Ben jij straks smart, shared of social?

Waar zijn verkeerskundigen straks nog van?

dinsdag 16 februari 2016 Ron Bos 0 reacties 480x gelezen

Ooit was het overzichtelijk. De verkeerskundige was een duidelijke specialist in het domein van de ruimtelijke infrastructuur. Maar het bleek niet voldoende. We moesten ons in meer in gedrag gaan verdiepen, want infrastructuur was niet genoeg om weggebruikers in goede - de door ons bedachte - banen te leiden. En zelfs dat bleek niet genoeg; nu de technologie ons gaat bijstaan: gaat het om slimme wegen, slimme voertuigen en slimme mobiliteitsconcepten.
Ron Bos, adviseur Bij Goudappel Coffeng en trendwatcher in mobiliteit. Hij blogt op .smarturbanism.org

Ron Bos, adviseur Bij Goudappel Coffeng en trendwatcher in mobiliteit. Hij blogt op .smarturbanism.org

Smart mobility als de nieuwe modeterm; of toch een fundamenteel andere vorm van verkeerskunde? Het roept in ieder geval wat vragen op: waar zijn wij verkeerskundigen straks nog van? Nog steeds een infratechnicus? Of IT’er? Gedragskundige? Of toch meer de overall generalist, een procesmatige bruggenbouwer?

Als ik als trendwatcher door mijn oogharen naar de verkeerskundige van de toekomst kijk, zie ik nog geen sluitend antwoord. Wel zie ik drie grote ontwikkelingen die naar mijn mening de richting van de ‘verkeerkundige’ zal bepalen. Met enige vrije interpretatie zou je ze samen kunnen vatten in drie kernwoorden: smart, shared en social.

SMART
De technologische innovatie blijft doorgaan. Steeds meer ‘dingen’ gaan zich gedragen als ’sensor’ (meten wat er gebeurt) of ‘actuator’ (zorgen dat er iets gebeurt). Dat leidt tot steeds meer (actuele) data. Voeg daar de rekenkracht aan toe om wat (actueels) met die data te doen en je hebt een enorme technologie-georiënteerde sturing in handen. In mensentaal: in plaats van stromen en groepen, gaan we - dankzij onze smartphones - individuen optimaal door de wereld heen geleiden. Monitoren en modelleren van mobiliteit in de toekomst vraagt om experts die om kunnen gaan met deze grote hoeveelheden data en ‘control systemen’ kunnen ontwerpen. Is de verkeerskundige van de toekomst dus een ICT’er, gericht op datamining en het ontwerpen van de juiste algoritmes?

SHARED
Nieuwe mobiliteitsconcepten worden stuk voor stuk als dienst gepositioneerd. Dus niet als product. Je koopt dus geen nieuwe auto of Hoover board. Je bent aangesloten bij Car2Go, OV-fiets, Uber et cetera. iedere week popt er ergens ter wereld een startup op die een niche gaat bedienen die in de huidige globale economie zomaar ook in onze wereld opduikt. Wat betekent dat voor de planbaarheid van het verkeerskundig domein? Mobiliteit faciliteren komt in deze trend neer op het koppelen van vraag en aanbod, met gebruikersvriendelijke platformen die voldoende massa aan zich we. Deze concepten zijn dus niet alleen voorbehouden aan de overheid, maar steeds meer vanuit commerciële aanbieders, of het zijn bewoners zelf die onderdeel gaan vormen van de nieuwe ‘mobiliteitsarena’. Is de verkeerskundige van de toekomst straks vooral een makelaar?

SOCIAL
Mobiliteit ‘democratiseert’. Dat is de derde ontwikkeling die ik zie, mogelijk gemaakt door ‘SMART’ en ‘SHARED’: de eindgebruiker krijgt veel meer een centrale rol, zowel in planning als in de diensten zelf met digitale tools als facilitator. Bewust en ook onbewust gaan wij allemaal meesturen: je levert feedback aan TomTom of Google (onbewust) of je ‘rate’ een chauffeur (bewust) bijvoorbeeld. Ook bij beleidsvorming gaat dat gebeuren. Inspreekavonden met de ‘vaste krachten’ wordt een (bewuste of onbewuste) digitaal-ondersteunde dialoog met buurtbewoners die misschien niet eens wisten dat een bepaald traject voor hen van belang is. Plannen wordt regisseren van - door ‘social technology’ verschuivende - maatschappelijke krachten. Is de verkeerskundige van de toekomst dan primair een sociale innovator; verbinder tussen individuele gebruikers en het collectieve belang?

