Amsterdam ontvouwt meerjarige fietsplannen

dinsdag 11 april 2017 Guus Puylaert 149x gelezen

“Weinig dingen op deze wereld horen zo bij elkaar als Amsterdam en de fiets”, aldus wethouder Pieter Litjens van Amsterdam in het Meerjarenplan Fiets 2017 – 2022. In dit plan presenteert de wethouder nieuwe fietsplannen voor de stad met als pijlers: comfortabel doorfietsen, gemakkelijk fietsparkeren en het nieuwe fietsen.

De 835.000 Amsterdammers hebben bij elkaar ongeveer 1 miljoen fietsen en fietsen samen 2 miljoen kilometer per dag, valt in het Meerjarenplan te lezen. In 2025 is dat aantal 906.000 mensen. Zoveel fietsende mensen kunnen voor ruimtelijke en verkeerskundige problemen zorgen. Daarom trekt Amsterdam in totaal 54 miljoen euro uit voor comfortabel doorfietsen, gemakkelijk fietsparkeren en het nieuwe fietsen.

 

Doorfietsen

Tussen Amsterdam-Oost en -West komt een fietsring en er wordt een binnenring worden aangelegd tussen de Marnixstraat en de Sarphatistraat, die onlangs al deels tot fietsstraat is verbouwd. In 2025 moet de helft van de fietsroutes binnen de Ring A10 2,5 meter breed zijn.

 

Lees meer: Sarphatistraat blijft een fietsstraat.

 

Fietsparkeren

Op belangrijke hotspots waar fietsparkeren een probleem vormt, wordt een schoonmaakactie gehouden. Fietsparkeerplekken worden verplaatst naar buiten het centrum (Bike&Walk) Doelstelling is een maximale bezettingsgraad van 85% in 2025 (is nu gemiddeld 90% op de hotspots) van fietsparkeervoorzieningen en een maximale fietsparkeerdruk van 125% in 2025 (nu gemiddeld 195% op de hotspots).

 

Het nieuwe fietsen

Om fietsers aan te moedigen zich sociaal te gedragen, start Amsterdam een gedragscampagne. “We streven ernaar dat er meer wordt gefietst in Nieuw­West, Noord en Zuidoost. Gemiddeld kiezen bewoners van deze stadsdelen voor 27% van hun verplaatsingen de fiets”, staat in het plan te lezen, “Doelstelling is een aandeel van ten minste 35% in 2025.”

 

Opgave voor de toekomst

Het Meerjarenplan Fiets 2017 – 2022 volgt de ingezette koers van eerdere mobiliteitsplannen van de stad. Het plan is gericht op de opgave voor de komende zes jaar met een perspectief naar 2030.

 

Lees ook: het Meerjarenplan Fiets 2017 – 2022 van Gemeente Amsterdam.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.