ANWB werkt aan robuustheidtools voor gemeenten

vrijdag 2 augustus 2013 redactie 0 reacties 244x gelezen

Zelfs in een zomer met historisch lager filecijfers staat het verkeer regelmatig vast als gevolg van incidenten. Daaruit blijkt dat er nog steeds onvoldoende mogelijkheden zijn om het verkeer in beweging te houden. Ook blijven reistijden daardoor onbetrouwbaar. De ANWB roept gemeenten en politieke partijen op om werk te maken van een robuust wegennet in de aanloop naar gemeenteraadsverkiezingen. De tools zijn voorhanden: een visie , een game , een filmpje en binnenkort ook een handleiding voor wegbeheerders om zelf een regionale robuustheidsstudie te doen.

ANWB/AVD

ANWB/AVD

In 2008 berekende TNO in opdracht van de ANWB de mogelijkheden om te komen tot een robuuster wegennet. En die zijn er. Allerlei slimme en relatief goedkope ingrepen kunnen een regionaal wegennet sterk verbeteren. Voor de regio Den Haag-Rotterdam geeft de ANWB nu concrete voorbeelden.

Knooppunt Gouwe
Zo zou een nieuwe verbinding in de oksel van knooppunt Gouwe het bijvoorbeeld mogelijk maken dat verkeer vanaf de A20 direct richting Den Haag kan en vanaf de A12 vanuit Den Haag direct richting Rotterdam indien er een incident is op de A13 of A4. Ook kan het onderliggend wegennet, bijvoorbeeld de N470 (Delft-Zoetermeer) een grotere rol spelen als deze bestaande verbinding tussen Rotterdam en den Haag een opwaardering krijgt. Dat geldt ook voor de veilingroute door het Westland. Daarnaast is er winst te behalen door de overstapmogelijkheden van auto op trein of tram te verbeteren met nieuw aan te leggen P+R stations in de regio. Bijvoorbeeld in het Forepark aan de A12 en A4 vlak voor Den Haag .

Handleiding
Laurens Ivens van de ANWB ontwikkelde met TNO een game  voor wegbeheerders om de mogelijkheden van robuustheid te ontdekken. Nu werkt hij aan een handleiding voor wegbeheerders om zelf een robuustheidstudie te doen. Op de ANWB-site is een speciale robuustheidspagina  te raadplegen. Hier is ook de visie op een robuust wegennet te vinden.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.