De fiets(er) ontwikkelt, het fietspad kan niet achterblijven!

dinsdag 10 februari 2015 3 reacties 556x gelezen

Robbin Lankhuijzen, XTNT
Robbin Lankhuijzen

Robbin Lankhuijzen

De angst regeert in fietsland. De opkomst van de elektrische fiets en in het bijzonder de Speed Pedelec doet menig beleidsmaker huiveren. Men ziet een doemscenario ontstaan waarin fietsers met 45 km/h door de steden racen en een spoor van vernieling en ongevallen achterlaten. In (blinde) paniek worden de meeste wilde ideeën geopperd om de opkomende dreiging van deze levensgevaarlijke fiets de kop in te drukken. Het Fietsberaad pleit voor een maximumsnelheid op de fietspaden en de VNG heeft zelfs het voornemen om eisen te gaan stellen aan het soort en vorm fietsen dat gebruikt mag worden. Regeltjespolitiek en angstvallige beslissingen roepen op deze manier de stijgende populariteit van de fiets een halt toe. Zonde, volgens ons kan en moet het anders!

Speed Pedelec biedt kansen

Wat we door al deze beren op de weg namelijk vergeten is dat nieuwe ontwikkelingen zoals de elektrische fiets en de Speed Pedelec enorm veel kansen bieden. Het is niet voor niets dat in het hele land verschillende overheden en instanties druk bezig zijn met het promoten van dergelijke fietsen. Dit met als doel zoveel mogelijk forenzen uit de auto te krijgen. De Speed Pedelec maakt het voor deze mensen eindelijk een serieuze overweging om naar het werk te fietsen. Gevolg: minder files, gezondere werknemers en minder luchtvervuiling. Grote (maatschappelijke) voordelen die vaak vergeten worden als we het hebben over de opkomst van snelle fietsen. Waarom angstvallig vechten tegen de nadelen van de snelle fiets(er), terwijl we ook de voordelen van deze fiets kunnen faciliteren?

Huidige fietsnetwerk heeft een update nodig

Wat we nodig hebben zijn beleidsmakers die buiten de gebaande paden durven te denken. Nieuwe ontwikkelingen zoals de Speed Pedelec kunnen niet samengaan met voorzieningen uit de vorige eeuw. Het huidige fietsnetwerk in (middel)grote steden heeft een update nodig. Feit is immers dat steeds meer mensen fietsen, en dat er steeds meer verschillende fietsen zijn. Ouders met kinderen, scholieren, studenten, forenzen, het past allemaal niet meer tegelijk op onze fietspaden. Met name in de verschillende centra van dorpen en steden is de drukte op fietspaden bijna niet meer te doen. Waarom blijven we dan toch al deze fietsers dwars door het centrum sturen? Waarom bieden we de fietsers die niet in het centrum hoeven te zijn geen alternatief?

 

Differentiatie in fietspaden
De diversiteit op de fietspaden vraagt om een diversiteit in fietspaden. Snelle fietsroutes voor snelle fietsen tussen woongebieden en arbeidsconcentraties, schoolroutes in de woonwijken van en naar de scholen en verblijfsgebieden in (drukke) centra. Deze routes moeten vervolgens ook met aandacht worden ingericht. Door bij de inrichting van fietspaden duidelijk te refereren naar haar functie en omgeving wordt passend gedrag bij fietsers opgeroepen. In stadscentra dus geen  vijf meter brede fietssnelweg met rood asfalt maar een karakteristieke klinkerweg. En tussen woon- en werkgebieden een comfortabele snelle route om het centrum heen waar je met hoge snelheid gebruik van kunt maken.  Erftoegangswegen voor fietsers in verblijfsgebieden, stroomwegen tussen de grote woon- en werkconcentraties. Komt het u niet bekend voor? Ook een fietser rijdt om als dat sneller en comfortabeler is.

Nu nadenken over de toekomst

Het aanleggen van fietspaden voor verschillende doelgroepen is natuurlijk niet van de ene op de andere dag te realiseren. We moeten met elkaar nu echter wel een omslag maken in ons beleid om in de toekomst de stijgende diversiteit op fietspaden op te vangen. Doen we dit niet dan is het met de toenemende drukte en diversiteit op de fietspaden wachten op ongelukken en een ommekeer in de groei van de fiets. Aan de slag dus. Niet door de ontwikkelingen in fietsland tegen te werken maar door ze slim te faciliteren. Dan klinkt een Speed Pedelec opeens veel positiever in de oren, vindt u ook niet? Op het Fietscongres is al kort op deze denkwijze ingegaan. XTNT wil dit verder oppakken en uitwerken. Denkt u met ons mee?


Reacties

Reacties

Han van der Voet 05/03/2015 17:40

Het lijkt me zeer urgent om studies naar een meer integraal niveau te tillen. Bij afwezigheid van trottoirs en voetpaden zijn alle fietspaden ook tevens voetpad. Discussies over de toekomst van de fietspaden moet dus niet alleen gaan over hoegedragen verschillende combinaties fieters zich met elkaar. Het gaat meer in het algemeen over de toekomst van ons stelsel van ruimten in gebruik bij wandelaars, voetgangers, fietsers, ....... etc., De toekomst van onze verblijfsruimte inclusief die voor het langzame verkeer.
Maw serieus werk gaan maken van het concept van de twee samenhangende infrastructurele netwerken die voor snelverkeer en het netwerk van wegen en paden voor het totale langzame verkeer (de samenhangende verblijfsruimte).

