De Simpele weg

Mieren staan zelden in de file

vrijdag 25 maart 2016 Carlo van de Weijer 0 reacties 266x gelezen

Deze blog is ook verschenen in VK2/2016
Carlo van de Weijer, directeur Smart Mobility TU Eindhoven /TomTom

Carlo van de Weijer, directeur Smart Mobility TU Eindhoven /TomTom (Copyright: Hessel Bes)

Auto’s maken ongelukken, vervuilen en veroorzaken file. Maar door gebruik van steeds slimmere techniek, worden steeds meer van deze problemen opgelost door de auto zelf. De inherent schone en veilige auto komt al snel dichterbij en de tijdelijk toenemende ongevallen door smartphone-afleiding en de dieselgates zullen de ingeslagen weg naar nul ongevallen en vervuiling alleen maar versnellen.

 

 

Zelforganiserend systeem
Bovendien, auto’s beginnen de slimheid ook nog met elkaar te delen. Vooral dat laatste geeft een extra impuls aan verdere verbetering van het verkeerssysteem. Of we het nu willen of niet, het verkeer wordt steeds meer een zelforganiserend systeem van goed geïnformeerde individuen. Navigatiesystemen met steeds betere verkeersinformatie maken van het verkeerssysteem een soort mierennetwerk. En mieren staan zelden in de file.

 

Er is een interessante discussie over wat deze trend betekent voor de wegen en het straatmeubilair. Moeten die ook slimmer worden? Of kunnen ze de slimheid en innovatie meer aan de voertuigen overlaten en juist simpeler worden uitgevoerd? Ik raak meer en meer overtuigd van het laatste. Zoals een simpele infrastructuur van 200 jaar bestaand koperdraad en 60 jaar oude glasvezeltechniek als basis diende voor de doorbraak van internet met haar extreem slimme gebruikers aan beide zijden: de clients en servers.

 

Scepsis 

Nederland heeft misschien wel de mooiste wegen van de wereld met prachtig, ruim opgezet waterdoorlatend asfalt en een hoge graad van logica en consequentie. Maar de functie van alles wat de twee dimensies van deze prachtige lagen asfalt overstijgt, mag van mij met een gezonde portie scepsis worden benaderd.

 

De intelligentie in het voertuig neemt steeds meer functies over, en maakt veel goedkoper en beter. Dure en horizonvervuilende portalen die waarschuwen voor opkomende file, variable message signs die steeds tevergeefser proberen het verkeer te routeren, het zal op den duur allemaal uit het straatbeeld verdwijnen, omdat de auto het niet meer nodig heeft.

 

Eenvoudige wegstructuur

Sterker nog, een slimme auto gedijt goed bij een eenvoudige wegstructuur. De automobielindustrie roept steeds luider om een uniform consequent wegbeeld. Zij zien niet graag dat ze hun slimme systemen moeten programmeren voor alle nationale uitzonderingen; BMW zit niet te wachten op Nederlandstalige onderborden en veelkleurige signalering die aangeeft dat hun auto’s over de doorgetrokken streep van een spitsstrook mogen rijden.

 

 

Zo min mogelijk verschil in snelheidslimieten
Het offensief tot versimpeling mag van mij nog verdergaan. Zo min mogelijk verschil in snelheidslimieten bijvoorbeeld, en het liefst geen variatie over de dag. De toegevoegde waarde van variabele snelheidslimieten wordt door de voortschrijdende automotive-techniek immers steeds beperkter. Op een 0gegeven moment is het de complexheid niet meer waard, zo niet nu al. En, met minder variabele regels wordt een groot deel van de wegwijzers en verkeersborden overbodig; weer eens stap naar minder horizonvervuiling.

 

Inherente flexibiliteit inbouwen

Uitgaande van deze wens, dan wel zelfs behoefte aan versimpeling in de toekomst, moeten we, gezien de lange horzion van infrastructuurprojecten, oppassen met projecten die de infrastructuur complexer maken. Beter zorgen we ervoor dat er inherente flexibiliteit wordt ingebouwd.

 

Een voorbeeld van inherent inflexibele complexiteit, is wat mij betreft de wil om wegen te ontvlechten; bijvoorbeeld de ontvlechting bij de Eindhovens ringweg. Voor zover ik kan overzien vooral om redenen die grotendeels hun oorsprong vinden in de tijd dat er nog geen navigatiesystemen met rijstrookindicatie, lane guidance, filestaartwaarschuwing en andere nieuwe in-car techniek waren. Nu zie je daar dagelijks allerlei gevaarlijke last-minute beslissingen op complexe splitspunten, extra kilometers door verkeerd rijdende auto’s en frustrerende beelden van doorrijdend verkeer op de onbereikbare rijbaan naast je, terwijl je zelf in de file staat.

