Beetje biologie voor verkeerskundigen kan geen kwaad

vrijdag 23 maart 2018 Karin Broer 0 reacties 118x gelezen

Elma Schoenmaker is directeur van BELW Advies, wat staat voor Bureau voor Ecologie en Leefomgeving Wageningen. Een specialistisch bureau dat wetenschappelijke kennis over leefomgeving en groen vertaalt voor praktische doeleinden. Het bureau deed begin deze eeuw pionierswerk in twee Europese projecten, samen met partnersteden in binnen– en buitenland.

Schoenmaker: “Rond 2004-2005 dreigde een bouwstop omdat Europese richtlijnen op het gebied van luchtkwaliteit overschreden werden op plekken langs drukke wegen. Die dreiging zorgde voor veel aandacht, waaronder voor oplossingen met plaatsing van groen. Daarna werd het onderwerp minder urgent, omdat bleek dat het zogenaamde ‘vereffenen’ mocht.” Overheden mochten een  berekening maken over een groter gebied waardoor pieken vaak gecompenseerd werden.


BELW Advies werkte veel samen met het Belgische VITO (een Vlaams instituut vergelijkbaar met TNO). Dit instituut maakte in 2013 een rapport over de precieze effecten van groen op  luchtkwaliteit  in de stad per type straat. Opvallende conclusie: bomen langs een weg hebben vaak lokaal een negatief effect op de luchtkwaliteit. Ook in het Nederlandse handboek Beplanting en luchtkwaliteit (2012) van het CROW komt die conclusie terug. Regionaal is er wel een positief effect. 


Schoenmaker: “Bomen en planten kunnen fijnstof afvangen. Planten pikken ook het gas NO2 op als voedsel. Bomen leggen C02 vast. Dus ja, bomen planten helpt, maar het moet wel met beleid. Per locatie is de situatie anders, en dat betekent dat lukraak bomen planten langs een weg soms het tegenovergestelde effect kan hebben.” 


Je moet begrijpen wat er precies gebeurt, zegt Schoenmaker. De windrichting speelt een rol. Je kunt gebruik maken van de turbulentie boven een groep bomen, zodat achter de bomen een luwe zone met minder vervuiling ontstaat. Zorg voor voldoende doorstroming van lucht, zodat de vervuiling wordt weggevoerd. Kies de juiste soorten bomen en struiken. Schoenmaker: “Zo zijn er allerlei ontwerpregels die je moet kennen.” 


Het is dus maatwerk. “Ja, je kunt wel overal Robinia’s planten, dat zijn bomen die de meeste  N02 opvangen, maar als de bomen er niet passen, dan zijn er ook alternatieven. Je plant een boom voor 20 jaar, dus let op welke vervuiling je wilt tackelen, want over 20 jaar rijden er misschien andere auto’s rond.” 


Wat zou u verkeerskundigen adviseren? “Verdiep je een beetje in biologie en in de ontwerpregels. Er zijn heel veel mogelijkheden om met groen de omgeving te verbeteren. En deze oplossingen zijn niet duur.” 

 

Nieuw: GroenEffect 

GroenEffect is een nieuwe titel van Acquire Publishing die inzoomt op de effecten van groen in de openbare ruimte, gebouwen, onderwijs en zorg.  
Ook organiseert GroenEffect, zogenoemde EffectGesprekken op groene locaties. Meer informatie: www.groeneffect.nl.

 

Dit artikel is verschenen in Verkeer in Beeld 1/2018

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.