Otto van Boggelen, CROW-Fietsberaad 13/02/2015 09:54

Robbin suggereert dat wij uit angst voor de speed-pedelec in blinde paniek pleiten voor een maximum snelheid op fietspaden. Daarmee zouden wij de kansen van nieuwe voertuigen in de kiem smoren. Ik vrees dat Robbin het advies niet gelezen heeft. We bepleiten juist dat snelle fietsers meer keuzevrijheid hebben en dat wegbeheerders kunnen kiezen uit twee soorten fietspaden, zodat zij maatwerk kunnen bieden. Dus leestip voor Robbin: http://www.fietsberaad.nl/?lang=nl&repository=Advies+CROW-Fietsberaad+over+Speed+Pedelec

Sipke van der Meulen 13/02/2015 09:27

Robbin slaat een interessante denkrichting in. De diversiteit van fietsers vraagt om diversiteit van fietspaden.
Er is echter ook een andere richting denkbaar, namelijk een diversiteit van verkeersdeelnemers (waaronder een diversiteit van fietsers) deelt de openbare ruimte. Geen segregatie maar integratie, uiteraard onder condities van een beperkte snelheid van autoverkeer.
Delen in plaats van scheiden. Mooier, leuker, compacter en zeker zo veilig.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 243

1 2 3 4 5 6

  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...
  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman
  • Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Onlangs bleek politiek draagvlak voor het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. Dit bracht bij mij een herinnering boven aan de integrale visie op... 28 februari Aad Wilmink, lid Commissie...
  • MaaS en fiets MaaS en fiets Mobility as a Service staat volop in de belangstelling, en terecht! Door je trip van A naar B te kunnen plannen, boeken, uitvoeren en betalen via dezelfde app wordt het... 28 februari Rik van der Graaf & Robin Kleine
  • Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het AD kopte de maandag voor de kerst: ‘Woonwijken onveiliger door rondscheurende pakketbezorgers’ . Meer pakketbezorgers maken de straten in woonwijken onveiliger,... 27 december Walther Ploos van Amstel
  • Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Kern van de bekende discussies over ‘grijze wegen’ en worstelingen ermee in de praktijk, is volgens mij: hoe ‘vertellen’ we de weggebruiker met de inrichting van wegen en... 19 december Max van Kelegom, verkeersvisioloog...
  • ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ Vaste bijrijders van ernstig kleurenblinde chauffeurs geven mondeling gedurende de rit gekleurde signalen langs en boven de weg door. Zulke privé-systemen voorkomen... 19 december Meinard Noothoven van Goor
  • Het addertje onder MaaS Het addertje onder MaaS Veel concepten voor gedeelde mobiliteit zijn op de markt gekomen en beconcurreren elkaar om onze aandacht. Betalende consumenten zijn immers nodig om hun businessmodel tot... 19 december Robin Huizenga, PTV Group
  • Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Rekeningrijden staat weer volop in de spotlights. Vorige week deed RAI Vereniging een pleidooi voor rekeningrijden en Zondag met Lubach besteedde er ook aandacht aan. Maar is... 22 november Bert van Wee, TU Delft
  • Integrale processen en communicatie centraal Integrale processen en communicatie centraal We zijn op de laatste etappe langs de snijvlakken van de verkeerskunde aangekomen. Zie mijn eerdere blogs in Verkeerskunde 2 , 3 en 4 van dit jaar. We ondervonden hoe... 26 oktober Miranda Thüsh
  • Grijze weg bestaat niet Grijze weg bestaat niet In de Visie Duurzaam Veilig Wegverkeer 2018-2030 (DV3) wordt nogmaals geconcludeerd dat de wegvakken en kruispunten in de verkeersruimte idealiter maar één verkeersfunctie voor... 25 oktober Jarno Brouwer]
  • Bijna onder de tram Bijna onder de tram In Nederland worden zowel rood-gele als rood-groene tweekleurige verkeerslichten gebruikt, met een heel verschillende boodschap. Levensgevaarlijk voor kleurenblinden.  Dit... 25 oktober Meinard Noothoven van Goor
  • Voorkom het Grote Vastlopen Voorkom het Grote Vastlopen Het verkeer in stedelijke regio’s loopt vast. De ringwegen raken vol, in de spits barst het openbaar vervoer uit zijn voegen en de fietsfiles vormen geen zijn uitzondering meer.... 17 oktober Friso de Zeeuw
  • Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten In mijn twee vorige blogs in Verkeerskunde 2 en Verkeerskunde 3 ontdekten we dat het ontwerpen van de openbare ruimte lijkt op koken. Als we de juiste combinatie van kleuren,... 14 september Miranda Thüsh

Artikelen 1 tot 25 van 243

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.