Beknibbelen op afmeting gehandicaptenparkeerplaatsen levert niemand iets op

Onnodige ondingen

zondag 23 juni 2013 447x gelezen

Denise Janmaat, directeur Nederlands Instituut voor Rolstoeltoegankelijkheid
Een praktisch ingerichte rolstoeltoegankelijke parkeerplaats in Italië

Een praktisch ingerichte rolstoeltoegankelijke parkeerplaats in Italië

Heeft u weleens uw auto geparkeerd op een gehandicaptenparkeerplaats om te checken of uw autodeur volledig open kan om over te schuiven naar een rolstoel? Zo gauw een gehandicaptenparkeerplaats te nauw bemeten is, kan de rolstoeler niet ‘uitstappen’ en onverrichter zake naar huis rijden. Helaas komt dit in veel gevallen voor, terwijl oplossingen voor de hand liggen.

Voor inrichters van de openbare ruimte en parkeergarages zijn gehandicaptenparkeerplaatsen natuurlijk ‘ondingen’. Het zijn ruimtevreters, precies op plekken waar al extra gewoekerd wordt met de ruimte. Juist in het centrum van een dorp of stad, juist in de buurt van de betaalautomaat of juist bij de entree in een parkeergarage, moet de ruimte optimaal worden benut. Dan is het niet fijn om extra plaats te moeten maken voor een gehandicaptenparkeerplaats volgens de officiële afmetingen. Op die afmetingen wordt in de praktijk dan ook vaak beknibbeld, wat leidt tot een, weliswaar, ruimere parkeerplaats waar rolstoelers echter geen gebruik van kunnen maken.

Hoe lossen andere landen dit op?
Rolstoeltoegankelijkheid is in andere Europese landen soms beter gefaciliteerd, bijvoorbeeld in Italië. Het ruimteprobleem bestaat daar ook, maar wordt op praktische wijze opgelost. De aanduiding van de parkeerplaatsen wordt zo aangebracht dat de ruimte voor het uitstappen duidelijk herkenbaar is. Die blijft daardoor ook echt vrij, waardoor de rolstoeler makkelijk kan in- en uitstappen.

Wat wenst de rolstoeler?
Bij het inrichten van een bruikbare gehandicaptenparkeerplaats spelen de volgende wensen van de rolstoeler een rol: * ruimte naast de auto om de vanuit de autostoel de transfer te maken naar de rolstoel * een goede oprit naar het trottoir aan de kopse kant * indien parkeermeter: onbelemmerd bereikbaar met de rolstoel * duidelijke aanduiding van parkeervoorwaarden, zoals wel/niet betalen of parkeerduur * dicht bij meest logische, veel gebruikte voorzieningen.

Toets
Omdat het voor een valide lastig is om zich echt te verplaatsen in het praktische gebruik, is het raadzaam om een ontwerp voor realisatie te laten toetsen door een deskundige. Zo weet u zeker dat er optimaal gebruik wordt gemaakt van de gehandicaptenparkeerplaats.

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.