De fiets(er) ontwikkelt, het fietspad kan niet achterblijven!

dinsdag 10 februari 2015 3 reacties 567x gelezen

Robbin Lankhuijzen, XTNT
Robbin Lankhuijzen

Robbin Lankhuijzen

De angst regeert in fietsland. De opkomst van de elektrische fiets en in het bijzonder de Speed Pedelec doet menig beleidsmaker huiveren. Men ziet een doemscenario ontstaan waarin fietsers met 45 km/h door de steden racen en een spoor van vernieling en ongevallen achterlaten. In (blinde) paniek worden de meeste wilde ideeën geopperd om de opkomende dreiging van deze levensgevaarlijke fiets de kop in te drukken. Het Fietsberaad pleit voor een maximumsnelheid op de fietspaden en de VNG heeft zelfs het voornemen om eisen te gaan stellen aan het soort en vorm fietsen dat gebruikt mag worden. Regeltjespolitiek en angstvallige beslissingen roepen op deze manier de stijgende populariteit van de fiets een halt toe. Zonde, volgens ons kan en moet het anders!

Speed Pedelec biedt kansen

Wat we door al deze beren op de weg namelijk vergeten is dat nieuwe ontwikkelingen zoals de elektrische fiets en de Speed Pedelec enorm veel kansen bieden. Het is niet voor niets dat in het hele land verschillende overheden en instanties druk bezig zijn met het promoten van dergelijke fietsen. Dit met als doel zoveel mogelijk forenzen uit de auto te krijgen. De Speed Pedelec maakt het voor deze mensen eindelijk een serieuze overweging om naar het werk te fietsen. Gevolg: minder files, gezondere werknemers en minder luchtvervuiling. Grote (maatschappelijke) voordelen die vaak vergeten worden als we het hebben over de opkomst van snelle fietsen. Waarom angstvallig vechten tegen de nadelen van de snelle fiets(er), terwijl we ook de voordelen van deze fiets kunnen faciliteren?

Huidige fietsnetwerk heeft een update nodig

Wat we nodig hebben zijn beleidsmakers die buiten de gebaande paden durven te denken. Nieuwe ontwikkelingen zoals de Speed Pedelec kunnen niet samengaan met voorzieningen uit de vorige eeuw. Het huidige fietsnetwerk in (middel)grote steden heeft een update nodig. Feit is immers dat steeds meer mensen fietsen, en dat er steeds meer verschillende fietsen zijn. Ouders met kinderen, scholieren, studenten, forenzen, het past allemaal niet meer tegelijk op onze fietspaden. Met name in de verschillende centra van dorpen en steden is de drukte op fietspaden bijna niet meer te doen. Waarom blijven we dan toch al deze fietsers dwars door het centrum sturen? Waarom bieden we de fietsers die niet in het centrum hoeven te zijn geen alternatief?

 

Differentiatie in fietspaden
De diversiteit op de fietspaden vraagt om een diversiteit in fietspaden. Snelle fietsroutes voor snelle fietsen tussen woongebieden en arbeidsconcentraties, schoolroutes in de woonwijken van en naar de scholen en verblijfsgebieden in (drukke) centra. Deze routes moeten vervolgens ook met aandacht worden ingericht. Door bij de inrichting van fietspaden duidelijk te refereren naar haar functie en omgeving wordt passend gedrag bij fietsers opgeroepen. In stadscentra dus geen  vijf meter brede fietssnelweg met rood asfalt maar een karakteristieke klinkerweg. En tussen woon- en werkgebieden een comfortabele snelle route om het centrum heen waar je met hoge snelheid gebruik van kunt maken.  Erftoegangswegen voor fietsers in verblijfsgebieden, stroomwegen tussen de grote woon- en werkconcentraties. Komt het u niet bekend voor? Ook een fietser rijdt om als dat sneller en comfortabeler is.

