Eerste kleurrijke duurzaam veilige schoolzones
In Purmerend zijn recent de eerste duurzaam veilige schoolzones geopend. Naar buitenlands voorbeeld in onder meer Frankrijk, Ierland en de Verenigde Staten, is het concept door adviesbureau SOAB in een Duurzaam Veilig-jasje gestoken. Automobilisten zien aan een speciaal schoolzonebord en gekleurde ringen en ballen op het wegdek dat zij zich in een ‘schoolomgeving’ bevinden. Hier geldt dan ook een extra lage snelheidslimiet van 30 of 15 km/uur.
Na Purmerend volgt binnenkort een tweede pilot in Zevenaar. In beide plaatsen is vooraf een nulmeting gehouden, waarbij de snelheid van de automobilisten is geregistreerd en de subjectieve veiligheidsbeleving van kinderen, ouders en schoolleiding in kaart is gebracht. De twee schoolzones in Purmerend liggen aan een gebiedsontsluitingsweg, waar de snelheid tussen de schoolzoneborden over een lengte van 100 tot 150 meter verlaagd is naar 30 km/uur. In Zevenaar liggen de proeflocaties al in een 30 km-gebied. Hier wordt de maximumsnelheid verlaagd naar 15 km/uur.
Het Nederlandse schoolzone-concept is geformuleerd conform de vier pijlers van Duurzaam Veilig voor een veilige schoolomgeving en betreffen maatregelen op het gebied van ruimtelijke inrichting (de school moet als school herkenbaar zijn), infrastructuur (schoolzonebord en wegmarkering), educatie en communicatie (verkeerseducatie en bewustwordingsacties door scholen, gemeente en politie) en ten slotte handhaving.
Eind dit jaar worden de eerste evaluatiegegevens verwacht die begin volgend jaar gepubliceerd zullen worden. Daarbij worden met name de veranderingen in wegbeleving, snelheid en subjectieve veiligheidsbeleving onderzocht. Daarnaast wordt met speciale aandacht gekeken naar de manier waarop kinderen in de schoolzones meer of minder zelfstandig naar school gaan of worden gebracht.
Reactie plaatsen •