Autobezitter en -fabrikant denken anders over connected cars

donderdag 11 januari 2018 Guus Puylaert 137x gelezen

Automerken investeren miljoenen in de ontwikkeling van technologische mogelijkheden voor de connected car. Maar autobezitters zijn lang niet altijd overtuigd van de meerwaarde hiervan. 25 procent maakt helemaal geen gebruik van de connected toepassingen in hun auto en 11 procent weet niet eens dat de eigen auto hierover beschikt.

Dat blijkt uit de studie Connected Car, uitgevoerd door Kantar TNS, voorheen bekend als TNS NIPO. Het onderzoek werd uitgevoerd tussen 6 juli en 27 augustus 2017 en omvat de houding van de autogebruiker ten opzichte van connectiviteit, autonoom rijden, shared mobility en elektrisch rijden.

In het onderzoek zijn 8500 consumenten geïnterviewd die het afgelopen jaar een auto hebben aangeschaft, die jonger is dan 2013. Zij komen uit Noord-Amerika (US en Canada), China en Europa (UK, Spanje, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Italië, Zweden, Denemarken, Finland en Noorwegen).

Resultaten
Uit het onderzoek blijkt dat 56 procent van de autobezitters die een auto aanschafte, die was voorzien van de toepassingen, niet weet of zij die in de toekomst weer zal doen. De consument is niet overtuigd van de meerwaarde van de technologische mogelijkheden.

“Automerken proberen hun positie in de markt te versterken met een onderscheidend aanbod, gebaseerd op geavanceerde technologieën en diensten”, zegt Vincent Groen, Global Connected Car Lead van Kantar TNS. “Maar we zien nog niet dat deze technologieën en diensten vertaald worden naar intrinsiek en dagelijks gebruik onder autobezitters. Helaas betekent dit dat er een mismatch is tussen wat fabrikanten ontwikkelen en maken, en wat autobezitters zoeken.”

Navigatie
Zo is 60 procent van de consumenten wel bereid te betalen voor aan rijgedrag gerelateerde toepassingen, zoals navigatie, maar is 50 procent daartoe bereid voor entertainmentdiensten. Daarvoor wordt vaak eerder de app gebruikt dan een ingebouwde dienst.

De resultaten voor de Chinese markt zijn opvallend anders dan de andere volwassen markten. Chinese autobezitters staan meer open voor connectiviteitstoepassingen, zoals navigatiehulp; 65 procent van de respondenten in China omarmt deze toepassing. Dat geldt slechts voor 40 procent van de Europese en 32 procent van de Noord-Amerikaanse respondenten.

Premiummerken
Voor alle onderzochte regio’s geldt dat de eigenaren van premiummerk auto’s vooroplopen in het adopteren van connectiviteitstoepassingen. Een proportioneel groter deel van hen is bereid te betalen voor deze diensten dan onder de bezitters van volumemerk auto’s het geval is. Daar waar 67 procent van alle autobezitters bereid is te betalen voor navigatiediensten, ligt dat bij de autobezitters van een premiummerk op 74 procent.

Nederlandse interesse blijft achter
Niet geheel verrassend is de Chinese interesse in trends als elektrisch rijden en autodelen veel hoger dan die in Europa en Noord-Amerika. Wel opvallend is dat de Nederlandse consument gemiddeld minder interesse toont in elektrisch rijden (53 procent in Europa, 44 procent in Nederland) en autodelen (21 procent in Europa, 6 procent in Nederland).

Bekijk de opvallendste trends uit het rapport.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.