Duurzame containerbegrippen laden (VK 5/2014)

maandag 29 september 2014 0 reacties 352x gelezen

Mike Bérénos
Mike Bérenos, AVB Mobiliteit en Onderwijs

Mike Bérenos, AVB Mobiliteit en Onderwijs

De termen nieuw, slim, smart, veerkrachtige en vitale steden vallen  als rijpe appels van de boom Daarbij wordt ook het woord duurzaam te pas en te onpas gebezigd. We moeten daar toch wel wat inhoudelijker mee omgaan. Anders krijgen deze termen steeds weer de kwalificatie containerbegrip. 

 

De laatste jaren zijn en worden we bestookt met termen als nieuw, slim, smart, veerkrachtige steden, vitale steden. Maar met het roepen alleen, dan wel met het slordig omgaan met deze termen komen we er niet. Dergelijke termen krijgen dan steeds weer het predicaat containerbegrip. Dat siert niet bepaald een vak als er veel van dergelijke begrippen op die manier gebezigd worden.

 

Ook het woord duurzaam wordt te pas en te onpas gebruikt. Ook weer vaak zonder ons te realiseren wat het nu inhoudt of moet inhouden. Dat wordt ons waarschijnlijk ook lastig gemaakt omdat er heel veel definities van duurzaam bestaan.

 

Officieel worden er twee basisbetekenissen aan duurzaam gegeven:

a) de komende generaties niet opzadelen met onoverkoombare problemen

b) people, profit en planet.

En is er een verband tussen die twee, maar dat wordt vaak schromelijk verwaarloosd. Net wat uitkomt wordt gebruikt. Dat geldt dus ook voor people, profit en planet en bijna nooit wordt een en ander in samenhang, ja integraal bezien.

 

Bereikbaarheid

Ik hou het even bij people, profit en planet. Wat komt hier nu van terecht? Een voorbeeld met betrekking tot het meest belangrijke begrip voor verkeerskundigen: bereikbaarheid.

 

Bijna altijd als we het over bereikbaarheid hebben gaat het over de bereikbaarheid van bestemmingen. Zie afbeelding 1, rechts. En vaak over bestemmingen met een economisch belangrijke functie: binnensteden, kantoorlocaties, industrieterreinen e.d. Puur profit, met dan (ook omdat het nog te vaak over alleen auto’s gaat, met hun negatieve effecten op de omgeving) een beetje planet, milieu.

 

Waarom betrekken we er niet meer de (be)reikbaarheid (eng: reach) vanuit wonen bij, vanuit individuen. Dan hebben we het dus over de nabijheid van bestemmingen/voorzieningen vanuit de woning? Zie afbeelding 1, links. De leefbaarometer (www.leefbaarometer.nl) doet een poging daartoe, maar gebruikt objectieve data en beperkt zich tot een paar typen bestemmingen: supermarkt, bankfiliaal, groot winkelcentrum en bos-/natuurgebieden alsook de kust. Dus ook de bereikbaarheidsmaten zijn objectieve maten.

 

Woonlocaties

Een pleidooi zou zijn om meer en relevanter te kijken naar de geografische positionering van woonlocaties ten opzichte van alle voorzieningen. Dat gebeurt al links en rechts, maar niet op grote schaal. De vraag is dus hoe het zit met de nabijheid van voorzieningen vanuit mijn woning. En dan over alle modaliteiten bezien. Hoe makkelijk kan ik vanuit mijn woning naar bepaalde bestemmingen gaan?

 

Ontplooingsmogelijkheden

Kijk je er zo tegenaan, dan praat je ook over ontplooiingsmogelijkheden van individuen! Waarbij “makkelijk” niet alleen geoperationaliseerd moet worden met afstand of tijd en snelheid (zie ook de nationale bereikbaarheidsindicator) van de verbinding tussen mijn woning en de voorzieningen, maar ook met factoren als comfort, alle soorten veiligheid, directheid en andere door de weggebruiker gepercipieerde factoren. Dan pas betrek je ook in bereikbaarheid het individu en de individuen, dus people.

 

Weggebruiker  

Maar er is hoop, want sinds kort hebben we het, naast de bereikbaarheid van bestemmingsgebieden, ook over de bereikbaarheid van de weggebruiker. Zie afbeelding 1, midden. Als de weggebruiker onderweg goed bereikbaar is kunnen we hem/haar ook goed informeren over allerlei relevante zaken. Denk bijvoorbeeld aan informatie over de kwaliteit van de verder af te leggen route.

 

Om te illustreren hoe belangrijk het is om ook naar de bereikbaarheid rondom het wonen te kijken, het volgende. Op de oorsprong van mobiliteit (de woning) zijn er twee soorten bereikbaarheden te onderscheiden: de bereikbaarheid van bestemmingen voor de potentiele weggebruiker, gegeven zijn/haar woonlocatie en de bereikbaarheid van de potentiele weggebruiker thuis.

 

Aanbodkant 

Het eerste heeft het over de nabijheid van voorzieningen en over ontplooiingsmogelijkheden voor individuen. Het tweede gaat dus over het informeren in de woning voorafgaand aan een eventuele verplaatsing. Een niet onbelangrijke situatie in de keuze voor mobiliteitsgedrag. Dat laatste gebeurt ook steeds meer en meer, althans aan de aanbodkant, bijvoorbeeld berichten over files, vertragingen e.d.

 

Vraagkant

Aan de vraagkant echter laten we het liggen, omdat we nog onvoldoende, lees met meer dan objectieve data, op zoek zijn naar wat de “makkelijkheids”-factoren, multimodaal gezien, zijn van de potentiele weggebruiker cq verkeersdeelnemer. Dus kunnen we ook niet veel zeggen over ontplooiingsmogelijkheden voor individuen en krijgt ‘people’ in het denken en opereren over duurzaamheid zo doende weinig inhoud en kansen. Er is dus nog heel wat te doen, willen we in de planning echt duurzaam met mobiliteit blijven omgaan. Het vraagt wel allemaal om een nieuwe meer integrale kijk op mobiliteit.

