ANWB-leden over retailverkeer

maandag 27 maart 2017 64x gelezen

Vera Hulsebosch, Blauw Research, namens ‘Denk mee met de ANWB’:
Vera Hulsebosch, Blauw Research, namens ‘Denk mee met de ANWB’

Vera Hulsebosch, Blauw Research, namens ‘Denk mee met de ANWB’

‘Met ANWB-leden uit het panel van ‘Denk mee met de ANWB’ zijn we in gesprek gegaan over wat voor hen belangrijke redenen zijn om te kiezen voor een bepaalde locatie om hun aankopen te doen, zowel voor de dagelijkse boodschappen als winkelen voor het plezier.

 

(Dagelijkse) boodschappen

Voor de dagelijkse boodschappen (de kleine of ‘vergeten’ boodschappen) geven ANWB-leden de voorkeur aan een locatie dichtbij huis. Mensen gaan dan vooral lopend of op de fiets hun aankopen doen. Voor de weekboodschappen zijn ook redenen als gunstig prijsniveau, het totaal aan winkelaanbod, de bereikbaarheid per auto en goede parkeermogelijkheden (voldoende en gratis) van groot belang.  Men gaat dan ook voornamelijk met de auto.

 

'In de grote weekboodschappen gaat veel mee voor het avondeten. Gezien de hoeveelheid moet dit met de auto.  We kiezen dan meestal een winkelcentrum waar twee verschillende supermarkten zijn en maken keuzes op basis van prijzen. Voor de verse of vergeten zaken gaan we vaker (lopend) naar de dichtstbijzijnde supermarkt.'

 

Voldoende, ruime en vooral gratis parkeermogelijkheden wordt als positief ervaren. Regelingen dat men de eerste twee uur gratis kan parkeren of gratis parkeren bij het besteden van een bepaald bedrag worden gewaardeerd. Grootste ergernissen zijn weinig (al dan niet vanwege wegwerkzaamheden) en krappe parkeerplaatsen.

 

'De parkeerkosten worden door de supermarkt het eerste uur vergoed. Bovendien zijn sinds een paar jaar de parkeertarieven drastisch verlaagd, fijn!'

 

'Tijdens de verbouwing/renovatie van de parkeergarage bleef deze open, maar het was een drama om te parkeren en je moest toch het volle pond betalen.'

 

ANWB-leden merken op dat de verkeersveiligheid van en naar het parkeerterrein verbeterd kan worden. Ook óp het parkeerterrein is er ruimte voor verbetering door o.a. het plaatsen van betere verlichting en door de verschillende weggebruikers beter te ‘scheiden’ bijvoorbeeld door ze een eigen kleur wegdek te geven. Het (beter) schoonhouden van het parkeerterrein zorgt voor een betere uitstraling.

 

'Schoner houden, meer verlichting. Betere richting aanwijzing, die ontbreekt nu en iedereen rijdt alle kanten op.'

 

'Duidelijker plek op de weg voor verschillende gebruikers. Alles is 30 km en dezelfde kleur klinkers; als voetganger loop je zomaar op het gedeelte waar ook auto's rijden. Wie heeft dan voorrang? Waar moet je oversteken? En als fietser soms op een deel dat meer bedoeld is voor voetgangers. Ik zou dus graag meer duidelijkheid willen welk stuk voor wie bedoeld is.'

 

Winkelen voor het plezier

Voor een dagje winkelen voor het plezier (en niet om doelbewust aankopen te doen) geven ANWB-leden de voorkeur aan een locatie met specifieke winkels of juist een uitgebreid winkelaanbod. Ook de sfeer/uitstraling van een locatie is van belang.

 

'De lol is natuurlijk om plezier aan winkelen te beleven en dat is vooral in een leuke stad.'

 

'Wanneer ik shop wil ik de mogelijkheid hebben om te switchen en ruime keuze hebben. Maar ook zaken "tegenkomen" waar ik niet specifiek naar op zoek was.'


Voldoende parkeergelegenheid en een parkeergarage op korte loopafstand tot het centrum ervaren ANWB-leden als positief. Ook geven mensen de voorkeur aan een goede bereikbaarheid met het OV om o.a. hoge parkeerkosten en overvolle parkeergarages te vermijden. Betaalbare parkeertarieven en regelingen als de eerste twee uur gratis parkeren is een pré voor de keuze voor een locatie.

 

'Heerlijk dagje uit, met de auto naar de stad, parkeren en kaartje voor de metro ineen, gezellig gewinkeld en gegeten en weer met openbaar vervoer naar de auto en terug naar huis.'

 

'In de binnenstad waar ik vaak winkel hoef je de eerste twee uur geen parkeerkosten te betalen, heel prettig!'

 

Verbeteringen ziet met vooral voor een uitbreiding van parkeerterreinen aan de rand van de steden met een goede bereikbaarheid met het OV. Zo kunnen hoge parkeerkosten vermeden worden net als de autodrukte in de steden. Daarnaast vinden mensen het aantrekkelijk dat ze hun parkeergeld retour krijgen als ze bijvoorbeeld aankopen doen bij een bepaalde supermarkt. Dit aanbod zou ook uitgebreid mogen worden voor andere retailwinkels, bijvoorbeeld het sparen van parkeertegoed bij de aankopen die je doet in de desbetreffende stad.

 

'Meerdere steden zouden moeten werken met parkeerterreinen aan de rand van de stad en goede bereikbaarheid en beschikbaarheid van openbaar vervoer tegen een aantrekkelijk tarief.'

 

'Parkeertarieven zouden gebonden moeten zijn aan een aankoopvergoeding ofwel te sparen punten op een chipkaart die iedere winkelier kan verhogen met een x-aantal punten per bestede euro. Hiermee wordt loyaliteit beloond, aantrekkelijkheid verhoogd en fysiek shoppen aantrekkelijk gemaakt.'

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inhoud laatste dossier

Toegankelijkheid

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.