ANWB-leden: 'De auto moet geen stickervel worden'

woensdag 20 december 2017 Hannes van de Ven 31x gelezen

Met de ANWB-leden uit het panel van ‘Denk mee met de ANWB’ zijn we in gesprek gegaan over de behoefte aan een Europees beleid op het gebied van verkeerswetgeving bestaande uit o.a. verkeersregels en voertuigeisen.  

Hannes van de Ven, Blauw Research, namens ‘Denk mee met de ANWB’

Hannes van de Ven, Blauw Research, namens ‘Denk mee met de ANWB’

ANWB-leden ervaren op dit moment veel verschillen tussen de landen binnen Europa. Vooral op het gebied van tolheffing, wegenbelasting, hoogte verkeersboetes, snelheid en milieuzones is de behoefte aan Europese en vooral eenduidige regelgeving groot. Met name tolheffing is een heikel punt. Men vindt het onacceptabel dat mensen in ons land niet hoeven te betalen voor het gebruik van de wegen, terwijl Nederlanders in andere landen hier wel aan dienen bij te dragen.  

 
“Ik vind het van de zotte dat alle landen hun eigen milieuzones, tolheffing, vignetten en wat al niet meer regelen. Dat zou echt anders moeten. De auto moet geen stickervel worden.” 

“Wij betalen wegenbelasting, buitenlanders gebruiken ons wegennet en betalen niets en wij betalen wel tolheffingen in veel landen.” 

 

Een eenduidig beleid zorgt volgens de leden voor gelijkheid en eenvoud, wat de verkeersveiligheid ten goede zal komen. Wel ziet men in dat niet alle omstandigheden in ieder land hetzelfde zijn en dat ieder land anders omgaat met zijn/haar regels. Hierdoor verwachten leden een trage besluitvorming waardoor leden sceptisch zijn of een Europees beleid er (op korte termijn) gaat komen.  

 

“Prettig als de verkeersborden, -regels en gedragsregels (uitwijken voor invoegen of niet, ritsen, toegestaan alcoholpercentage etc.) hetzelfde zijn. Juist die paar afwijkingen die je al gauw niet kent, maken het verwarrend en gevaarlijk.” 

 

“Niet elk land is gelijk qua grootte, infrastructuur en wegennet. Iets wat in Montenegro kan, hoeft niet perse ook in Nederland te passen.” 

 

“Het zal moeilijk worden om uniforme regels af te spreken, bijvoorbeeld omdat men in Ierland nog op de linker weghelft rijdt.” 

 

De mate van handhaving en de hoogte van de boetes zouden op elkaar afgestemd moeten worden, terwijl het handhaven van het gestelde beleid wel per land georganiseerd dient te worden volgens de ANWB-leden. Ook zien leden graag dat Nederland – als fietsland - de verantwoordelijkheid houdt over o.a. de fietsvoorzieningen en de wet- en regelgeving rondom fietsers.  

 

“Handhaving van de regels lijkt me voor elk land een verantwoordelijkheid. Om tot een Europees beleid te komen draagt elk land een even grote verantwoordelijkheid.” 

 

“Omdat wij een uitgesproken fietsland zijn, hebben wij de nodige expertise opgedaan om die groep redelijk veilig met de andere weggebruikers op de weg te hebben. Nederland zou gidsland kunnen zijn om op dit vlak eenduidigheid te bewerkstelligen.” 

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.