Afname groeitempo is nog altijd groei van het autoverkeer

dinsdag 22 juli 2014 Evert de Jong 0 reacties 730x gelezen

Evert de Jong, VBW Asfalt

Waarom roepen verkeersdeskundigen al jaren dat de automobiliteit af zal nemen en meer asfalt het autogebruik aantrekt? Het verleden heeft aangetoond dat de prognoses altijd naar boven moesten worden bijgesteld. En alhoewel resultaten uit het verleden geen garantie zijn voor de toekomst, kun je wel van het verleden leren.

 

In de jaren 80 van de vorige eeuw werd al gesteld dat Nederland af was. Wegenaanleg stond in een kwaad daglicht. Ik roep in herinnering de protesten tegen de aanleg van een snelweg door Amelisweerd bij Utrecht. In de opvolgende decennia hebben we dat geweten, elk jaar nam de filedruk toe met negatieve economische gevolgen. 

 

De laatste twee ministers van Verkeer en Waterstaat hebben met succes het wegennet opgepept en samen met de economische recessie kon Melanie Schulz van Haegen melden dat de filedruk sinds enkele jaren is afgenomen.

 

Ook het bureau CE Delft heeft dit geconstateerd en meldt dat het verkeersvolume vanaf 2000 minder is gegroeid dan het hoge groeiscenario. Als mogelijke redenen worden genoemd een verzadiging in het autogebruik en de opkomst van Het Nieuwe Werken. Het effect van de economische recessie wordt echter gemist. Ook wordt niet ingegaan op de nog bestaande achterstand in capaciteit waardoor een klein beetje economische groei leidt tot meer mobiliteit en groeiende filedruk.

 

Goede verkeersprognoses zijn onmisbaar om op feiten gebaseerde investeringen in mobiliteit te doen. Deze prognoses moeten uiteraard telkens worden bijgesteld op basis van nieuwe gegevens. Daarbij moet er ook rekening mee worden gehouden dat investeringen in de infrastructuur vele decennia tot wel eeuwen gevolgen hebben.

 

Meningen zijn daarom desastreus als ze de verkeerde kant op wijzen en tot verkeerde beslissingen leiden. Recent verschenen er in de media weer diverse artikelen van deskundigen die erop neerkomen dat het verkeer zal afnemen. Het gaat echter om een afname van het groeitempo. En dan alleen de laatste paar jaar. Een onderbouwing van de achtergronden gaat meestal niet dieper dan wat algemene maatschappelijke signalen overgoten met een wetenschappelijk sausje.

Een vorm van trendwatching gepresenteerd met de stelligheid van wetenschappelijke feiten.

 

Dat is jammer. Want als je vanuit de wegenbouwhoek daarop ingaat wordt je weggezet als asfaltlobby. In dat kamp wordt VBW Asfalt dan ingedeeld. VBW Asfalt heeft echter altijd gesteld dat als je een verharding aanbrengt je dat goed moet doen. Goed wil hier zeggen met verstand van zaken en duurzaam. Daarmee bevindt de VBW zich in goed gezelschap van organisaties als de Fietsersbond en het Fietsberaad. Ook deze organisaties melden feiten om hun doelstellingen te bereiken. Natuurlijk spelen meningen over de toekomstige ontwikkelingen daarbij een rol. Maar in de voorlichting beperkt men zich tot de feiten.

 

De transportsector behoort tot de motoren van onze economie. Een goede weginfrastructuur is een belangrijke factor voor bedrijven om zich in Nederland te vestigen. Ir. Huib van Essen van het bureau CE Delft noemt in zijn artikel in De ingenieur van juli 2014 voorbeelden van onderhanden zijnde projecten (Blankenburgtunnel, A13/A16, VIA15 en de Noordoostcorridor Eindhoven) die ‘mogelijk’ niet rendabel zouden kunnen zijn. Tenminste bij doorrekenen van een negatief scenario.

 

Dan roep ik ‘Nu doet u het weer!’ Want natuurlijk kun je tal van scenario’s bedenken en doorrekenen. Ook scenario’s waaruit blijkt dat je helemaal geen wegen moet aanleggen omdat er in de toekomst nauwelijks meer automobiliteit zal zijn. Maar als je zelfs in de zomervakantie van 2014 op de A13 in de file staat heb je daar geen boodschap aan.  Het verleden heeft aangetoond dat een groeiende economie gepaard gaat aan groeiende mobiliteit. De les uit het verleden is dat je niet die mobiliteit moet belemmeren maar dat je de ongewenste (milieu)effecten moet aanpakken.

Gelukkig zijn er veel inspanningen om dit voor elkaar te krijgen. Denk aan geluidarm asfalt, strengere eisen aan de uitstoot van emissies (fijnstof en dergelijke) en de stimulering van elektrisch rijden. Ook hebben de investeringen in de wegenbouw van de laatste jaren eraan bijgedragen dat de filedruk is afgenomen (dat is wat anders dan weggenomen). Meer asfalt helpt dus wel.

 

Roepen ‘Bij minder verkeer kunnen de kosten ineens hoger zijn dan de baten’ leidt maar tot één conclusie. Onze koningin Maxima heeft daarvoor de Nederlandse taal verrijkt met haar uitdrukking: ‘Een beetje dom.’

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 257

1 2 3 4 5 6

  • Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs “Bekijk Nederland als één grote, groene netwerkstad”, aldus CROW-directeur Pieter Litjens en zijn collega bij Platform31, Hamit Karakus. Niet gek, als je bedenkt dat 60% van de... 23 september Paul Steeneken
  • De zin en onzin van artikel 5a WvW De zin en onzin van artikel 5a WvW Op 18 juni heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel roekeloos rijgedrag aangenomen. Het voorstel moet nog door de Eerste Kamer, maar als het aangenomen wordt is opzettelijk... 20 september Herbert Korbee
  • Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Utrecht, draaischijf van Nederland. Loopt het bij Utrecht spaak, dan heeft een groot deel van Nederland daar last van. Dat geldt zowel voor de weg als voor het spoor. Ik zie... 2 september Rob Hulleman
  • Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet 20 september 2018 was een zwarte dag voor de verkeersveiligheid. Bij een botsing op een overweg in Oss kwamen vier kinderen om het leven en daarnaast raakten een kind en een... 26 augustus Wilbert Walta
  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...
  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof

Artikelen 1 tot 25 van 257

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.