Auke Hoekstra wil best fietsen in een zelfrijdende auto

vrijdag 20 oktober 2017 Nettie Bakker 162x gelezen

Betere energieopslag en lagere energiekosten geven een boost aan elektrische en zelfrijdende auto’s. “Als je dit weet, dan weet je wat je moet doen als je afgestudeerd bent", aldus Auke Hoekstra, e-mobiliteitsexpert aan de TU/e op 19 oktober tijdens de vierde NVC-College Tour.
Volle aandacht en plezier met Auke Hoekstra van TU/e tijdens de NVC-College Tour op Hogeschool Windesheim Flevoland.

Volle aandacht en plezier met Auke Hoekstra van TU/e tijdens de NVC-College Tour op Hogeschool Windesheim Flevoland.

Ook na de College Tour raken studenten niet uitgepraat met Auke Hoekstra (tweede van links)

Ook na de College Tour raken studenten niet uitgepraat met Auke Hoekstra (tweede van links)

Het event werd georganiseerd door de opleiding RO-Mobiliteit van hogeschool Windesheim Flevoland in samenwerking met de congresorganisatie van het Nationaal verkeerskundecongres.

Veel vragen
Een grote groep ‘vrijgeroosterde’ studenten, docenten en geïnteresseerde mobiliteitsdeskundigen uit het werkveld hing ‘aan de lippen’ van Hoekstra. Op deze bijeenkomst schetste hij in het kort de toekomst van e-rijden en zelfrijden. Studenten grepen de kans om alles te vragen, tot en met de alcoholvrije borrel na afloop. Klik hier voor een vergrote foto

Wat is de impact van een grote stroomstoring? Hoekstra: “Dan bieden batterijen van e-auto’s een uitweg”. Waarom zijn batterijen zo lang nog zo duur? “Er zijn zo veel soorten batterijen die langdurig in laboratoria worden getest. Nu kun je via computer laboratoriumproeven doen, dat versnelt enorm.” Hoe krijg je mensen zo ver dat ze groene stroom gaan gebruiken? “De elektrische auto wordt vanzelf groener door meer gebruik van groene stroom”.

Zijn er negatieve consequenties? “Denk aan een kaalslag van garagebedrijven. Het onderhoud wordt geminimaliseerd.” Wordt de e-auto voor iedereen bereikbaar? “Nu nog niet, maar let op de tweedehandsmarkt, in combinatie met lage onderhouds- en energiekosten. Dan wordt het ook interessant voor mensen die met hun portemonnee stemmen.”

Raar idee
Het idee dat in 2035 het grootste deel van de auto’s niet zelfrijdend is, vindt Hoekstra raar. “Met de nieuwste grafische kaarten uit de game-industrie wordt de auto heel snel veel slimmer.” Iemand uit de zaal wil weten of hij dan kan oversteken wanneer hij wil, als die zelfrijdende auto alles ziet. “Deze auto’s zullen zelfs op verschillende reacties van mensen gaan reageren”, pareert Hoekstra.

Hoe je de politiek van de voordelen van zelfrijdende auto’s overtuigt, vraagt een ander. “Zoek naar de nieuwste verkeerssimulatiemodellen, laad een gebied in en laat de computer voorrekenen wat er gebeurt.” Over het gezondheidsaspect: “Zelfrijden zou niet ten koste mogen gaan van wandelen of fietsen, maar ik zou best willen fietsen in mijn zelfrijdende auto.”

Nationaal verkeerskundecongres
De NVC-College Tour wil een brug slaan tussen hbo-onderwijs en de wetenschap. Op het Nationaal verkeerskundecongres meer over de toekomst van mobiliteit. Kijk hier.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.