Assenaren krijgen virtuele reisassistent

Sensor City Assen: proeftuin voor beïnvloeden verkeersgedrag

maandag 25 juni 2012 164x gelezen

Sensor City Assen wil intelligente, grootschalige systemen voor verkeersmanagment maken en toepassen

Sensor City Assen wil intelligente, grootschalige systemen voor verkeersmanagment maken en toepassen

Eind dit jaar start een proef die 1500 verkeersdeelnemers persoonlijke assistentie aanbiedt bij hun individuele verplaatsingen in en naar Assen. Ook verschaft deze proef informatie aan wegbeheerders over het werkelijke reisgedrag van autorijders en openbaarvervoergebruikers. Dit biedt vervolgens reële beïnvloedingsmogelijkheden.    

De proef leunt zwaar op sensortechnologie, die in Drenthe een ware specialisatie is geworden. Opleidingen, bedrijven en overheden zoeken elkaar hiervoor op. Deze samenwerking borduurt voort op ervaringen met de ruimtetelescoop bij Westerbork. Daarnaast zijn er overheidssubsidies beschikbaar om het noorden economisch te steunen. De samenwerking rond sensortechnologie groeide rond 2010 uit tot het consortium ‘Sensor City Assen’ dat intelligente, grootschalige systemen voor verkeersmanagement wil maken en toepassen.

Gemeente en provincie, ruim 20 bedrijven en kennisinstellingen trekken hiervoor 18 miljoen euro uit. Het consortium wordt op deze manier voor de helft gefinancierd door overheden, voor de andere helft door bedrijven, waaronder flink wat deelnemers uit het midden- en kleinbedrijf en/of uit Noord-Nederland.

‘Eind dit jaar krijgen 1000 autorijders  een kastje in de auto, en 500 multimodale reizigers een tablet of speciale app voor op hun Android’, vertelt André Oldenburger van TNO Mobiliteit en Logistiek en geestelijk vader van het consortium: ‘Deelnemers krijgen berichten op momenten dat er echt wat te kiezen valt. Plus een makkelijk op te volgen advies’.

Deze virtuele assistent kan een kwartier voor de bestemming een parkeerplek reserveren en signaleert op tijd of een andere route misschien beter is of een rit met het openbaar vervoer. Zo’n advies gaat gepaard met informatie over vertrektijd, een geregelde P+R-plek en de financiële afwikkeling. Oldenburger: ‘De wegbeheerder kan regionaal en ander verkeer splitsen. Of 100 auto’s een andere route aanbevelen en daarbij een groene golf regelen.’ Oldenburger sluit ook carpooling niet uit wanneer potentiële matches zich via sociale media met elkaar verbonden gaan voelen.

‘Voor de proef knopen we vooral bestaande slimmigheidjes aan elkaar, gevoed door 200 sensors die de verkeerssituaties in en rond Assen volgen. Een spannend project, behalve het halen van projectdoelen zijn we ook benieuwd hoeveel nieuwe bedrijfjes en applicaties ontstaan. En welke bijdrage we straks leveren aan het programma ‘Beter Benutten’.

 

terug naar dossier>

 

Inhoud laatste dossier

Toegankelijkheid

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.