 

Het laden van inhoudsloze begrippen

Een tweede pleidooi is daarom het inhoud geven aan, het laden van al deze nieuwe en andere tot nu toe vaak min of meer inhoudsloze begrippen. Dat begint  met het hanteren van een integrale visie op mens, maatschappij, techniek en mobiliteit, vervoer, verkeer. En dus ons meer realiseren wat de betekenis is van verkeer, vervoer en mobiliteit voor onze samenleving. En dat is zeker niet alleen profit en planet. Het is vooral juist people.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 237

1 2 3 4 5 6

  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman
  • Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Onlangs bleek politiek draagvlak voor het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. Dit bracht bij mij een herinnering boven aan de integrale visie op... 28 februari Aad Wilmink, lid Commissie...
  • MaaS en fiets MaaS en fiets Mobility as a Service staat volop in de belangstelling, en terecht! Door je trip van A naar B te kunnen plannen, boeken, uitvoeren en betalen via dezelfde app wordt het... 28 februari Rik van der Graaf & Robin Kleine
  • Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het AD kopte de maandag voor de kerst: ‘Woonwijken onveiliger door rondscheurende pakketbezorgers’ . Meer pakketbezorgers maken de straten in woonwijken onveiliger,... 27 december Walther Ploos van Amstel
  • Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Kern van de bekende discussies over ‘grijze wegen’ en worstelingen ermee in de praktijk, is volgens mij: hoe ‘vertellen’ we de weggebruiker met de inrichting van wegen en... 19 december Max van Kelegom, verkeersvisioloog...
  • ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ Vaste bijrijders van ernstig kleurenblinde chauffeurs geven mondeling gedurende de rit gekleurde signalen langs en boven de weg door. Zulke privé-systemen voorkomen... 19 december Meinard Noothoven van Goor
  • Het addertje onder MaaS Het addertje onder MaaS Veel concepten voor gedeelde mobiliteit zijn op de markt gekomen en beconcurreren elkaar om onze aandacht. Betalende consumenten zijn immers nodig om hun businessmodel tot... 19 december Robin Huizenga, PTV Group
  • Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Rekeningrijden staat weer volop in de spotlights. Vorige week deed RAI Vereniging een pleidooi voor rekeningrijden en Zondag met Lubach besteedde er ook aandacht aan. Maar is... 22 november Bert van Wee, TU Delft
  • Integrale processen en communicatie centraal Integrale processen en communicatie centraal We zijn op de laatste etappe langs de snijvlakken van de verkeerskunde aangekomen. Zie mijn eerdere blogs in Verkeerskunde 2 , 3 en 4 van dit jaar. We ondervonden hoe... 26 oktober Miranda Thüsh
  • Grijze weg bestaat niet Grijze weg bestaat niet In de Visie Duurzaam Veilig Wegverkeer 2018-2030 (DV3) wordt nogmaals geconcludeerd dat de wegvakken en kruispunten in de verkeersruimte idealiter maar één verkeersfunctie voor... 25 oktober Jarno Brouwer]
  • Bijna onder de tram Bijna onder de tram In Nederland worden zowel rood-gele als rood-groene tweekleurige verkeerslichten gebruikt, met een heel verschillende boodschap. Levensgevaarlijk voor kleurenblinden.  Dit... 25 oktober Meinard Noothoven van Goor
  • Voorkom het Grote Vastlopen Voorkom het Grote Vastlopen Het verkeer in stedelijke regio’s loopt vast. De ringwegen raken vol, in de spits barst het openbaar vervoer uit zijn voegen en de fietsfiles vormen geen zijn uitzondering meer.... 17 oktober Friso de Zeeuw
  • Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten In mijn twee vorige blogs in Verkeerskunde 2 en Verkeerskunde 3 ontdekten we dat het ontwerpen van de openbare ruimte lijkt op koken. Als we de juiste combinatie van kleuren,... 14 september Miranda Thüsh
  • Betere kansen met MaaS door samen te werken Betere kansen met MaaS door samen te werken De verkeerskunde heeft van oudsher een focus op techniek, infrastructuur en het modelleren van mobiliteit. Binnen het vakgebied en daarbuiten ontstaat het besef dat deze... 14 september Mike Bérénos en Robert Scheerder
  • Stel, je ziet geen rood Stel, je ziet geen rood Dit is de eerste blog van een serie van zes over kleuren in het verkeer. Deze serie beoogt het verkeer veiliger te maken door beter kleurgebruik. Kleurenblind-proof is... 14 september Meinard Noothoven van Goor
  • Nog een lange weg te gaan Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de... 13 september Berry den Brinker
  • Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg We mogen wel zeggen dat het vakgebied dat zich bezig houdt met verkeer, vervoer, transport, mobiliteit anno 2018 al zo’n vijf jaar bezig is met de transitie. Immers het eerste... 15 juni Mike Bérénos
  • Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Veel Nederlandse steden gaan in 2025 op slot voor dieselvoertuigen. Elektrische voertuigen zijn dan het alternatief. Bijna de helft van de Nederlandse MKB-ondernemers denkt de... 8 juni Walther Ploos van Amstel, Martijn...
  • Inrichting van omgeving doet wat met de mens Inrichting van omgeving doet wat met de mens In de vorige Verkeerskunde liet ik zien dan het inrichten van een weg en wegomgeving erg lijkt op het werk van een kok. Het zijn aspecten als mondgevoel en... 8 juni Miranda Thüsh

Artikelen 1 tot 25 van 237

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.