Administratieve perikelen rond alcoholslot met vergaande gevolgen

vrijdag 18 december 2015 Mieke Eversteijn, advocaat bij Bellius Advocaten te Bussem 0 reacties 450x gelezen

Een deelnemer aan het alcoholslotprogramma, krijgt begin september een brief van het CBR waarin staat dat bij een steekproef van de RDW is geconstateerd dat de verzegeling is verbroken van het ingebouwde alcoholslot in zijn auto. CBR deelt mede dat dit een ernstig vergrijp is en vraagt cliënt om een verklaring. Cliënt vraagt ons om hulp, want een verbroken verzegeling kan als manipulatie worden gezien, wat er toe kan leiden dat het CBR vaststelt dat de vereiste medewerking aan het programma niet meer wordt verleend. Als gevolg hiervan kan het rijbewijs van cliënt worden ingetrokken, wat hem zeer slecht uitkomt.

Mieke Eversteijn, advocaat bij Bellius Advocaten te Bussum

Mieke Eversteijn, advocaat bij Bellius Advocaten te Bussum

Begin oktober informeer ik het CBR dat cliënt niet weet waar het over gaat en met de vermeende manipulatie niets te maken heeft. Ik vraag om welke verzegeling het gaat. Het CBR reageert een paar dagen later door te schrijven dat er geen duidelijke oorzaak is voor de verbreking van de verzegeling. Het zou gaan om de verzegeling van de handset, die echter ontbreekt. Deze conclusie trekt CBR uit het meegestuurde steekproefcontrolerapport van RDW. Daarin staat dat het slot ‘terecht’ is afgekeurd als gevolg van manipulatie omdat de verzegeling handset ontbreekt. De alarmbellen gaan dan rinkelen: Uit dit controlerapport blijkt immers dat de verzegeling niet is ‘verbroken’, maar ‘ontbreekt’.

Evaluatierapport alcoholslotprogramma
Begin november schrijf ik het CBR nog eens. Ik had inmiddels het Evaluatierapport alcoholslotprogramma bestudeerd. Daaruit blijkt dat er van de 1496 geëvalueerde alcoholsloten maar zeven keer onregelmatigheden met betrekking tot de verzegeling waren geconstateerd. In twee van die gevallen was het alcoholslot onvolledig verzegeld en in drie gevallen was de verzegeling niet volgens de inbouwvoorschriften aangebracht. Dit soort onregelmatigheden zijn dus niet te herleiden tot de deelnemers van het alcoholslot. Uit het rapport blijkt verder dat slechts in twee gevallen de verzegeling door de betrokkene was gemanipuleerd. Met andere woorden: manipulatie komt bijna niet voor. Dit is mogelijk te verklaren doordat de alcoholsloten een NEN-keurmerk hebben waardoor fraude haast onmogelijk is. Gelukkig schrijft de Regeling erkenning ASP voor dat de deelnemer aan het programma bij installatie van het slot in zijn auto schriftelijk geïnformeerd moet worden over het een en ander. De RDW heeft een hiertoe bestemd informatieformulier, dat ondertekend dient te worden gearchiveerd door de installateur. Het leek me goed dit op te vragen om te beoordelen wat er allemaal over verzegelingen was medegedeeld en/of vastgelegd.

Nooit opgemerkt
Medio november reageerde het CBR op mijn verzoeken. Het CBR bleek uiteindelijk navraag te hebben gedaan bij de producent van het alcoholslot. De installateur heeft volgens het CBR aangegeven dat de verzegeling volledig ontbrak en dat er daarnaast geen enkel spoor van sabotage was te ontdekken. Het CBR schrijft verder dat naast de handsetverzegeling, door de producent ook een schroefverzegeling op het slot wordt aangebracht en dat deze laatste in het geval van mijn cliënt intact was. Het CBR concludeert dan ook dat de meest logische verklaring voor het ontbreken van de verzegeling is, dat de fabriek de verzegeling in kwestie nooit heeft geplaatst. Dit is dus blijkbaar, ondanks alle formaliteiten, formulieren en controles, nooit opgemerkt. De manipulatiemelding is daarmee niet verwijtbaar en cliënt krijgt na ruim twee maanden van stress en briefwisseling excuses ‘voor het ongemak’.

Raadzaam
Uit het voorgaande blijkt dat het bij gestelde onschuld raadzaam is alle onderliggende regelgeving uit te pluizen en op basis hiervan nadere informatie op te vragen. Cliënt liep het risico uit het Alcoholslotprogramma te worden gegooid en zijn rijbewijs voor een bepaalde periode kwijt te raken.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 126 tot 150 van 266

3 4 5 6 7 8

Artikelen 126 tot 150 van 266

3 4 5 6 7 8

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.