Autoluwe Haagse binnenstad zorgt voor meer fietsgebruik

Verkeerscirculatieplan Den Haag zorgt voor gezonder en aantrekkelijker centrum

maandag 9 december 2013 250x gelezen

Eind 2009 trad in den Haag het verkeerscirculatieplan in werking. Doorgaand autoverkeer kan niet meer door de binnenstad en er is een groter voetgangers- en fietsgebied ontstaan. Na de invoering van het plan kwam letterlijk de weg vrij om delen van de Haagse binnenstad opnieuw in te richten, en zo het verblijfsklimaat te verbeteren. De straten en pleinen zijn heringericht met ruimte voor voetgangers, fietsers en ov, met nieuwe bestrating en meubilair en met meer aandacht voor groen.

 

Aan de invoering van het Haagse verkeerscirculatieplan ging een complex geheel van gebeurtenissen en ontwikkelingen vooraf. Dit begon al in 1997, met de afsluiting van de Grote Marktstraat voor gemotoriseerd verkeer. De gemeente kwam begin 2006 met een eerste voorstel voor een verkeerscirculatieplan. Tijdens de inspraakronde hierover ontstond een vloedgolf aan weerstand vanuit bevolking, ondernemers en politiek. Bij de discussies en besluitvorming werd steeds duidelijk dat er geen unaniem aanvaarde oplossingen bestonden.

 

Vaker met de fiets

Elke ingreep in de verkeerscirculatie zorgt dat bepaalde straten en delen van het centrum minder autoverkeer te verwerken krijgen en andere straten juist meer. Er is gezocht naar de variant waarbij het saldo zo positief mogelijk was. Alle verwachte resultaten zijn gerealiseerd. Het doorgaande autoverkeer door de binnenstad is afgenomen, de bereikbaarheid is niet veranderd, de luchtkwaliteit op de Veerkades is meetbaar verbeterd en het verblijfsklimaat voor fietsers en voetgangers is er op vooruitgegaan. Daarnaast wordt nog steeds fors geïnvesteerd in de binnenstad.

 

Het was geen doel van het verkeerscirculatieplan, maar mensen blijken na invoering van het plan vaker de fiets of het openbaar vervoer te nemen naar de Haagse binnenstad. Inmiddels zijn de meeste inwoners van Den Haag gewend aan het verkeerscirculatieplan en zien zelfs de grootste tegenstanders van weleer ook voordelen van de nieuwe autoluwe Haagse binnenstad.

Inge Molenaar, projectleider & programmaleider Fiets, afdeling Verkeer gemeente Den Haag

terug naar dossier Fiets

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.