de auto, en deze belofte vervolgens delen via sociale media. Naast de website waren er wegaffiches en radiospotjes met bekende mediafiguren die ook plechtig beloofden om hun oogappels goed te beschermen. Meer dan 9000 mensen registreerden hun belofte online, een cijfer dat nog groeit met de dag.

 

Motivatiepsychologen wijzen erop dat het maken van een concrete belofte mensen helpt om die belofte ook in de praktijk om te zetten, en zodoende kan leiden tot gedragsverandering.Onderzoek naar de effecten van de kinderzitjescampagne wees inderdaad uit dat de campagne had geleid tot een grotere bewustwording rond het probleem en de mogelijke oplossingen.

 

Beloofd wordt de noemer
De VSV gebruikt het BELOOFD!-concept intussen ook voor andere verkeersveiligheidscampagnes, bijvoorbeeld rond smartphonegebruik aan het stuur. Die campagne riep weggebruikers op om hun familie, vrienden en collega’s te beloven de smartphone aan de kant te laten tijdens het rijden. Het is de bedoeling om BELOOFD! te laten uitgroeien tot de gemeenschappelijke noemer voor verkeersveiligheidscampagnes in Vlaanderen. Zo plant de VSV dit jaar onder meer campagnes rond te snel rijden, slaperigheid en afleiding.

 

Om de BELOOFD!-campagnes te realiseren werkt de VSV samen met een groot aantal partners, telkens gerelateerd aan het campagnethema, en met gemeentebesturen en politiezones om de campagneboodschappen ook lokaal in te bedden.

 

Goed voorbeeld
Marc Andrews, designer en psycholoog, Matthijs van Leeuwen en Rick van Baaren van de Radboud Universiteit noemen de BELOOFD!-campagnes een goed praktijkvoorbeeld in hun boek ‘Hidden Persuasion’, een handboek over de overtuigingskracht van commerciële en ideële maatschappelijke reclames en de technieken die daarin worden gebruikt. Hun boek verschijnt dit jaar in het Nederlands bij uitgeverij Maven Publishing.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 101 tot 125 van 219

2 3 4 5 6 7

Artikelen 101 tot 125 van 219

2 3 4 5 6 7

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.