 

Gefaciliteerd 

Het is geen verwijt, want met de onwetende auto van toen was ontvlechting waarschijnlijk een goed idee. Maar nu ontwikkelt de auto zich met al haar elektronica, met een vaart van de wet van Moore. Die exponentiele ontwikkeling vraagt om te worden gefaciliteerd, eerder dan gemanaged.

 

Fraaier

Ik zie de laatste tijd gelukkig goede samenwerking tussen overheden, wegbeheerders en kennisinstellingen die deze smart mobility vorm zullen geven in Nederland, waardoor we de mooiste infrastructuur kunnen blijven houden. Want met een simpele weg wordt het verkeer niet alleen verder verbeterd, maar wordt het straatbeeld ook nog eens veel, veel fraaier.’

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 240

1 2 3 4 5 6

  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman
  • Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Onlangs bleek politiek draagvlak voor het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. Dit bracht bij mij een herinnering boven aan de integrale visie op... 28 februari Aad Wilmink, lid Commissie...
  • MaaS en fiets MaaS en fiets Mobility as a Service staat volop in de belangstelling, en terecht! Door je trip van A naar B te kunnen plannen, boeken, uitvoeren en betalen via dezelfde app wordt het... 28 februari Rik van der Graaf & Robin Kleine
  • Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het AD kopte de maandag voor de kerst: ‘Woonwijken onveiliger door rondscheurende pakketbezorgers’ . Meer pakketbezorgers maken de straten in woonwijken onveiliger,... 27 december Walther Ploos van Amstel
  • Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Kern van de bekende discussies over ‘grijze wegen’ en worstelingen ermee in de praktijk, is volgens mij: hoe ‘vertellen’ we de weggebruiker met de inrichting van wegen en... 19 december Max van Kelegom, verkeersvisioloog...
  • ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ Vaste bijrijders van ernstig kleurenblinde chauffeurs geven mondeling gedurende de rit gekleurde signalen langs en boven de weg door. Zulke privé-systemen voorkomen... 19 december Meinard Noothoven van Goor
  • Het addertje onder MaaS Het addertje onder MaaS Veel concepten voor gedeelde mobiliteit zijn op de markt gekomen en beconcurreren elkaar om onze aandacht. Betalende consumenten zijn immers nodig om hun businessmodel tot... 19 december Robin Huizenga, PTV Group
  • Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Rekeningrijden staat weer volop in de spotlights. Vorige week deed RAI Vereniging een pleidooi voor rekeningrijden en Zondag met Lubach besteedde er ook aandacht aan. Maar is... 22 november Bert van Wee, TU Delft
  • Integrale processen en communicatie centraal Integrale processen en communicatie centraal We zijn op de laatste etappe langs de snijvlakken van de verkeerskunde aangekomen. Zie mijn eerdere blogs in Verkeerskunde 2 , 3 en 4 van dit jaar. We ondervonden hoe... 26 oktober Miranda Thüsh
  • Grijze weg bestaat niet Grijze weg bestaat niet In de Visie Duurzaam Veilig Wegverkeer 2018-2030 (DV3) wordt nogmaals geconcludeerd dat de wegvakken en kruispunten in de verkeersruimte idealiter maar één verkeersfunctie voor... 25 oktober Jarno Brouwer]
  • Bijna onder de tram Bijna onder de tram In Nederland worden zowel rood-gele als rood-groene tweekleurige verkeerslichten gebruikt, met een heel verschillende boodschap. Levensgevaarlijk voor kleurenblinden.  Dit... 25 oktober Meinard Noothoven van Goor
  • Voorkom het Grote Vastlopen Voorkom het Grote Vastlopen Het verkeer in stedelijke regio’s loopt vast. De ringwegen raken vol, in de spits barst het openbaar vervoer uit zijn voegen en de fietsfiles vormen geen zijn uitzondering meer.... 17 oktober Friso de Zeeuw
  • Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten In mijn twee vorige blogs in Verkeerskunde 2 en Verkeerskunde 3 ontdekten we dat het ontwerpen van de openbare ruimte lijkt op koken. Als we de juiste combinatie van kleuren,... 14 september Miranda Thüsh
  • Betere kansen met MaaS door samen te werken Betere kansen met MaaS door samen te werken De verkeerskunde heeft van oudsher een focus op techniek, infrastructuur en het modelleren van mobiliteit. Binnen het vakgebied en daarbuiten ontstaat het besef dat deze... 14 september Mike Bérénos en Robert Scheerder
  • Stel, je ziet geen rood Stel, je ziet geen rood Dit is de eerste blog van een serie van zes over kleuren in het verkeer. Deze serie beoogt het verkeer veiliger te maken door beter kleurgebruik. Kleurenblind-proof is... 14 september Meinard Noothoven van Goor
  • Nog een lange weg te gaan Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de... 13 september Berry den Brinker

Artikelen 1 tot 25 van 240

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.