Beste lezer, bent u klaar voor Mobility as a Service (MaaS)?

vrijdag 31 maart 2017 Robin Huizenga 0 reacties 133x gelezen

‘Wie is de grote winnaar van de verkiezingen? Is er een verassende winnaar? Als u dit artikel leest, kunt u antwoord geven op deze vragen, maar op moment van schrijven is de verkiezingsstrijd nog in volle gang. De Nederlandse politieke partijen zijn weer nadrukkelijk in het straatbeeld aanwezig en (alternatieve?) feiten en getallen worden in de strijd geworpen om hun plannen te onderbouwen.'

Robin Huizenga, Business Manager Traffic, PTV Group

Robin Huizenga, Business Manager Traffic, PTV Group

'Als verkeerskundige zoek ik nieuwsgierig naar de verkeerskundige visie van de partijen en pak de doorrekening van het Centraal Planbureau erbij. In het actuele rapport komt maar 14 keer het woord ‘verkeer’ voor. U mag zelf bepalen of u dit veel of weinig vindt. In ieder geval zal het naar verwachting voor velen van u een feest van herkenning zijn. Oude plannen, zoals de kilometerheffing (89 hits), worden weer tevoorschijn gehaald en afgestoft en bekende tegenstellingen tussen links en rechts worden herbevestigd. Er wordt echter met geen woord gerept over de aankomende verkeerskundige disruptie. Zorgwekkend, want regeren is tenslotte vooruitzien!

 

Of we er nu klaar voor zijn of niet, het autonome voertuig komt eraan. Internationaal worden op juridisch terrein meer en meer lichten op groen gezet en lokale testlocaties schieten mede daardoor als paddenstoelen uit de grond. Ook in Nederland doen wij daar vrolijk aan mee. Onze huidige minister Schultz werkt er al jaren aan om van Nederland een voortrekkersland in de autonome revolutie te maken. Hierdoor gestimuleerd, lanceren autofabrikanten de ene na de andere technische innovatie. Wij hebben het voorrecht om wereldwijd samen te werken met autofabrikanten en hun nieuwste vindingen in onze virtuele verkeerssimulatieomgeving PTV Vissim te testen alvorens ze op de prijslijst belanden. Niet alleen hun auto’s kunnen steeds harder accelereren, ook de industrie zelf kan dit.

 

Maar pas op: de Lisbon Case Study in 2015 (van International Transport Forum, OECD: http://www.itf-oecd.org/sites/default/files/docs/15cpb_self-drivingcars.pdf) heeft ons duidelijk met de neus op de feiten geduwd. De opkomst van autonome voertuigen zonder het loslaten van onze drang om zelf een voertuig te bezitten heeft rampzalige gevolgen voor onze bereikbaarheid. Toenames van 40 procent in het aantal verplaatsingskilometers worden ons voorgeschoteld. Verkeerskundige of niet, het zal voor eenieder volstrekt duidelijk zijn dat dit niet met een kilometerheffing of lokale milieuzone is op te vangen.

 

Shared Mobility wordt in dezelfde rapportage genoemd als een van de oplossingen om onze (binnen)steden bereikbaar te houden. Met de opkomst van nieuwe technieken moeten we oude gewoontes durven los te laten. Mobility as a Service (MaaS) is het platform waarmee wij onze persoonlijke multimodale verplaatsingswensen opnieuw moeten gaan definiëren. Voor een maandelijks bedrag neem je een (bereikbaarheids)dienst af en organiseer en personaliseer je snel en eenvoudig elke (multimodale) reis. Vandaag slecht weer, dan reserveer je een (huur)auto of openbaar vervoer. Ben je juist toe aan fysieke beweging dan pak je lekker de fiets. Zelfs het UITP (internationale openbaar vervoer federatie) prijst MaaS als de oplossing voor efficiënt vervoer.

Maar hoe moet je MaaS inrichten? Met het MaaS Accelerator Program biedt de PTV Group een virtuele verkeerskundige wereld én een verkeerskundig operationeel besturings- en controlesysteem voor MaaS. Sinds de bekendmaking hebben wij al vele autofabrikanten, overheden, openbaarvervoersbedrijven en consultantbureaus ontvangen om te praten hoe zij het beste met deze disruptie om kunnen gaan. Of, zoals sommigen het verwoorden: ‘hoe te overleven’?