Nu nadenken over de toekomst

Het aanleggen van fietspaden voor verschillende doelgroepen is natuurlijk niet van de ene op de andere dag te realiseren. We moeten met elkaar nu echter wel een omslag maken in ons beleid om in de toekomst de stijgende diversiteit op fietspaden op te vangen. Doen we dit niet dan is het met de toenemende drukte en diversiteit op de fietspaden wachten op ongelukken en een ommekeer in de groei van de fiets. Aan de slag dus. Niet door de ontwikkelingen in fietsland tegen te werken maar door ze slim te faciliteren. Dan klinkt een Speed Pedelec opeens veel positiever in de oren, vindt u ook niet? Op het Fietscongres is al kort op deze denkwijze ingegaan. XTNT wil dit verder oppakken en uitwerken. Denkt u met ons mee?


Reacties

Reacties

Han van der Voet 05/03/2015 17:40

Het lijkt me zeer urgent om studies naar een meer integraal niveau te tillen. Bij afwezigheid van trottoirs en voetpaden zijn alle fietspaden ook tevens voetpad. Discussies over de toekomst van de fietspaden moet dus niet alleen gaan over hoegedragen verschillende combinaties fieters zich met elkaar. Het gaat meer in het algemeen over de toekomst van ons stelsel van ruimten in gebruik bij wandelaars, voetgangers, fietsers, ....... etc., De toekomst van onze verblijfsruimte inclusief die voor het langzame verkeer.
Maw serieus werk gaan maken van het concept van de twee samenhangende infrastructurele netwerken die voor snelverkeer en het netwerk van wegen en paden voor het totale langzame verkeer (de samenhangende verblijfsruimte).

Otto van Boggelen, CROW-Fietsberaad 13/02/2015 09:54

Robbin suggereert dat wij uit angst voor de speed-pedelec in blinde paniek pleiten voor een maximum snelheid op fietspaden. Daarmee zouden wij de kansen van nieuwe voertuigen in de kiem smoren. Ik vrees dat Robbin het advies niet gelezen heeft. We bepleiten juist dat snelle fietsers meer keuzevrijheid hebben en dat wegbeheerders kunnen kiezen uit twee soorten fietspaden, zodat zij maatwerk kunnen bieden. Dus leestip voor Robbin: http://www.fietsberaad.nl/?lang=nl&repository=Advies+CROW-Fietsberaad+over+Speed+Pedelec

Sipke van der Meulen 13/02/2015 09:27

Robbin slaat een interessante denkrichting in. De diversiteit van fietsers vraagt om diversiteit van fietspaden.
Er is echter ook een andere richting denkbaar, namelijk een diversiteit van verkeersdeelnemers (waaronder een diversiteit van fietsers) deelt de openbare ruimte. Geen segregatie maar integratie, uiteraard onder condities van een beperkte snelheid van autoverkeer.
Delen in plaats van scheiden. Mooier, leuker, compacter en zeker zo veilig.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 257

1 2 3 4 5 6

  • Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs “Bekijk Nederland als één grote, groene netwerkstad”, aldus CROW-directeur Pieter Litjens en zijn collega bij Platform31, Hamit Karakus. Niet gek, als je bedenkt dat 60% van de... 23 september Paul Steeneken
  • De zin en onzin van artikel 5a WvW De zin en onzin van artikel 5a WvW Op 18 juni heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel roekeloos rijgedrag aangenomen. Het voorstel moet nog door de Eerste Kamer, maar als het aangenomen wordt is opzettelijk... 20 september Herbert Korbee
  • Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Utrecht, draaischijf van Nederland. Loopt het bij Utrecht spaak, dan heeft een groot deel van Nederland daar last van. Dat geldt zowel voor de weg als voor het spoor. Ik zie... 2 september Rob Hulleman
  • Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet 20 september 2018 was een zwarte dag voor de verkeersveiligheid. Bij een botsing op een overweg in Oss kwamen vier kinderen om het leven en daarnaast raakten een kind en een... 26 augustus Wilbert Walta
  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...
  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof

Artikelen 1 tot 25 van 257

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.