Smart, Shared en Social. Alle drie bieden kansen en uitdagingen voor ons vak. Ik heb geen pasklaar functieprofiel voor de verkeerskundige van de toekomst. Verre van dat zelfs. Maar ik trek wel een conclusie: met één profiel zijn we er niet. Is het dus tijd voor ‘de verkeerskundige is dood, leven de verkeerskundige!’?

Ron Bos blogt op www.smarturbanism.org

 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 243

1 2 3 4 5 6

  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...
  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman
  • Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Onlangs bleek politiek draagvlak voor het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. Dit bracht bij mij een herinnering boven aan de integrale visie op... 28 februari Aad Wilmink, lid Commissie...
  • MaaS en fiets MaaS en fiets Mobility as a Service staat volop in de belangstelling, en terecht! Door je trip van A naar B te kunnen plannen, boeken, uitvoeren en betalen via dezelfde app wordt het... 28 februari Rik van der Graaf & Robin Kleine
  • Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het AD kopte de maandag voor de kerst: ‘Woonwijken onveiliger door rondscheurende pakketbezorgers’ . Meer pakketbezorgers maken de straten in woonwijken onveiliger,... 27 december Walther Ploos van Amstel
  • Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Kern van de bekende discussies over ‘grijze wegen’ en worstelingen ermee in de praktijk, is volgens mij: hoe ‘vertellen’ we de weggebruiker met de inrichting van wegen en... 19 december Max van Kelegom, verkeersvisioloog...
  • ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ Vaste bijrijders van ernstig kleurenblinde chauffeurs geven mondeling gedurende de rit gekleurde signalen langs en boven de weg door. Zulke privé-systemen voorkomen... 19 december Meinard Noothoven van Goor
  • Het addertje onder MaaS Het addertje onder MaaS Veel concepten voor gedeelde mobiliteit zijn op de markt gekomen en beconcurreren elkaar om onze aandacht. Betalende consumenten zijn immers nodig om hun businessmodel tot... 19 december Robin Huizenga, PTV Group
  • Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Rekeningrijden staat weer volop in de spotlights. Vorige week deed RAI Vereniging een pleidooi voor rekeningrijden en Zondag met Lubach besteedde er ook aandacht aan. Maar is... 22 november Bert van Wee, TU Delft
  • Integrale processen en communicatie centraal Integrale processen en communicatie centraal We zijn op de laatste etappe langs de snijvlakken van de verkeerskunde aangekomen. Zie mijn eerdere blogs in Verkeerskunde 2 , 3 en 4 van dit jaar. We ondervonden hoe... 26 oktober Miranda Thüsh
  • Grijze weg bestaat niet Grijze weg bestaat niet In de Visie Duurzaam Veilig Wegverkeer 2018-2030 (DV3) wordt nogmaals geconcludeerd dat de wegvakken en kruispunten in de verkeersruimte idealiter maar één verkeersfunctie voor... 25 oktober Jarno Brouwer]
  • Bijna onder de tram Bijna onder de tram In Nederland worden zowel rood-gele als rood-groene tweekleurige verkeerslichten gebruikt, met een heel verschillende boodschap. Levensgevaarlijk voor kleurenblinden.  Dit... 25 oktober Meinard Noothoven van Goor
  • Voorkom het Grote Vastlopen Voorkom het Grote Vastlopen Het verkeer in stedelijke regio’s loopt vast. De ringwegen raken vol, in de spits barst het openbaar vervoer uit zijn voegen en de fietsfiles vormen geen zijn uitzondering meer.... 17 oktober Friso de Zeeuw
  • Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten In mijn twee vorige blogs in Verkeerskunde 2 en Verkeerskunde 3 ontdekten we dat het ontwerpen van de openbare ruimte lijkt op koken. Als we de juiste combinatie van kleuren,... 14 september Miranda Thüsh

Artikelen 1 tot 25 van 243

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.