 

In de klassieke verkeersmodellen gaan we uit van een een-op-een-relatie tussen personen die zich verplaatsen en de voertuigen waarmee ze zich verplaatsen. Met de laatste technieken rond tourbased modellen raken we heel ver, maar wat gebeurt er als die link tussen voertuigen en personen niet meer een-op-een is? In het MaaS Accelerator Program hebben we een algoritme ontwikkeld dat simuleert hoe een vervoersvraag (van zowel personen als goederen) vertaald wordt naar voertuigbewegingen, rekening houdend met de combinatie van trips (ridesharing), met het aantal beschikbare voertuigen, de capaciteit en meer. Daardoor kunnen we perfect inschatten wat het effect van New Mobility Services op de stad van morgen is.

 

Beste Mark, Geert, Alexander, Sybrand, Jesse, Emile of toch Lodewijk, houd alsjeblief rekening met de aankomende verkeerskundige disruptie. Besteed ‘ons’ geld niet aan de problemen van vandaag als dit morgen niet meer effectief is. Kilometerheffing, milieuzones, grote infra-investeringen, denk na over de rentabiliteit op lange termijn. En ja, wij snappen dat u misschien moeite heeft om de impact van MaaS te beoordelen. Weet dan dat de PTV Group graag dit verkeerskundige inzicht geeft. Niet alleen aan autofabrikanten, OV-bedrijven, consultants en overheden, maar ook aan de politiek. Wij zijn er al klaar voor. U toch ook?

 

Intussen ben ik al nieuwsgierig naar de rapportage van het Centraal Planbureau voor de volgende regeerperiode…’

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

blog

Artikelen 1 tot 10 van 201

1 2 3 4 5 6

  • Het pretpark dat altijd open is Het pretpark dat altijd open is Er valt natuurlijk weer heel wat terug te kijken in deze laatste dagen van 2017. Hoogte- en dieptepunten waren er genoeg, zoals ieder jaar. Wat de verkeersveiligheid betreft was... 29 december Gerard Tertoolen
  • Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Voorjaar 2017 verscheen het Manifest Verkeersveiligheid. Najaar 2017 bleek dit in het regeerakkoord Rutte III richtinggevend. Een slimme en effectieve lobby onder leiding van de... 21 december Janneke Zomervrucht, MENSenSTRAAT
  • De file: wat is dat of wie zijn dat? De file: wat is dat of wie zijn dat? De economie groeit flink, de brandstofprijzen zijn stabiel en de ruimtelijke spreiding en de verplaatsingsafstanden nemen toe onder druk van de... 21 december Ed Graumans
  • Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Het aantal kilometers dat de Nederlander gemiddeld in de auto reist, daalt al meer dan tien jaar. Dit is een trendbreuk met de decennia voor 2005. Deze verandering lijkt niet... 11 december Arie Bleijenberg, Huib van Essen en...
  • Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden In grote steden blijft fietsparkeren een terugkerend punt van aandacht (en zorg). Een deel van de problematiek is de ongereguleerde praktijk van parkeren met de fiets. Terwijl... 20 november Bas Schilder, Trajan
  • Ogen op de weg op de A67! Ogen op de weg op de A67! 35 ongelukken per maand. Deze trieste uitschieter scoort de A67 bij Eindhoven. Hoe komt dat? Zijn de ogen van de weggebruikers daar te vaak niet op de weg gericht? Op deze weg... 9 november Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Goed ontwerp tegen terrorisme Goed ontwerp tegen terrorisme ‘Barcelona, 17 augustus. Een auto rijdt de Ramblas op en rijdt veertien voetgangers opzettelijk dood. Verschrikkelijk, maar helaas... 27 oktober Dick van Veen, Mobycon
  • Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Het begrip ‘subjectieve verkeersonveiligheid’ verwijst naar persoonlijke gevoelens die mensen hebben over de verkeersonveiligheid of, wat algemener, naar de zorg om... 27 oktober Adriaan Walraad, adviseur Antea Group
  • Maak fietsen kleurenblind-proof Maak fietsen kleurenblind-proof ‘Rekening houden met de 750.000 Nederlandse kleurenblinden in het verkeer leidt tot minder slachtoffers. Niet alleen onder fietsers, ook onder voetgangers en automobilisten. Het... 27 oktober Meinard Noothoven van Goor, Blind...
  • Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is Zittend achter mijn bureau dwalen mijn ogen af naar buiten. Starend naar de regen die tegen de ramen slaat, denk ik terug naar mijn... 27 oktober Robin Huizenga, PTV Group

Artikelen 1 tot 10 van 201

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.