Blind dashboard

Verkeerskleuren 4/6

vrijdag 1 maart 2019 Meinard Noothoven van Goor 0 reacties 203x gelezen

Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal, maar op mijn dashboard geen enkele indicatie. Wat kan dit zijn ? Olie, accu, koelwater? 

 

Op de parkeerplaats vraag ik een jongeman even een blik op mijn dashboard te werpen. Op het plattegrondje van de auto ziet hij bij het linker achterportier een klein rood lichtje, voor mij als rood-blinde onzichtbaar. Het portier is niet goed dicht. Dit is snel verholpen, maar wat te doen op een snelweg bij een geluidssignaal, zonder indicatie op het dashboard? Indertijd kon ik op een Mitsubishi-dashboard het modieuze rood op zwarte displays voor snelheid, benzine en kilometerstand niet aflezen. Dat reed niet fijn.

Ontwerpers houden gelukkig wel rekening met mijn kleurzienstoornis aan de buitenkant van auto’s (oranjerode achterlichten), waarom niet van binnen? Kleurenblind-proof dashboards dragen zeker bij aan verkeersveiligheid doordat ze voor iedereen duidelijk zijn. Het is geen kwestie van kosten; gewoon signaallichtjes in oranjerood in plaats van rood toepassen en displays niet in rood op zwart. Bij autofabrikanten ontbreekt hiervoor kennelijk elke interesse en de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) keurt hier niet op, terwijl kleurenblinden ook willen weten hoe hard zij rijden.

 

Touch-screenproblemen 
Onderzoekers van TU Delft stellen dat 'touch screens de minst geschikte interface zijn voor in de auto’, maar ik lees niets over standaardkleuren voor pictogrammen, laat staan over een kleurenblind-proof palet. Autorijden wordt er al met al niet makkelijker op voor kleurzienden en zeker niet voor kleurenblinden. Tijd voor ‘in der Beschränkung zeigt sich der Meister’, waar alle weggebruikers van profiteren.

 


Het onderste beeld is wat rood-blinden zien, gemaakt met de kleurenblindheidsimulator van TNO. 

Zelfrijdende auto
Na twee doden door zelfrijdende auto’s in de VS, kan een derde tevens de dood van het project betekenen. Onderzoekers moeten aan alles denken om die derde dode te voorkomen. Dus ook aan de combinatie van een kleurenblinde met een gekleurd controlepaneel. Bij een geluidssignaal kan dan de kleur in het paneel fout worden geïnterpreteerd of zelfs helemaal niet worden opgemerkt, met een ongeluk tot gevolg. Onderzoekers hebben geen aandacht voor kleurtinten en dubbele coderingen. Dit wordt (letterlijk) afgedaan als geneuzel. Maar de Wet van Murphy gaat altijd op, ook bij zelfrijdende auto’s. Bij een ongeval wordt als oorzaak ‘kleurenblindheid’ waarschijnlijk niet vastgesteld, aangezien dit niet tot de opties behoort. Gezien mijn aantal ‘nearmissers’ moet het af en toe goed fout gaan door onzorgvuldig functioneel kleurgebruik.

 

Onzichtbare achter- en remlichten
Bij de meeste auto’s zijn de achter- en remlichten oranjerood en daardoor kleurenblind-proof, hoewel een gepimpte Volkswagen Golf met dichtgeplakte achterramen wel eens zeer donkere achterlichten wil hebben, die voor rood-blinden nooit oplichten. Donkerrode achterlichten zijn overigens ook te vinden op campers, caravans, Oost-Europese vrachtauto’s en landbouwvoertuigen. Militaire voertuigen zijn met hun donkerrode achterlichten – type ‘gloeiende spijker’ – en mede door camouflage volslagen onzichtbaar in het donker.

 

RDW discrimineert
Naast RWS (zie Verkeerskleuren 3/6) discrimineert ook de RDW door voertuigen toe te laten op onze wegen, die niet voldoen aan de eis kleurenblind-proof. In 2015 had ik telefonisch contact met twee heren van de RDW. Na mijn ouverture reageerden beiden – separaat – volmondig met: “Nooit aan gedacht”. Dat was eerlijk, maar er was geen tijd om op kleurtoepassingen in te gaan, laat staan mij te ontvangen.

 

De laatste tijd zijn er meer soorten fiets-achterlichten op straat te zien, helaas vaak in donkerrood uitgevoerd, en daarmee onzichtbaar voor rood-blinden. Ook fietsclubs hebben nog altijd niet door dat je rood nader moet specificeren (oranjerood) voor optimale veiligheid.

 

Hoe bestaat het!

In het 'Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030’ komt het woord ‘kleur’ (-tinten, -zienstoornis, -enblinden) niet voor.?Deze gezamenlijke visie?is één grote blinde vlek voor kleuren, terwijl met doordacht kleurgebruik veel veiligheid valt te winnen, zonder extra kosten.


Lees ook de vorige blogs van Meinard Noothoven van Goor:

Stel, je ziet geen rood

Bijna onder de tram 

‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 257

1 2 3 4 5 6

  • Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs “Bekijk Nederland als één grote, groene netwerkstad”, aldus CROW-directeur Pieter Litjens en zijn collega bij Platform31, Hamit Karakus. Niet gek, als je bedenkt dat 60% van de... 23 september Paul Steeneken
  • De zin en onzin van artikel 5a WvW De zin en onzin van artikel 5a WvW Op 18 juni heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel roekeloos rijgedrag aangenomen. Het voorstel moet nog door de Eerste Kamer, maar als het aangenomen wordt is opzettelijk... 20 september Herbert Korbee
  • Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Utrecht, draaischijf van Nederland. Loopt het bij Utrecht spaak, dan heeft een groot deel van Nederland daar last van. Dat geldt zowel voor de weg als voor het spoor. Ik zie... 2 september Rob Hulleman
  • Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet 20 september 2018 was een zwarte dag voor de verkeersveiligheid. Bij een botsing op een overweg in Oss kwamen vier kinderen om het leven en daarnaast raakten een kind en een... 26 augustus Wilbert Walta
  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...
  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof

Artikelen 1 tot 25 van 257

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.