Automobilist vaak onbekend met 'slimme' functies eigen auto

woensdag 1 november 2017 Guus Puylaert 0 reacties 183x gelezen

Auto’s worden technologisch steeds geavanceerder, maar bestuurders maken er nog weinig gebruik van. Niet omdat ze niet willen, maar omdat ze er nog onbekend mee zijn.

Dat blijkt uit onderzoek van Connecting Mobility onder 1355 zakelijke rijders, in samenwerking met RAI Vereniging en Vereniging Zakelijke Rijders (VZR).

ADAS-systemen

Sinds 2012 zijn steeds meer nieuwe auto’s uitgerust met slimme rijtaakondersteunende systemen, zoals Lane Departure Warning, Emergency Brake of Adaptive Cruise Control. Inmiddels zijn zo’n vijftig van zulke Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) op de markt, waarvan cruise control en navigatie de bekendste zijn.

Onbekend
Maar niet al die systemen worden gebruikt. Onderzoekster Ilse Harms van Connecting Mobily: “De ondervraagde automobilisten weten vaak niet met welke technologie hun auto is uitgerust, hebben de technologie niet bewust aangeschaft of hebben onvoldoende instructies gehad. Tegelijkertijd blijkt dat de mensen die weten welke systemen er in hun auto zitten en er bekend mee zijn, deze eerder aanzetten en gebruiken.”

Verder blijkt dat naamgeving van de systemen niet altijd overeenkomt met wat mensen verwachten. Ook hanteren verschillende automerken verschillende namen voor dezelfde functionaliteit.

Vergroten verkeersveiligheid en doorstroming
RAI Vereniging-voorzitter Steven van Eijck wijst op de potentie die ADAS-systemen hebben voor de verkeersveiligheid: “Ze zijn ontwikkeld om de veiligheid van zowel de bestuurder, inzittenden als andere weggebruikers te vergroten, maar dan moeten ze wel optimaal worden benut. De grootste uitdaging is niet de technologie maar de aanschaf en het gebruik ervan. Wij moeten samen de bekendheid met en kennis over deze systemen te vergroten”.

 Jan van Delft, Vereniging van Zakelijk Rijders (VZR), voegt toe: “Het veiligheidsbewustzijn van autobezitters kan verbeterd worden. Niet alleen voor wat betreft bestaande systemen, maar ook wat betreft de aanschaf van systemen bij het bestellen van een (zakelijke) auto. Daarnaast vormt een aantal van deze systemen de opmaat naar zelfrijdende auto’s. En juist die ontwikkeling gaat een belangrijke rol spelen bij de aanpak van files, maar dan moet de bekendheid, gebruik en acceptatie wel  omhoog”.

 

Download het onderzoek hier. Wilt u liever de Nederlandstalige samenvatting lezen? Dat kan hier.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.