ANWB: provinciale wegen zijn over 10 jaar verkeersveiliger

maandag 16 september 2013 redactie 0 reacties 249x gelezen

62 procent van de provinciale wegen in Nederland scoort 1of 2 sterren op ‘de schaal van 5 van EuroRAP’, het European Road assessment programme. Over 10 jaar moeten deze wegen 3 sterren kunnen scoren, aldus Guido van Woerkom, hoofddirecteur van de ANWB bij de presentatie van een landelijk ANWB-onderzoek naar de veiligheidsrisico’s op de Nederlandse provinciale wegen. Bij deze bijeenkomst op 10 september waren ook SWOV, Rijkswaterstaat en IPO aanwezig.

De EuroRAP meetwagen scande zo'n 5800 km provinciale wegen in Nederland

De EuroRAP meetwagen scande zo'n 5800 km provinciale wegen in Nederland (Copyright: ANWB/AVD)

De EuroRAP-meetmethode geeft een indicatie van de kans op een ernstig ongeval op wegvakniveau, waarbij een weg met 1 ster geldt als onveilig en een weg met 5 sterren als veilig. De ANWB reed zo’n 5800 km met het EuroRAP-meetvoertuig over Nederlandse provinciale wegen en bracht de resultaten samen in een onderzoeksrapport dat op 10 september werd gepresenteerd.

Geldstromen
Om over 10 jaar het merendeel van de provinciale wegen op 3 sterrenniveau te krijgen zou volgens Van Woerkom zo’n 100 miljoen euro per jaar nodig zijn. ’Jaarlijks gaat er 1,2 miljard euro naar beheer en onderhoud op provinciale wegen. Dat is hét moment om verbeteringen aan te brengen. Als ik die geldstromen zien, dan zou dit streven toch mogelijk moeten zijn’, aldus Van Woerkom.

Rijkswaterstaat
Rene Vrugt, stafdirecteur bij Rijkswaterstaat is ‘verheugd’ over de toepassing van EuroRAP op de provinciale wegen. Eerder werd deze methode al toegepast op de rijkswegen. ‘Omdat we de methode kennen, kunnen we nu de handen ineen slaan met de provinciale wegbeheerders en kijken hoe we dit aanpakken in beheer en onderhoud. Vrugt bood namens de  minister aan om als Rijkwaterstaat mee te denken en mee te helpen.

IPO
IPO-voorzitter Remco van Lunteren ziet een samenhang tussen het actuele (SWOV-)onderzoek naar een methode om pro-actief op te treden tegen verkeersonveiligheid en de EuroRAPmethode.

SWOV
Ook de laatste spreker, directeur Peter van der Knaap van de SWOV, benadrukte de samenhang tussen verschillende bestaande methodieken. We hebben al de NCAP voor veilige voertuigen, nu is er EuroRAP voor veilige wegen, wat nog ontbreekt is een ‘Eurodriversscore’ om ook het gedrag te meten. Over de EuroRAPmethode zelf zegt van der Knaap: ‘Het past in een trend waarin risico´s steeds minder worden geaccepteerd en we van een reactieve aanpak naar een pro-actieve aanpak gaan. Bovendien sluit het ‘in kaart brengen’ van de risico´s aan bij de vervangingsinvesteringen die eraan komen.’

  

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.