ANWB wil fietsen veiliger maken

maandag 13 maart 2017 Guus Puylaert 125x gelezen

Jaarlijks raken nog 12.000 fietsers ernstig gewond tijdens het fietsen. Oorzaak: onveilige fietspaden. In bijna de helft van de ongevallen ligt de oorzaak van het ongeval bij paaltjes, stoepranden of tramrails. De nieuwe methode CycleRAP van de ANWB moet hier verandering in brengen.
Het doel van CycleRAP is om de fietsveiligheid te vergroten.

Het doel van CycleRAP is om de fietsveiligheid te vergroten.

CycleRAP geeft informatie over plekken waar een verhoogd risico is op een fietsongeval, waarbij wegen en fietspaden één tot vijf sterren kunnen scoren. Paaltjes, stoepranden of kruisende tramrails kunnen daarin een factor spelen. Met deze informatie kunnen gemeenten en provincies inzichtelijk krijgen, waar werk aan de winkel is.


In provincies Fryslân, Groningen, Drenthe, Flevoland en het Waterschap Rivierenland wordt het komende half jaar aan ruim 1100 kilometer aan fietspaden en wegen van de sterrenscores voorzien. Dat gaat de ANWB doen aan de hand van analyses van foto’s. Gemeente Amsterdam en Metropoolregio Rotterdam Den Haag begonnen eerder al met CycleRAP.


Voor deze projecten heeft de ANWB bovendien opdracht gegeven aan SWOV om de aspecten die een rol spelen bij fietsongevallen in Nederland, te onderzoeken. Bekijk ook het overzicht van de lopende CycleRAP-projecten.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.