Amsterdam wil 100 procent digitaal

woensdag 11 april 2012 73x gelezen

Handhaven gebeurt in Amsterdam door het snel en efficiënt scannen van kentekens en doorsturen naar een database ter controle

Handhaven gebeurt in Amsterdam door het snel en efficiënt scannen van kentekens en doorsturen naar een database ter controle (Copyright: gemeente Amsterdam)

In Amsterdam is inmiddels 90 procent van het parkeren gedigitaliseerd. Wat moet er gebeuren om dit volledig te digitaliseren?

 

Het grootste deel van de parkeerproducten in Amsterdam is al een paar jaar digitaal, met uitzondering van vergunningen die geldig zijn voor meerdere kentekens. Dat zijn er een paar honderd op de in totaal 150.000 vergunningen. Ook is het aandeel belparkeren groot, en gebeurt kentekeninvoering waar mogelijk digitaal, niet alleen op straat maar ook al bij enkele parkeergarages.

 

Joyce Zwaan, teamhoofd parkeerbeheer bij de gemeente Amsterdam: ‘De digitaliseringsgraad in Amsterdam is al vrij hoog, dat komt mede door de kentekeninvoer. Mensen hoeven geen kaartje meer te kopen, de parkeerder heeft altijd bewijs, en er is zekerheid van betaling. Daarnaast gebeurt handhaven efficiënter en sneller; dat kan met scanauto’s en -scooters. De kentekens worden snel gescand en naar de database gestuurd ter controle. We kijken wel – vanwege het ongemak van de bediening van sommige automaten waarmee kentekens kunnen worden ingevoerd – naar klantvriendelijkere alternatieven voor het invoeren van het kenteken.’

 

Zwaan ziet graag dat de digitalisering naar 100 procent gaat: ‘Met de huidige 90 procent heeft de gemeente Amsterdam een efficiencyslag behaald van 20 procent in de handhavingskosten en backoffice-activiteiten. 100 procent digitaal levert nóg eens 20 tot 30 procent extra besparingen op. Dit laatste stukje kost wel de meeste tijd en aandacht. Met de stadsdelen in Amsterdam wordt nu gekeken naar gehele kentekenregistratie voor parkeren in de stad, dus ook kentekeninvoer in alle parkeerautomaten.’

 

4 jaar geleden is Amsterdam begonnen met de aanleg van een eigen database. Zwaan: ‘Dat houdt niet op bij de grens van Amsterdam, daarom zijn we nu bezig met de migratie naar het landelijke initiatief, het Service Huis Parkeer- en Verblijfsrechten (SHPV). In het tweede kwartaal 2011 wil Amsterdam overstappen.’ Onder andere Amersfoort en Utrecht, zijn ook met deze omzetting bezig. Andere gemeenten volgen later. Zwaan licht toe: ‘Het SHPV is toekomstvaster, er ontstaat landelijke dekking, en we kunnen goede eenduidige afspraken maken met de providers. We moeten ons niet laten weerhouden door kleine tegenslagen, digitalisering biedt meer efficiency.’

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.