De energie in Hal 9

In de zesde versnelling het kantelpunt voorbij

vrijdag 27 mei 2016 0 reacties 160x gelezen

Deze blog is verschenen in VK3/2016

Joëlle van den Broek, Programmamanager DITCM, Landelijke ronde tafels.

Joëlle van den Broek, Programmamanager DITCM, Landelijke ronde tafels.

'Dat er ‘energie zit’ op Smart Mobility was als nooit te voren merkbaar op de Intertraffic 2016. Waar deze internationale beurs ooit een plek was om nieuwe infraspullen te (ver)kopen, liet ‘Hal 9’ zich zien als dé plek voor samenwerking, waar nieuwe initiatieven en ontwikkelingen getoond en gestart werden. In deze hal was volop dynamiek, van dinsdag tot en met de vrijdag, geen uur was onbenut om met elkaar het gesprek aan te knopen en tot een volgende stap te komen. Zouden we nu dan echt op het kantelpunt zitten van ‘pilots naar grootschalige implementatie?’ En van ‘investeren’ naar ‘geld verdienen’?

 

Samen werken

Niet verkopen maar samenwerken dus. Dat ‘samenwerken’ misschien wel de grootste leidraad was op de Intertraffic, zag ik terug in verschillende vormen: in vele voorbeelden van producten door samenwerking tussen overheden en bedrijven. Maar ook in samenwerking over disciplines en landsgrenzen heen. Er waren boeiende lezingen en workshops met veel ruimte voor interactie. Met recht ‘#Smart together’!

 

Learning by doing

Daarnaast viel ‘learning by doing’ op. Smart Mobility is geen theoretische oplossing meer, maar veel meer een nieuwe mobiliteitsstrategie waarvan we de voordelen nu zichtbaar maken en ook kunnen ervaren op de Nederlandse (openbare) weg. Door uit te proberen, te leren en verder te bouwen op succesvolle oplossingen, komen we ‘in de zesde versnelling’. Een van de hoogtepunten hiervan tijdens de Intertraffic, was natuurlijk de European Truck Challenge; naast de Beter-Benuttenprojecten, de Praktijkproef Amsterdam en het feit dat heel Brabant ingezet gaat worden als ‘living lab’. Hoe cool was het om te horen van een business developer van Nissan dat hun zelfrijdende voertuigen simuleren in Silicon Valley, maar de echte real-live test in Nederland willen doen.

 

Gemeenschappelijke basis

Dat we dwars door deze projecten in Nederland, met Europa, bouwen aan ‘een gemeenschappelijke basis, via de landelijke ronde tafels, geeft houvast voor zowel de markt als voor de overheden. Randvoorwaardelijke thema’s als Security, Privacy en Standaarden worden gezamenlijk opgepakt zodat het de afzonderlijke projecten ontlast en ermee geholpen worden. Ook goed om op de beurs te horen dan een aantal landen dit op een vergelijkbare manier willen gaan organiseren(!).

 

Aandacht voor de gebruiker

Wat ook opviel is ‘de aandacht voor de gebruiker’. Waar in voorgaande edities van de Intertraffic de nadruk nog erg lag op techniek, zag je nu veel aandacht voor de beleving van weggebruikers; zowel in de oplossingen die gedemonstreerd werden, als in de manier van presenteren op stands, bijvoorbeeld met simulators en 3D brillen. Ook dit zegt mij dat we in het volgende stadium zijn beland.  

 

Het draait allemaal om data

Smart Mobility beperkte zich overigens niet tot hal 9. Ook in de immense hallen met infrastructurele producten, zag ik vele voorbeelden van ‘versmarting’ van ons mobiliteitssysteem. En dat brengt me tot het vijfde inzicht dat ik opdeed op de Intertraffic: ‘het draait allemaal om data’ en hoe we daar mee omgaan. Net als destijds in de telefonie vindt er een scheiding plaats tussen ‘hardware’ en ‘software’, waarbij de vernieuwingen zich steeds sneller kunnen opvolgen. Niet de levensduur van voertuigen en wegkantstations bepalen de dynamiek, maar de beschikbaarheid van apps en softwaresystemen die ons informeren en adviseren in het verkeer. En daarvoor zijn de eerder genoemde randvoorwaarden als communicatiestandaarden en –architecturen des te noodzakelijker.

 

The future is now

Tot slot, zoals Beter Benutten het mooi formuleerde: ‘the future is now’. Ik denk dat we er allemaal getuige van zijn geweest op de Intertraffic. Het is immers nog maar drie jaar geleden dat we droomden van platoonende trucks in het normale verkeer, nu hebben we het al laten zien. Waar zullen we over twee jaar staan? Vanuit onze unieke positie in Nederland met een dicht wegennet, veel verkeerskundige ervaring, kennis van data en een cultuur van ‘learning by doing’ en ‘samenwerken’, maken we nu, geïnspireerd, een flinke stap naar ‘alles automatisch’. Dat gaat weliswaar niet vanzelf, maar ik ben nu al reuze benieuwd naar Intertraffic 2018.'

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 255

1 2 3 4 5 6

  • Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Utrecht, draaischijf van Nederland. Loopt het bij Utrecht spaak, dan heeft een groot deel van Nederland daar last van. Dat geldt zowel voor de weg als voor het spoor. Ik zie... 2 september Rob Hulleman
  • Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet 20 september 2018 was een zwarte dag voor de verkeersveiligheid. Bij een botsing op een overweg in Oss kwamen vier kinderen om het leven en daarnaast raakten een kind en een... 26 augustus Wilbert Walta
  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...
  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman

Artikelen 1 tot 25 van 255

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.