Amersfoortse verkeersregeling naar hoger niveau

Van trajectcoördinatie naar netwerkmanagement

maandag 4 februari 2013 Verkeerskunde 1/2013 293x gelezen

Regionale knelpunten oplossen door de verkeersregeling op een hoger niveau te brengen. Die aanpak moet er rond Amersfoort voor zorgen dat het verkeer zich tijdens spitsuren beter over het netwerk verspreidt. Harma Wilts bereidt, als adviseur verkeersmanagement van de gemeente Amersfoort, regelscenario’s voor die straks door de Regiodesk van de Verkeerscentrale Midden-Nederland kunnen worden uitgevoerd.

Een van de kruispunten in Amersfoort die een rol gaat spelen in regionaal netwerkmanagement

Een van de kruispunten in Amersfoort die een rol gaat spelen in regionaal netwerkmanagement (Copyright: Gemeente Amersfoort)

Binnen het samenwerkingsverband VERDER werkt de gemeente Amersfoort samen met andere gemeenten, de provincie Utrecht en het rijk aan de verbetering van de bereikbaarheid van de regio Midden-Nederland. De samenwerkende partijen hebben de belangrijkste regionale knelpunten vastgesteld, waaronder een aantal rond de stad Amersfoort.

 

Om deze knelpunten aan te pakken werkt de gemeente ook aan het op een hoger niveau brengen van de verkeersregeling. ‘Dat betekent dat we bij deze knelpunten de stap willen maken van trajectcoördinatie naar netwerkmanagement,’ zegt Harma Wilts. ‘Bij het regelen van VRI’s is het allereerst belangrijk om kruispunten lokaal te optimaliseren. De volgende stap in de regeling is trajectcoördinatie: een groene golf of zelfs een slimme groene golf die reageert op het verkeersaanbod. Netwerkmanagement gaat nog een stap verder door de VRI’s in een gebied op elkaar af te stemmen om zo het regionale verkeer, afhankelijk van het verkeersaanbod, beter over het netwerk te verdelen.’

 

Het betekent dat de Regiodesk van de Verkeerscentrale Midden-Nederland in de nabije toekomst de regelingen van de Amersfoortse VRI’s kan aanpassen om het verkeer, indien nodig, regionaal te optimaliseren. Wilts werkt daarvoor aan scenario’s die aangeven bij welk verkeersaanbod er moet worden ingegrepen en hoe de regeling moet worden aangepast. Eerst zullen die maatregelen nog handmatig vanuit de centrale worden ingesteld, later is het de bedoeling dat dit proces wordt geautomatiseerd. ‘Met deze regionale regelscenario’s kijken we niet meer naar van wie de weg is – gemeente of provincie – maar naar hoe we het verkeer in de regio het best kunnen regelen,’ aldus Wilts.

 

Als de netwerkregeling straks is doorgevoerd verwacht Wilts niet dat de knelpunten daarmee volledig zijn opgelost. ‘Maar ik denk wel dat we de pieken in de spitsuren kunnen afvlakken of korter kunnen laten duren.’

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 11 tot 15 van 78

1 2 3 4 5 6

  • Maak fietsen kleurenblind-proof ‘Rekening houden met de 750.000 Nederlandse kleurenblinden in het verkeer leidt tot minder slachtoffers. Niet alleen onder fietsers, ook onder voetgangers en automobilisten. Het...
  • Speed-pedelec, de Gelderse afweging Zoals in de vakwereld inmiddels breed bekend is, staat de provincie Gelderland op 16 provinciale wegen binnen de kom speed-pedelecs toe op het fietspad. Dit als...
  • Mechanismes achter routekeuzes fietser Een lezing die een eeuwigheid lijkt te duren, terwijl de tijd die vliegt als je opgaat in een hobby. De perceptie van tijd kan per persoon en situatie sterk verschillen. Nieuw...
  • Tilburg: Fietsmobiliteit ontmoet sociale veerkracht De fiets als middel om de sociale veerkracht van mensen te verbeteren en sociale initiatieven die zorgen voor gerepareerde fietsen. De fiets bleek een opvallende verbinder...
  • Maximaal 30 km/uur in de binnenstad, dat is pas duurzaam veilig ‘Volgens mij moet de Duurzaam Veilig-theorie op de schop. De theorie wordt als het om ongevallen met fietsers en voetgangers gaat niet gesteund door dalende cijfers,...

Artikelen 11 tot 15 van 78

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.